Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Min första tanke är strategi. OS-drottning i antågande med ´all in´ på 10 km skejt. Kan man även läsa in att hon avstår det klassiska i Ruka? För hon tripplar näppeligen där.

och tar trippeln i Norge i stället tänkte du? tog ju den i Ruka förra året?
Citera
2025-11-07, 19:52
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Ja, om det blir av. Å legge en VC-helg intil golfstrømmen i desember, er vel litt av et chansespill, men man får vel bare krysse fingrene.
Citera
2025-11-07, 19:56
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Tänkte enbart på OS, Jonnas strategi att vara så in i helvetes bäst när det gäller som mest.
Citera
2025-11-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
OK, bra så. För man har väl ingen sparad snö i Gällivare (som man har i exempelvis Idre, Vålådalen och Östersund).

Ytterligare ett skäl till att inte förlägga skidpremiären till Gällivare. Man har fått ställa in juniortävlingarna på grund av lågt intresse till att åka så långt bort för att tävla.
Citera
2025-11-07, 20:20
Medlem
Citat:

Vad menar du? Jonna tog inte någon trippel i Ruka förra året. Långt därifrån. Hon var 14:e på 10 km efter Frida som vann och efter de flesta svenskor (Ebba, Linn och Emma) var före henne.

I sprinten var hon inte ens på pallen. Johanna Hagström vann och Maja var 3:a.

På 20 km var Jonna tvåa. Hennes bästa placering i Ruka förra säsongen.
Citera
2025-11-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Vad menar du? Jonna tog inte någon trippel i Ruka förra året. Långt därifrån. Hon var 14:e på 10 km efter Frida som vann och efter de flesta svenskor (Ebba, Linn och Emma) var före henne.

I sprinten var hon inte ens på pallen. Johanna Hagström vann och Maja var 3:a.

På 20 km var Jonna tvåa. Hennes bästa placering i Ruka förra säsongen.

menade att hon åkte alla loppen där och att om hon gör det i Norge i stället nu
Citera
2025-11-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tänkte enbart på OS, Jonnas strategi att vara så in i helvetes bäst när det gäller som mest.

10 km loppet i Norge känns rätt viktigt på något sätt det i Davos kanske en del bra Svenskor skippar igen
Citera
2025-11-08, 06:59
Medlem
Känns som Märta kommer få rollen som Johanna Hagström (och i viss mån Louise Lindström) hade inför OS i Kina att vara ytterst nära att få en plats i truppen men petas i sista stund, återstår dock att se om någon får den otacksamma uppgiften att ta samma roll som Charlotte Kalla och Anna Dyvik fick.

Annars kan man notera att Sofia Henriksson åker till Muonio i år igen och får sällskap av ett gäng juniorer och förstaårssenioren Wilma Nilsson som var topp 10 i rätt många distanslopp förra säsongen och fyra på JSM.
Citera
2025-11-08, 07:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Känns som Märta kommer få rollen som Johanna Hagström (och i viss mån Louise Lindström) hade inför OS i Kina att vara ytterst nära att få en plats i truppen men petas i sista stund, återstår dock att se om någon får den otacksamma uppgiften att ta samma roll som Charlotte Kalla och Anna Dyvik fick.

Beror lite på hur man gör uttagningen i sprint tänker jag. Liknar lite hur man har det i Norge på herrsidan.
Citera
2025-11-08, 08:46
Medlem
Jag hoppas att våra skidåkare har tränat bra och är väl förberedda för skidsäsongen. Intressant att se om några av de yngre åkarna förbättrat sig, jag tänker exempelvis på Evelina Crüsell och Märta Rosenberg. Märta har ofta varit mycket snabb i sprintkvalen, men inte orkat lika bra i utslagsheaten. Jag läste om Angers kraftigt förbättrade löptid på 10 km i somras, hoppas att det även visar sig i skidspåren att han är starkare och snabbare. Om så, kan han kanske utmana flera av norrmännen oftare.
Citera
2025-11-08, 09:37
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
10 km loppet i Norge känns rätt viktigt på något sätt det i Davos kanske en del bra Svenskor skippar igen

Absolut tror jag hon kör 10 i Norge, kanske skippar skiathlon till förmån för att prestera på söndagen? Tror 10km är Jonnas bästa distanschans på OS. Hade smakat bra med ett guld där.

Hade varit kul om Märta är med och utmanar om OS-plats. Är väl trion Ilar, Ribom eller Hagström som ligger skrynkligast till av ursprungsåttan. Räknar kallt med att Linn Svahn är i fas.
Citera
2025-11-08, 09:42
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag hoppas att våra skidåkare har tränat bra och är väl förberedda för skidsäsongen. Intressant att se om några av de yngre åkarna förbättrat sig, jag tänker exempelvis på Evelina Crüsell och Märta Rosenberg. Märta har ofta varit mycket snabb i sprintkvalen, men inte orkat lika bra i utslagsheaten. Jag läste om Angers kraftigt förbättrade löptid på 10 km i somras, hoppas att det även visar sig i skidspåren att han är starkare och snabbare. Om så, kan han kanske utmana flera av norrmännen oftare.
Jag hoppas att Poromaa har tagit kliv den här säsongen. Men ska mycket till för att på allvar blanda sig i toppstriderna då konkurrensen är enorm. Men vore fint om han kunde vara relativt stabil topp 5. Han är fortfarande ung så han kanske har ett eller två kliv kvar innan han platåar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in