Citat:
Ursprungligen postat av
freethinker2024
Men "missa" genom att också ta den i otid hehe!
hba1c är ett medelvärde under längre tid eller hur som har med hemoglobinet att göra? Så visst kan man testa glukos dels vid fasta, dels vid konsumtion av dryck (glukosbelastning) och dels hba1c? Ser verkligen fram emot min blodsockermätare jag har beställt imorgon... Ska t ex testa vid fasta och vid konsumtion av läsk/lördagsgodis!
Du vill inte somna innan det är stabilt? Har du varit nära att förlora medvetandet någon gång? Aldrig någon mental påverkan som förvirring vid högt blodsocker? Edit: läser det du skriver men vill att du tänker efter och redogör noga för dina symtom.
Blev ju sjuk i magen i februari men till och från har jag blivit livrädd av tanken att blodsockret kan föranleda illamåendet och att vara på randen till kräkning, samt tungheten i kroppen och magkänningarna jag fick uppleva under ca en timme (tog mig till akuten)... Den dagen hade jag sovit dåligt dock!
Precis hba1c är blodsockervärdet i medel under en längre tid. Mäter du med mätare 4 timmar efter mat så borde du ligga mellan 4-6 mmol, mäter du 30 minuter efter mat så kommer du säkert ligga runt 8-10 mmol såklart beroende på vad du äter. Äter du lågkolhydrat lågfett tex en kycklingsallad så kanske det knappt röra på sig alls, trycker du en hel pizza så kanske du ligger på 15. Detta spelar ingen roll alls så länge kroppen själva reglerar ner ditt blodsocker till rätt nivå efteråt men igen det rar tid även flr er normala. Sitter du sen en hel kväll och vräker chips, lösgodis och dricker vanlig cola så kommer du ligga lite högt hela tiden, mest troligt.
Jag har varit nära att tiäuppa av vid lågt blodsocker. Var nere 2.3 mmol och då var det svajigt. Illamående eller kräkningar av blodsockret skulle vara högt eller lågt har jag aldrig kännt eller hört någon annan känna av heller. Inte att man haft magproblem kopplat till diabetes heller men det finns säkert. Däremot kan man som hag få en infektion i kroppen som slårbut bukspottkörteln vilket gör att kroppen slutar producera insulin, men då har du fått typ1.