2025-12-04, 14:50
Medlem
Ezzelinos avatar
Korostelev intervjuad, gör en del försonliga uttalanden.

https://www.vg.no/sport/i/43djO6/russernes-nye-stjerne-savelij-korostelev-med-sjeldent-forsvar-av-norge

Citat:
– Hos oss skriker man om at alle nordmenn er astmatikere. Nordmennene skriker om at alle russere går på doping. Og alt dette støttes av historier fra uminnelige tider. Det kastes stein begge veier.

Vad gäller doping är det från mitt perspektiv rimligt att anlägga ett individuellt perspektiv. Vermeulen är österrikare, Niskanen är finländare - de skidnationerna har haft en del problem med doping. Men inget tyder på att Vermeulen och Niskanen är eller har varit dopade.
Citera
2025-12-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

https://www.vg.no/sport/i/43djO6/russernes-nye-stjerne-savelij-korostelev-med-sjeldent-forsvar-av-norge

Vad gäller doping är det från mitt perspektiv rimligt att anlägga ett individuellt perspektiv. Vermeulen är österrikare, Niskanen är finländare - de skidnationerna har haft en del problem med doping. Men inget tyder på att Vermeulen och Niskanen är eller har varit dopade.
Haha, Vermeulen er vel oppkalt etter en doper, men til deres forsvar var det jo ikke kjent da han fikk navnet. Ingen grunn til å mistenke Vermeulen når man sammenligner med en som f.eks. Durr i alle fall.
Citera
2025-12-04, 15:24
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Haha, Vermeulen er vel oppkalt etter en doper, men til deres forsvar var det jo ikke kjent da han fikk navnet. Ingen grunn til å mistenke Vermeulen når man sammenligner med en som f.eks. Durr i alle fall.
Jag gillar Vermeulens attityd, man hör honom skrika "lets go!" till Anger efter spurtpoängen på 20km i Ruka, vilket gjorde att de skapade en lucka tidigt. Tveksamt om Anger hade tagit en pallplats om det inte var för Vermeulens vågspel i tävlingen.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2025-12-04 kl. 15:47.
Citera
2025-12-04, 16:02
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:

Ja, det är som det är med översättningar och AI, men såhär sammanfattar Leo AI artikeln i sport.ru som väl artikeln i vg.no baseras på:

Citat:
Artikeln är en lång intervju med den 22-årige ryske längdskidåkaren Savelij Korostelev, som vann Ryska cupen och besegrade Alexander Bolshunov. Han anses vara Rysslands främsta längdskidåkare men har aldrig tävlat internationellt på seniornivå på grund av sanktionerna.

Huvudpunkter:

• Korostelev känner sig frustrerad över att bara kunna tävla nationellt trots sina ambitioner

• Han diskuterar beslutet från FIS att inte tillåta ryska åkare och hur han reagerade emotionellt

• Han har kontakt med europeiska åkare och media, tränar ibland med österrikaren Mika Vermeulen

• Han anser att Johannes Høsflot Klæbo är den bästa längdskidåkaren genom tiderna baserat på statistik

• Han kritiserar Bolshunovs beteende efter en incident med lagkamraten Bakurov

• Han försvarar norska åkares framgångar och avvisar dopingteorier

• Trots allt förblir han optimistisk och hoppas på återkomst till internationella tävlingar

Artikeln visar en öppen och ärlig idrottsman som navigerar en svår situation med isolering från internationell tävling.
Citera
2025-12-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Själv tycker jag att det är rimligt att man i denna tråd skall kunna diskutera och föra fram argument om varför man tycker det är dåligt eller bra att ryssarna nu tillåts tävla i världscupen och på OS och då måste man ju också få kunna motivera varför man tycker det är dåligt eller bra.

Sedan gör ju du i din kommentar samma fel som du anklagar andra för.
Det är väl,klart som fan att ryssarna måste få vara med på OS och VM! Det har ju blivit rena norska och svenska mästerskapen nu när varenda jävla lopp vinns av norrmän eller svenska damer i stort sett !sporten dödar sig självt annars är för liten helt enkelt nu när tyskarna och Européerna är för dåliga !
Citera
2025-12-04, 17:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JossanSE
Det är väl,klart som fan att ryssarna måste få vara med på OS och VM! Det har ju blivit rena norska och svenska mästerskapen nu när varenda jävla lopp vinns av norrmän eller svenska damer i stort sett !sporten dödar sig självt annars är för liten helt enkelt nu när tyskarna och Européerna är för dåliga !

Och jag menar att det inte är det som skall avgöra om ryssar skall få vara med i världscupen och på OS.
Citera
2025-12-04, 17:37
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Vermeulen gör i sina uttalanden klart att han inte är någon krigsvurmare, och han är en individ, inte en nation.
Undra hur mycket Vermoijlen funderar på dopingkontroller senaste tre åren av ryssarna. Han borde nog inte glömt den aspekten mtp österrikarnas och ryssarnas dopinghistorik inom längdåkning senaste 25 åren.

Citat:
Du påstår att Österrike är "ryssvänligt" - men det kanske bara innebär
Staten Österrike är en bromsare av EU's sanktionspaket mm sedan tre år. Oavsett vad man har för åsikt om det.
https://orf.at/stories/3408647/

Citat:
Det är de sportsliga följderna av att några ryssar nu kan tillåtas tävla som intresserar mig, hur bra de kan tänkas vara. Det bisarra rysshatet tycker jag användare kan ge utlopp för i andra trådar än vintersporttrådar. De har ju överheten på sin sida, det finns massor av plattformar för att spy ut det genocidala hatet.
Försök leva som du lär, stolle. Kolla supersladdraren här:
Citat:
(...) groteskt folkmordiska generaliserande rysshat som spys ut lite överallt, med de amerikanska vasallernas och den krigshetsande globalistmaktens (...)
Citera
2025-12-04, 17:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Undra hur mycket Vermoijlen funderar på dopingkontroller senaste tre åren av ryssarna. Han borde nog inte glömt den aspekten mtp österrikarnas och ryssarnas dopinghistorik inom längdåkning senaste 25 åren.

Staten Österrike är en bromsare av EU's sanktionspaket mm sedan tre år. Oavsett vad man har för åsikt om det.
https://orf.at/stories/3408647/

Försök leva som du lär, stolle. Kolla supersladdraren här:

Det är inte jag som uttrycker att ryssar är smuts, löss och råttor som borde förintas om de visar sig i skidspåren. Det är andra personer i denna tråd, och överallt på nätet kan man se liknande folkmordsretorik, som du tydligen tycker är helt i sin ordning. Då tycker vi olika.
Citera
2025-12-04, 17:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det är inte jag som uttrycker att ryssar är smuts, löss och råttor som borde förintas om de visar sig i skidspåren. Det är andra personer i denna tråd, och överallt på nätet kan man se liknande folkmordsretorik, som du tydligen tycker är helt i sin ordning. Då tycker vi olika.
Du måste släppa ämnet själv om du vill att andra ska göra det. Det fattar du inte, vilket du visat ovan.
Citera
2025-12-04, 18:54
Medlem
MuscleSharks avatar
Så länge som man inte uttrycker stöd för invasionen av Ukraina, eller på något annat vis är involverad i ryska militären så tycker jag att det är rimligt att ryska åkare ska få tävla under neutral flagg (så länge som de regelbundet blivit dopingtestade förstås).
Såna som Stepanova och Bolshunov däremot borde stängas av från att delta internationellt på livstid, eftersom att både dessa lågbegåvade hjon stödjer Putin.
Citera
2025-12-04, 19:26
Medlem
Vilket tröttsamt hjärntvättat land Sverige är där alla ska tänka exakt lika alltid. Har lyssnat på några olika svenska profiler i media och det finns absolut noll nyansering, det finns inte ens en analys runt varför beslutet togs, problemet med att diskriminera åkare från ett land för något som de varken har något att göra med eller har stöttat.
Citera
2025-12-04, 19:38
Medlem
Man funderar ju på hur man ska reda ut doping och test problematiken?

Jag kan inte alla regler kring det här.

Det jag läst mig till är ju att Rysslands Nationella antidopingbyrå INTE är godkända av WADA.
Har Ryska skidåkare blivit testade?
Har dom fört vistelserapportering(heter det så?).

Många frågor som IOK, FIS och WADA måste lämna besked om, tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in