2025-07-07, 02:10
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Nä jag missade den inte men tog den ca 30 minuter sent, då blir det högt ett tag innan det sjunker tillbaka, haft typ 1 i 32 år. Mitt hba1c ligger på 4.2 så jag ligger på vad en ickediabetiker ligger på.

Nu är mitt blodsocker 17.1 och går spikrakt ned enligt min sensor. Jag vill inte somna innan det ligger stabilt bara.
Förresten du skriver att du har haft det i 32 år... Får jag fråga om det troligtvis är från födseln eller någon sjukdom du fick eller båda faktorerna?
Citera
2025-07-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Men "missa" genom att också ta den i otid hehe!

hba1c är ett medelvärde under längre tid eller hur som har med hemoglobinet att göra? Så visst kan man testa glukos dels vid fasta, dels vid konsumtion av dryck (glukosbelastning) och dels hba1c? Ser verkligen fram emot min blodsockermätare jag har beställt imorgon... Ska t ex testa vid fasta och vid konsumtion av läsk/lördagsgodis!

Du vill inte somna innan det är stabilt? Har du varit nära att förlora medvetandet någon gång? Aldrig någon mental påverkan som förvirring vid högt blodsocker? Edit: läser det du skriver men vill att du tänker efter och redogör noga för dina symtom.

Blev ju sjuk i magen i februari men till och från har jag blivit livrädd av tanken att blodsockret kan föranleda illamåendet och att vara på randen till kräkning, samt tungheten i kroppen och magkänningarna jag fick uppleva under ca en timme (tog mig till akuten)... Den dagen hade jag sovit dåligt dock!

Precis hba1c är blodsockervärdet i medel under en längre tid. Mäter du med mätare 4 timmar efter mat så borde du ligga mellan 4-6 mmol, mäter du 30 minuter efter mat så kommer du säkert ligga runt 8-10 mmol såklart beroende på vad du äter. Äter du lågkolhydrat lågfett tex en kycklingsallad så kanske det knappt röra på sig alls, trycker du en hel pizza så kanske du ligger på 15. Detta spelar ingen roll alls så länge kroppen själva reglerar ner ditt blodsocker till rätt nivå efteråt men igen det rar tid även flr er normala. Sitter du sen en hel kväll och vräker chips, lösgodis och dricker vanlig cola så kommer du ligga lite högt hela tiden, mest troligt.

Jag har varit nära att tiäuppa av vid lågt blodsocker. Var nere 2.3 mmol och då var det svajigt. Illamående eller kräkningar av blodsockret skulle vara högt eller lågt har jag aldrig kännt eller hört någon annan känna av heller. Inte att man haft magproblem kopplat till diabetes heller men det finns säkert. Däremot kan man som hag få en infektion i kroppen som slårbut bukspottkörteln vilket gör att kroppen slutar producera insulin, men då har du fått typ1.
Citera
2025-07-07, 02:14
Medlem
Citat:
Förresten du skriver att du har haft det i 32 år... Får jag fråga om det troligtvis är från födseln eller någon sjukdom du fick eller båda faktorerna?

Fick det som tonåring, en infektion i kroppen som slog ut bukspottkörteln.
Citera
2025-07-07, 02:17
Medlem
Citat:

Sen kan en hel del andra saker påverka blodsocker som tex annan sjukdom tex förkylning och stress. Jag kan vid hård stress utan att ha ätit eller druckit ha ett blodsocker på 12 mmol även efter att ha tagit insulinspruta, är jag sjuk kan ja behöva ta dubbla eller trippa doser.
Citera
2025-07-07, 02:23
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Precis hba1c är blodsockervärdet i medel under en längre tid. Mäter du med mätare 4 timmar efter mat så borde du ligga mellan 4-6 mmol, mäter du 30 minuter efter mat så kommer du säkert ligga runt 8-10 mmol såklart beroende på vad du äter. Äter du lågkolhydrat lågfett tex en kycklingsallad så kanske det knappt röra på sig alls, trycker du en hel pizza så kanske du ligger på 15. Detta spelar ingen roll alls så länge kroppen själva reglerar ner ditt blodsocker till rätt nivå efteråt men igen det rar tid även flr er normala. Sitter du sen en hel kväll och vräker chips, lösgodis och dricker vanlig cola så kommer du ligga lite högt hela tiden, mest troligt.

Jag har varit nära att tiäuppa av vid lågt blodsocker. Var nere 2.3 mmol och då var det svajigt. Illamående eller kräkningar av blodsockret skulle vara högt eller lågt har jag aldrig kännt eller hört någon annan känna av heller. Inte att man haft magproblem kopplat till diabetes heller men det finns säkert. Däremot kan man som hag få en infektion i kroppen som slårbut bukspottkörteln vilket gör att kroppen slutar producera insulin, men då har du fått typ1.
När jag frågar Gemini och söker själv så verkar det som om illamående och särskilt kräkningar uppträder vid akutfarligt högt blodsocker alltså vid HHS eller DKA (eller att det höga blodsockret skadar kroppen på annat sätt kanske), men att det annars är andra symtom som är vanligare...
Citera
2025-07-07, 02:25
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Fick det som tonåring, en infektion i kroppen som slog ut bukspottkörteln.
Tråkigt... Men hur får man en infektion som lyckas slå ut bukspottkörteln? Antar att man inte sällan har rejäl otur...
Citera
2025-07-07, 03:37
Medlem
Citat:
Berätta gärna hur läkaren gav dig diagnosen!

Jag låg inlagd på sjukhus av andra skäl när det upptäcktes. Syntes på mina provsvar. Jag låg högt över det normala. Sen gjordes det en blodsockerkurva över ett antal dagar och de kollade om jag hade typ I eller typ II.
Citera
2025-07-07, 07:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tjena!

Vill bara klargöra att jag inte förväntar mig en tillförlitlig medicinsk diagnos här på forumet, utan söker bara folk med erfarenheter och/eller de som faktiskt har utvecklat typ 2 diabetes.

Har sen februari haft problem med magen (gastrit, esofagit och/eller magsår och kanske även krånglande tarmar) som dock börjar bli bättre. Riktigt sjuk har jag varit!

I samband med detta har jag bl a genomfört blodprov (OBS!: vet inte vilka värden som rutinundersöks vid magproblem, men troligtvis bl a glukos (fastevärde)) och ultraljud av buken. Sistnämnda kan bl a upptäcka "fatty liver" och "fatty pancreas"... Men när jag läser doktorns utlåtande om att det bl a ser "helt normalt ut" (samtidigt som han avslutar utredningen men att jag ombeds återkomma vid fortsatta problem) så antar jag att inga avvikelser påträffas (alls)... Hos folk med typ 2 diabetes ska tydligen dessa överdrivna fettlagringar vara ganska vanliga...

Men fokuset har ju legat på nämnda magproblem och har funnits vissa tecken på att min kropp har skadats och kanske skadas av högt blodsocker... OBS!: behöver givetvis inte bero på blodsockret... Dessa är huvudvärk, svettning vid måltid, håravfall på benen (som nu börjar komma tillbaka), humörsvängningar och ögongrumlingar. Däremot reagerar jag inte på ökad törst eller urinering (kanske kissar jag lite mer under vissa perioder den senaste tiden under sjukdomsperioden, men inget uppseendeväckande). Ingen förhöjd puls och grad av "blurry vision"...

Men är orolig (får en blodsockermätare imorgon och ska ju givetvis kontakta läkaren igen) och vågar t ex inte äta godis...

Ni som har typ 2 diabetes: kan ni berätta hur en episod av högt blodsocker (hyperglykemi) kan urarta sig? Vilka är de första symtomen ni får och hur hanterar ni detta? Vad är riskerna vad gäller HHS (higher hyperglycemia state) eller tom DKA (diabetic ketoacidosis)?

Otäckt med högt blodsocker för jag har nästan en fobi av att tappa kontrollen och/eller inte veta orsaken till t ex huvudvärken... Högt blodsocker särskilt i form av DKA kan ju rendera en svimmad!

Mvh och hoppas ni har det bra samt tack för er tid!

239

Det finns redan 239 trådar om diabetes, behövs det verkligen ytterligare en tråd?

https://www.flashback.org/sok/Diabetes%20?f=97
Citera
2025-07-07, 07:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Inte i samma sits för inte haft magproblem. Men kan ju tänka till om detta med diabetes. Har inte blivit diagnostiserad med diabetes. Men är ojjad för att bli det. Personligen har det blivit mer kaffe utan socker.

Men det är väl så tyvärr. Har du det redan. Så är det kört. Inget mera godis för dig!
Citera
2025-07-07, 08:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Tjena!

Vill bara klargöra att jag inte förväntar mig en tillförlitlig medicinsk diagnos här på forumet, utan söker bara folk med erfarenheter och/eller de som faktiskt har utvecklat typ 2 diabetes.

Har sen februari haft problem med magen (gastrit, esofagit och/eller magsår och kanske även krånglande tarmar) som dock börjar bli bättre. Riktigt sjuk har jag varit!

I samband med detta har jag bl a genomfört blodprov (OBS!: vet inte vilka värden som rutinundersöks vid magproblem, men troligtvis bl a glukos (fastevärde)) och ultraljud av buken. Sistnämnda kan bl a upptäcka "fatty liver" och "fatty pancreas"... Men när jag läser doktorns utlåtande om att det bl a ser "helt normalt ut" (samtidigt som han avslutar utredningen men att jag ombeds återkomma vid fortsatta problem) så antar jag att inga avvikelser påträffas (alls)... Hos folk med typ 2 diabetes ska tydligen dessa överdrivna fettlagringar vara ganska vanliga...

Men fokuset har ju legat på nämnda magproblem och har funnits vissa tecken på att min kropp har skadats och kanske skadas av högt blodsocker... OBS!: behöver givetvis inte bero på blodsockret... Dessa är huvudvärk, svettning vid måltid, håravfall på benen (som nu börjar komma tillbaka), humörsvängningar och ögongrumlingar. Däremot reagerar jag inte på ökad törst eller urinering (kanske kissar jag lite mer under vissa perioder den senaste tiden under sjukdomsperioden, men inget uppseendeväckande). Ingen förhöjd puls och grad av "blurry vision"...

Men är orolig (får en blodsockermätare imorgon och ska ju givetvis kontakta läkaren igen) och vågar t ex inte äta godis...

Ni som har typ 2 diabetes: kan ni berätta hur en episod av högt blodsocker (hyperglykemi) kan urarta sig? Vilka är de första symtomen ni får och hur hanterar ni detta? Vad är riskerna vad gäller HHS (higher hyperglycemia state) eller tom DKA (diabetic ketoacidosis)?

Otäckt med högt blodsocker för jag har nästan en fobi av att tappa kontrollen och/eller inte veta orsaken till t ex huvudvärken... Högt blodsocker särskilt i form av DKA kan ju rendera en svimmad!

Mvh och hoppas ni har det bra samt tack för er tid!
Type 2 Diabetes Guide - Dr David Unwin | Causes, Treatment, Reversal

https://www.youtube.com/watch?v=RU6INwulR94
Citera
2025-07-07, 08:42
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Börja träna? Du är ju döende dom alla andra men träning kommer fördröja döendet.
Citera
2025-07-07, 10:31
Medlem
Paris24s avatar
Min bror fick det, efter att inte ha rört på sig och ätit sockrig mat i 20 år på raken. Påverkar hans liv oerhört lite, han har en pump som sköter det mesta, måste dock vara förberedd varje gång han lämnar sitt hem. Jag tror man ganska enkelt kan undvika diabetes-2 genom att leva hälsosamt. Länder i t.ex södra europa har inte ens den sjukdomen, den är helt kopplad till usel mat och TV-soffan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in