• 1
  • 2
2025-07-06, 23:16
Medlem
Jag är sugen på att börja odla i liten skala för enbart till mig själv. Jag kommer inte röka det utan gör nog edible på det jag får fram, för att undvkka likten i lägenheten. Jag vill ùndvika att dra till med uppmärksamhet så mycket det går.

Jag är ensam och har aldrig besökare.

Hur lätt är det att bli påkommen då? Hur döljer man lukten på bästa sätt?

Tar tacksamt emot tips från proffsen.
Citera
2025-07-06, 23:20
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Flytta ut på landet.
Citera
2025-07-06, 23:46
Medlem
I praktiken 100% säkert. Finns inget säkrare sätt att ordna cannabis. Följ bara ledorden för att inte åka fast:

don't smell
dont't sell
don't tell

Lukten löser du genom att odla i ett stängt utrymme som ventileras genom ett kolfilter.
Se till att belysningen inte syns utifrån när du öppnar. Läs på ordentligt innan du sätter igång.

Det går fint och säkert att guerilla-odla utomhus under sommaren också.
Senast redigerad av GrayPagan 2025-07-06 kl. 23:49.
Citera
2025-07-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
I praktiken 100% säkert. Finns inget säkrare sätt att ordna cannabis. Följ bara ledorden för att inte åka fast:

don't smell
dont't sell
don't tell

Lukten löser du genom att odla i ett stängt utrymme som ventileras genom ett kolfilter.
Se till att belysningen inte syns utifrån när du öppnar. Läs på ordentligt innan du sätter igång.

Det går fint och säkert att guerilla-odla utomhus under sommaren också.

Haha tack. Jag tänkte ha det i badrummet o slakta en garderob som jag kan stänga om. Finns inga fönster i mitt badrum.

Jag tänkte köpa ett tältkit som har allt o börja i liten skala.

Det är ju lukten som först och främst kan avslöja en tyvärr. Därför jag bla tänkte göra edibles på det.
Citera
2025-07-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
Haha tack. Jag tänkte ha det i badrummet o slakta en garderob som jag kan stänga om. Finns inga fönster i mitt badrum.

Jag tänkte köpa ett tältkit som har allt o börja i liten skala.

Det är ju lukten som först och främst kan avslöja en tyvärr. Därför jag bla tänkte göra edibles på det.
Det kommer att lukta även om du gör edibles. Dels luktar det under odlingen, kureringen och torkningen, men sen måste du ju även decarba skörden innan du kan baka med den. När jag har gjort det har det varit i ugnen och där inne sitter inget kolfilter. Hela hemmet stinker ganja när du kastar in gräset i ugnen, så bor du i lägenhet kommer det lukta som Öland roots under själva bakningen.
Men lycka till, jag hoppas att det funkar ändå!
Citera
2025-07-10, 12:38
Medlem
Tror mig när jag säger att ,lukten går genom betongväggar. Har haft 1-2 odlingar i en lägenhet och gjort allt jag kunnat för att inte lukten ska spridas, men det gör den. Efter dom två odlingarna med månader med ångest och oro så började jag köra utomhus i skog. Men även där har man konstant oro över att den ska hittas av nån bär/svamplockare, kommunskogs avverkare. Sen ska det torkas och kureras i några veckor och de gör man inte heller i lägenhet så lätt utan att det luktar. Har du pengar och utrymme så bör du bygga så att du kan dubbelfiltrera, från odlings utrymmet till nästa utrymme och därifrån ut till vanliga rummet. Och var säker på att det inte sker något elavbrott, för då har du ingen luftfiltrering längre och det börjar sippra ut lukt.
Citera
2025-07-10, 12:42
Medlem
Melange5738s avatar
1. Bo på landet med minst 30m till närmaste granne.
2. Odla bara i liten skala, varianter som inte luktar mycket (inget skunk, critical, diesel etc).
3.Ha ett överdimensionerat filter i tältet och minst en scrubber utanför tältet.
4. Byt filtren ofta, alt. lär dig byta ut kolet i filtren själv.
5. Sälj inte.
Citera
2025-07-11, 11:30
Innan du ens börjar ska du tänka på dessa saker som en absolut nödvändighet:

Fröna du köper är lagliga att både köpa och inneha, men du ska vänta med att plantera dessa på 1 år, då du aldrig vet om snuten vet att du köpt frön. Läs hur du förvarar fröna bra tills dess. Det kan va så att snuten väntar ett par månader, och sen står dom där i dörröppningen. Sen ska du aldrig köpa odlingsverktyg och ha hemma eller i någon annan byggnad du äger, eller på tomten medans du har cannabisfrön hemma. (Det är så folk blir dömda för odling.) Och du ska absolut inte köpa odlingsutrustning tillsammans med dina frön från samma sida. Då vet snuten direkt.

Du kan köpa odlingsutrustning samtidigt som du har fröna, men då måste du använda cash och ha odlingsutrustningen på ett ställe som inte kan förknippas med dig och som ingen hittar. Smartaste är att alltid använda cash till sådana köp, gör det helt enkelt ospårbart. Du har inget att förlora på detta.. Dessutom kan du sprida ut dina köp med då ser det också bättre ut. Med detta kanske är overkill.

Rök inte på eller ha THC i kroppen under det året du har fröna hemma eller odlingsperioden, det är bara onödigt då det potentiellt skulle kunna leda till husrannsakan och de tar fröna. Eller börjar misstänka att du ska odla eller värre hittar dina plantor.

Sen ska du:

1. Se till att ta såna strains som inte luktar, det finns på nätet bara googla.
2. Köp ett gorilla grow tent för att dämpa lukt, de är dom bästa.
3. Läs på om luftvägar och kolfilter
4. Se till att ingen kommer hem till dig.
5. Hör med hyresvärlden om de ska ha någon inspektion, säg att du ska resa bort ett tag och att du vill veta ifall nån kommer hem till dig eller inte, säg typ att du har haft tråkigheter förr med tjuvar när de inspekterat lägenheten. (Överförklara inte, det är misstänksamt.) Skriv bara det jag skrev ovan, och förklara mer om de frågar i sånnafall (bara). Ta det på mailen, det blir enklast så.
6. Försök skaffa strains som inte tar så lång tid att odla.
7. Använd så lite lampor som möjligt 1-2 st.
8. Förklara elkonsumtionen med att du har flera datorer på under dygnet. Det är inte så ovanligt idag.
(Om det skulle bli frågor då.) Ställ också fram flera datorer som är inkopplade så att du kan styrka det.
9. Skaffa en airfreshner om det börjar stinka, finns sånna som döljer lukt jävligt bra i mataffären.
10. Sälj inte till nån så att du röjer vem du är.
11. Gå inte runt med cannabis på dig eller nåt annat olagligt under odlingsperioden eller 1 år innan du börjar odla så att du kan bli tagen av snuten, detta kan leda till husrannsakan, och då hittar dom dina plantor.
12. Om du är bäng på stan så använd cleareyes och håll inte på o bete dig bängt eller ovanligt.
(Va bara tråkig, det är det bästa sättet att dölja ett rus på.)
13. Kläd dig inte pundigt, detta ska man aldrig göra, det ökar bara risken tiofaldigt. Snutar letar alltid
igenom pundare och deras bagiga väskor och folk med hiphop stil eller rasta stil.
14. Kläd dig propert, behöver inte va snobbigt eller överdrivet, bara snyggt och fint. Det är ungefär 100% chans att du inte hamnar i nån random muddring då. (Även fast du är bäng).
15. Tänk på att kläder också luktar cannabis när man har rökt, så byt kläder ifall du ska ut på stan.
Och absolut om du ska köra bil, då detta kan leda till husrannsakan vid ett trafikstopp och att snuten känner något på lukten.
16. Säg inte till nån att du odlar, det skapar enbart en risk. Är det ingen som vet att du odlar finns heller ingen risk att du blir påkommen den vägen. Kom ihåg att det är bara du som tar din odling seriöst, det gör ingen annan, de kan säga "Niklas odlar nu." till sin polare högt bland allmänheten och nån civil snut hör det, eller att snacket går osv. Kanske civilsnuten pressar personen på att säga vad odlaren bor nånstans. Du vet aldrig, det är helt enkelt bättre att inte säga något alls. Du kan även få besök av andra människor förutom snuten. Det hände en polares polare och han blev misshandlad utav ett gäng hemma i sin lägenhet. Hur sånt här inträffar är att du berättar helt enkelt för ens en person om din odling. Kom ihåg att de inte tar din odling seriöst som du själv gör, vips så vet 5-6 andra personer och de i sin tur nämner ditt efternamn och förnamn i samband med odling ute nånstans i allmänheten. Sen är det fel person som hör det, antingen kriminell eller snut. Sen letar de på facebook och eniro och du får hembesök. Säg inte till någon. Det är bara onödigt, även fast du sugen och glad på att berätta för någon.

Samma princip gäller ju efter odlingen när du har weed hemma, säg inte att du odlat heller, fel personer kan få reda på det och du blir tagen av snuten eller får annat hembesök. Förklara helt enkelt för polarna att du röker mycket weed just nu om de märker att du alltid har. Om de märker att du har bra strains och undrar vad du fått det ifrån så kan du bara säga att du hittat en bra kran men att han inte lämnar ut sitt nummer. Men säg att du kan köpa åt din polare om han vill. Sen kan du bara bjuda tillbaka polaren genom nån krogrunda osv.

16. Läs igenom grow guides för specifika strains, det finns på nätet med. Så gör du rätt och slipper tråkigheter och att plantorna inte blir bra. Finns även forum för odling, där du kan be om råd från kunniga om du berättar för dom vad du behöver hjälp med, eller visar bild på hur det ser ut.
Senast redigerad av Mupp18 2025-07-11 kl. 11:59.
Citera
2025-07-11, 11:33
Medlem
Melange5738s avatar
Du kan inte odla i närheten av klädkammaren för det kommer att bli en passiv lukt från gräset till kläderna som du inte märker själv men alla normies märker.
Citera
2025-07-11, 11:48
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan inte odla i närheten av klädkammaren för det kommer att bli en passiv lukt från gräset till kläderna som du inte märker själv men alla normies märker.

Detta va smart tips, hade inte tänkt på det.
Citera
2025-07-11, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av Xleet
Tror mig när jag säger att ,lukten går genom betongväggar. Har haft 1-2 odlingar i en lägenhet och gjort allt jag kunnat för att inte lukten ska spridas, men det gör den. Efter dom två odlingarna med månader med ångest och oro så började jag köra utomhus i skog. Men även där har man konstant oro över att den ska hittas av nån bär/svamplockare, kommunskogs avverkare. Sen ska det torkas och kureras i några veckor och de gör man inte heller i lägenhet så lätt utan att det luktar. Har du pengar och utrymme så bör du bygga så att du kan dubbelfiltrera, från odlings utrymmet till nästa utrymme och därifrån ut till vanliga rummet. Och var säker på att det inte sker något elavbrott, för då har du ingen luftfiltrering längre och det börjar sippra ut lukt.

Mycket bra inlägg, TS kan kanske tänka sig en sån här variant också:
(FB) Den stora guiden till att odla Cannabis i träd...

Där har man alltså satt plantan i en hink som är militärgrön, filat ner kanterna så den inte blänker, klibbat på med massa lim och klistrat på löv, mossa, pinnar osv. Sen kan man köpa kamoflagenät på nätet, sånt som jägare använder i jakttornen, det ser ut som små löv som sitter ovan på ett fiskenät kan man säga. Detta kan du linda runt med runt hinken och sedan tvinna in pinnar i. Då kommer denna hink se ut som ett fågelbo på nära håll och långt håll. Kör du utan pinnarna så är det lättare att upptäcka på nära håll. Står man dock på marken nedanför trädet ser denna hink endast ut som ett fågelbo.

I med att folk inte glor upp träd som mongon så tänker jag allafall att detta sätt är mer eller mindre tar bort risken med att nån hittar den, speciellt om trädet står mitt i en skog med inga som helst stigar, långt bort från telemaster, (då de har bevakning på dessa, då det har varit många ryska sabotage), alltså ska du inte springa runt bland massa telemaster just nu och leda snuten till din odling. Du ska heller inte va i närheten av några el eller telefonledningar då det sker regelbundna röjningsarbeten där. Inte heller i en skog där folk orienterar, absolut inte. Det är mycket aktivitet där, med folk som sätter upp nya kontroller mitt inne i skogen för nya banor, regelbundet dessutom.

Försök komma så långt ifrån allmänheten som möjligt i en snårig och jävlig skog där ingen kan njuta av att strosa omkring i naturen men så klart med ett öppet ställe för solen. Där skulle du skulle kunna sätta en planta i toppen av ett träd som de nämner i tråden.

Ett till tips är att inte försöka sätta plantan på ett ställe där kantareller växer bra, eller andra plockbara saker. Typ bär. Du kan läsa om vad sådant gillar att växa på nätet och när, gör du det så kan du eliminera att en svampplockare hittar plantan.

Ett till tips är att sätta plantan i närheten av ett vattendrag så du lätt kan vattna plantan om det behövs, då slipper du konka på vatten, vilket gör allting mycket mer säkrare ifall du springer på snuten av nån konstig anledning och du går runt med 12 liter vatten i ryggsäcken. Ganska omöjligt för en person att dricka så mycket. Ja, du förstår. Försök alltså hitta närheten till vattendrag och göm sedan en dunk i skogen nära planteringen. Kanske kan gräva ett hål för den, och slänga på lite mossa och grejer så det inte syns alls.

Sista tipset: Klädsel, klä dig som en svensson gör och ha alltid med dig fika, med smörgåsar, kaffe, gifflar och kanske nån choklad, banan vattenflaska, sittunderlag, kompass. (Kompass kan va mycket bra för förklaringen, om du stöter på snuten.) Då kan du bevisa vad gör så långt in i skogen, långt ifrån civilisationen, alltså att du bejakar ett intresse med djup skogsvandring.

Klä dig typ lite hurtigt och skogsmulleaktigt. Ja, svenssonsaktigt. Det hjälper om du har en vandrings käpp med dig också. Bra kläder är slitstarka outdoor kläder, det är förmodligen mest övertygande. Och kanske någon fjällräven ryggsäck till fikat. Alltså en helt harmlös figur som njuter av en dag ute i naturen.

Kolla upp jakt i området, och vad jägarna får lov att jaga under de datum du är i skogen, när det är jakt så är de som går i skogen tvungna att ha ett plagg (oranga) kläder på sig. Detta kan hindrar jägare från att skjuta dig. (Jag är seriös.)

Men kolla upp datumen bara, detta kanske ej behövs då du är ute.
Senast redigerad av Mupp18 2025-07-11 kl. 12:58.
Citera
2025-07-11, 13:14
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xleet
Tror mig när jag säger att ,lukten går genom betongväggar. Har haft 1-2 odlingar i en lägenhet och gjort allt jag kunnat för att inte lukten ska spridas, men det gör den. Efter dom två odlingarna med månader med ångest och oro så började jag köra utomhus i skog.
Jag förstår att du nojar, men du behöver inte hitta på en massa saker som att lukten går genom betongväggar etc.

Jag har odlat i många år. Lukten kontrolleras med ventilation och kolfilter, så extremt svårt är det inte rent tekniskt. Väldigt litet tält för mamma-plantor och sticklingar, ett något större tält för produktion. Duger med ett 60-tält eller ännu mindre om det är för eget bruk. Gärna stealth så att man kan släppa in en hantverkare om det skulle behövas.

Men det innebär mycket mentalt att ordna dödsknarkfabriken som kanske tar dig ända till fängelset. Det ska man vara medveten om. Man måste vara så övertygad att man är beredd att ta smällen mentalt ifall man torskar. Detta slipper man inte undan genom att odla utomhus. Beroende på situation naturligtvis, men jag personligen tycker att det känns säkrare att ha det hela dolt hemma, där ingen ser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in