2025-07-06, 17:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ukraina har en vapenteknologi som de arbetat fram, det som Danmark och kanske även Sverige gör är att upplåta fabriksyta för tillverkning av komponenter som behövs till den vapenteknologi som Ukraina har uppfunnit.

Den stora fördelen är att det går att snabbt skala upp eftersom Ukraina haft begränsade resurser och därför inte uppfunnit dyra komplicerade vapen, utan sådana som fungerar mot Ryssland. Men man behöver många.

Givetvis så bistår nog främst Tyskland med industriella maskiner för massproduktion då det är Tyskland som har det ingenjörskunnandet.

Om Ukraina idag kan tillverka 5 miljoner drönare om året, så kan man på det här sättet skala upp till kanske 25 miljoner drönare om året.
Precis.

Majoriteten av ukrainarnas "hemmagjorda" drönare är ju 3D-printade, vilket mycket dyrare och mer tidskrävande än formsprutad plast.

Men formsprutad plast kräver dyra gjutformar och maskiner. Bombas den investeringen sönder så blir det inte billigare än att 3D-printa.

Industriell massproduktion av dessa drönare utanför Ukraina vore därför synnerligen gynnsamt.
25 miljoner istället för 5 miljoner, tror jag inte räcker. Jag tror på minst en 10-dubbling (förutsatt att komponenterna finns i mängder).

Tillägg:
Är det något som danskarna är erfarna på, och har stor produktion av, så är det formsprutad plast. Betänk varumärket LEGO.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-07-06 kl. 18:00.
Citera
2025-07-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1388553

Ja detta såg man ju komma om man har minsta kunskap om NATO. Nu är vi ju med i NATO och vi bestämmer därmed inte själva längre utan om Trump vill ha vapenfabriker här så är det Påls jobb att säga att svenskar vill ha vapenfabriker här. Vad tror ni konsekvenserna kan bli? Inkommande ryska drönare?

Ukrainska män är ju också väldigt kända för sin sunda kvinnosyn, vi vill väll att ukrainska män ska invandra hit ja? Detta land blir våldtaget om och om igen och ingen gör någonting.

Ja, såklart dessa fabriker kan blir ett mål.. det förstår ju vem som helst. Blir ju isf inte en attack mot Sverige dock men svenskar lär ju självklart skadas och dö om dom jobbar där..

Pål ser nog inte ”hjälpa Ukraina i första hand” utan vapenindustrin skapar jobb och enormt med pengar till staten… Ka-ching!
Citera
2025-07-06, 18:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Tillägg:
Är det något som danskarna är erfarna på, och har stor produktion av, så är det formsprutad plast. Betänk varumärket LEGO.

Något av ett sidospår, men jag ser framför mig hur 1 000-tals AI-styrda LEGO-drönare bombar skiten ur ryska trupper och att nästa svärm tar sig an Kreml.

Rubrik: "LEGO besegrar Ryssland på slagfältet - Putin flyr till Sibirisk bunker"
Citera
2025-07-06, 18:31
Medlem
Citat:
Precis.

Majoriteten av ukrainarnas "hemmagjorda" drönare är ju 3D-printade, vilket mycket dyrare och mer tidskrävande än formsprutad plast.

Men formsprutad plast kräver dyra gjutformar och maskiner. Bombas den investeringen sönder så blir det inte billigare än att 3D-printa.

Industriell massproduktion av dessa drönare utanför Ukraina vore därför synnerligen gynnsamt.
25 miljoner istället för 5 miljoner, tror jag inte räcker. Jag tror på minst en 10-dubbling (förutsatt att komponenterna finns i mängder).

Tillägg:

Problem om utvecklingen är för snabb så gjutformarna blir utdaterade.

Hmmm, seriösa metall 3d skrivare för verktygsmakeri.
Citera
2025-07-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1388553

Ja detta såg man ju komma om man har minsta kunskap om NATO. Nu är vi ju med i NATO och vi bestämmer därmed inte själva längre utan om Trump vill ha vapenfabriker här så är det Påls jobb att säga att svenskar vill ha vapenfabriker här. Vad tror ni konsekvenserna kan bli? Inkommande ryska drönare?

Ukrainska män är ju också väldigt kända för sin sunda kvinnosyn, vi vill väll att ukrainska män ska invandra hit ja? Detta land blir våldtaget om och om igen och ingen gör någonting.
Du påstår att ukrainska män har dålig kvinnosyn. Vad har då inte de miljoner muslimska män som invandrat för kvinnosyn?
Jag blir förbannad på ditt inlägg.
Citera
2025-07-06, 19:48
Medlem
Citat:
Precis.
Märkligt att Sverige alltid ligger steget efter danskarna. Men svenskar vill gärna ”uppfinna hjulet” - hver gang.
Citera
2025-07-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Märkligt att Sverige alltid ligger steget efter danskarna. Men svenskar vill gärna ”uppfinna hjulet” - hver gang.

Eh runt den bonnhålan i Småland jag är uppväxt i finns massor av firmor som håller på med formsprutning av plast som underleverantörer. En amnan form av lego-tillverkning😁
Citera
2025-07-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag förstår inte hur det ska gå till. Finns det europeiska vapenfabriker som inte går på full kapacitet redan?
Står stora lokaler i Skellefteå och väntar på hyresgäst och villiga politiker (Northvolt).
Citera
2025-07-06, 20:03
Medlem
Slipsluders avatar
Idioti. Att vi blivit ett starkt land senaste seklet är mycket på grund av vår neutralitet och att vi agerar medlare. Vapen har vi förstås alltid exporterat, men alltid hymlat om det. Detta är inte bara att skjuta våran redan kapsejsade kajuta i sank, utan detta är att skicka renraka missiler mot den..
Citera
2025-07-06, 20:25
Medlem
Proumbras avatar
Korkat uttalande som leder till onödig uppmärksamhet. Klart man kan bygga fler fabriker, behöver ju inte nödvändigtvis hissa den Ukrainska flaggan över dem och skylta med skiten
Citera
2025-07-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Idioti. Att vi blivit ett starkt land senaste seklet är mycket på grund av vår neutralitet och att vi agerar medlare. Vapen har vi förstås alltid exporterat, men alltid hymlat om det. Detta är inte bara att skjuta våran redan kapsejsade kajuta i sank, utan detta är att skicka renraka missiler mot den..

Idiot. Våran vapenindustri byggde folkhemmet till stor del. Och billig energi. Sverige måste industrialiseras igen. Vænsterpack tillsammans med rysk inverkan har dæremot førstørt Sveriges motståndskraft.
Citera
2025-07-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det är knappast så att ryssarna hållt igen tidigare.
Jag får erkänna att jag älskar när sådana här trådar dyker upp och rysstrollen mobiliserar, då vet man att det går dåligt för massmördaren i Kreml.
Jag skiter fullständigt i båda sidor men vi måste inse fakta

Ukraina är väst förlorar vi den så är det vi som förlorar

Sen så är vi ett litet land som har inte byggt vårt försvar och därför ser det ut som det gör idag

Folket drabbas värst till slut

Har vi blivit kaxiga nu när vi gick med Nato kanske? Jag tänker hela tiden vad fan ska ett litet land som Sverige göra mot ryssen som är så mycket mer större? Vi har så mycket byråkrati som står i vägen att jag som Civil ser att skulle vi drabbas av konflikt så håller vi inte särskilt länge, vi har eroderat vårat försvar och skydds nät så pass att det skulle bli katastrofala konsekvenser för svenska folket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in