2025-12-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Vilket tröttsamt hjärntvättat land Sverige är där alla ska tänka exakt lika alltid. Har lyssnat på några olika svenska profiler i media och det finns absolut noll nyansering, det finns inte ens en analys runt varför beslutet togs, problemet med att diskriminera åkare från ett land för något som de varken har något att göra med eller har stöttat.
Tja, 90 prosent av de russiske langsrennsutøverne er militære eller tilhører sikkerhetsorganer i følge landslagstrener Jurij Borodavko.

Og du snakker om nyansering....
Citera
2025-12-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Tja, 90 prosent av de russiske langsrennsutøverne er militære eller tilhører sikkerhetsorganer i følge landslagstrener Jurij Borodavko.

Og du snakker om nyansering....
Ja då får ju 90% inte tävla då enligt reglerna. Vad är problemet?
Citera
2025-12-04, 21:08
Medlem
Ur TdS-programmet
Citat:
31 december: 5km heat masstart, Toblach
Vad menas med detta?
Kör man ett antal heat med masstart, indelade efter totalställning?
Citera
2025-12-04, 21:14
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Ur TdS-programmet

Vad menas med detta?
Kör man ett antal heat med masstart, indelade efter totalställning?

Mindre än 80 deltagare - 3 heat
Mer än 80 deltagare - 4 heat
Förmodat 3 heat iaf på damsidan med denna startordning baserat på ställning efter etapp 2.
H1: 3an, 6an, 9an, 12an osv
H2: 2an, 5an, 8an, 11an osv
H3: 1an, 4an, 7an, 10an osv
Etappresultat baseras på tid åkare får i mål.
Citera
2025-12-05, 10:27
Medlem
Blir spännande att se om Linn Svahn boycottar OS eller inte. Känner att hon verkligen måste om hon ska vara trovärdig. Man ska hålla sitt ord.
(Hon kommer inte ställa upp på intervjuer vad jag förstår det som?)
Citera
2025-12-05, 11:37
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Mindre än 80 deltagare - 3 heat
Mer än 80 deltagare - 4 heat
Förmodat 3 heat iaf på damsidan med denna startordning baserat på ställning efter etapp 2.
H1: 3an, 6an, 9an, 12an osv
H2: 2an, 5an, 8an, 11an osv
H3: 1an, 4an, 7an, 10an osv
Etappresultat baseras på tid åkare får i mål.
Det var prat om max 3 från samma land också. Men det har jag inte läst i de senaste utkasten.
Citera
2025-12-05, 11:49
Medlem
Snubchurps avatar
Skrämmande med ryska åkare i längdskidor. Det minsta vi kan göra är att straffa dessa med blockeringar istället för vapen och våld. Genomkorrumperat är vad det är.
De kan hålla sig inom gränserna.
Citera
2025-12-05, 11:51
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Vilket tröttsamt hjärntvättat land Sverige är där alla ska tänka exakt lika alltid. Har lyssnat på några olika svenska profiler i media och det finns absolut noll nyansering, det finns inte ens en analys runt varför beslutet togs, problemet med att diskriminera åkare från ett land för något som de varken har något att göra med eller har stöttat.

Du får nog kolla lite närmare på åkarna och hur de ställer sig till kriget. Att påstå att de inte har något att göra med det hela eller stöttar det är långt ifrån nyanserat.
Citera
2025-12-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RavenDraven
Blir spännande att se om Linn Svahn boycottar OS eller inte. Känner att hon verkligen måste om hon ska vara trovärdig. Man ska hålla sitt ord.
(Hon kommer inte ställa upp på intervjuer vad jag förstår det som?)

Bara det att det är en pro-rysk omskrivning, som såklart tönten Markus Cramer sprider vidare eftersom han är just pro-rysk.

Här är det ursprungliga citatet via Tomas Pettersson som gjorde intervjun:
”Frågar du mig här och nu så är svaret att då vill jag inte tävla. Men jag vet ju inte hur jag kommer känna om jag står där på startlinjen i OS och de är med.”

Men andra ord knappast något ultimatum eller ens särskilt mycket större åsikt än vad någon annan skidåkare vädrat dom senaste åren.
Citera
2025-12-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Du får nog kolla lite närmare på åkarna och hur de ställer sig till kriget. Att påstå att de inte har något att göra med det hela eller stöttar det är långt ifrån nyanserat.
Vem pratar du om? Samtliga svenskar som uttryckt sig vill ju stänga av alla ryssar utan undantag, oavsett hur de förhåller sig till kriget. Det är ju det som är onyanserat.

Jag tycker ju precis som du att man ska se det från individ till individ och göra bedömningen därifrån (precis enligt det som domen också säger), men ingen svensk är ju intresserad av det, alla ska dömas (diskrimineras) utifrån vilken nationalitet man har enligt alla svenskar. Det är onyanserat.
Citera
2025-12-05, 13:57
Medlem
Bra att Alvar och Grahn visar att dom är givna i sprintlaget, nu kan dom tas ut i god tid och lägga upp ett bra schema mot OS.

För Grahn borde det innefatta att stå över touren och för Alvar att åka lite långlopp ett tag framöver och smygträna på diagonalåkningen under veckorna.
Citera
2025-12-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Bra att Alvar och Grahn visar att dom är givna i sprintlaget, nu kan dom tas ut i god tid och lägga upp ett bra schema mot OS.

För Grahn borde det innefatta att stå över touren och för Alvar att åka lite långlopp ett tag framöver och smygträna på diagonalåkningen under veckorna.

Håller helt med.
Det alvar visat hittills gör att han nästan är Sveriges mest givna herråkare i OS.
Porroma åker bara distans och angers form är lite sådär i sprinten av vad vi sett.
Alvar ska få chans att åka både sprint och distans på OS redan nu.

Ett frågetecken när det gäller alvar är dock hur länge han orkar hålla hög nivå, han är.trots allt ung och ju mer erfarenhet man får av världscupen desto bättre lär man kunna sin kropp hur mycket tävlingar man ska åka.
Även de stora pkarna avstår ju vissa tävlingar inför mästerskap så kanske är klokt att alvar inte kör så väldigt många fler tävlingar innan OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in