2025-07-06, 14:20
Medlem
jiofsanoiafsos avatar
Hej allihopa Jag hoppas att jag lade denna tråden i rätt forum. Om så inte skulle vara fallet får någon snäll mod skicka min tråd vidare till rätt ställe Det är så att jag i grunden är ganska intresserad av olika tekniska lösningar, som olika datorprogram- och system. Problemet är dock att mitt intresse i saken inte ”lirar” med min faktiska förmåga- för att uttrycka det rakt ut är jag en teknisk idiot!

Jag har sedan en tid lekt runt lite i Apples system ”Shortcuts” och jag tänker att detta system skulle kunna vara lösningen på ett utav mina stora problem men tyvärr är detta program allt för tekniskt för att jag ska kunna förstå mig på det. Situationen ser följande ut, min mor är väldigt överbeskyddande om mig och har så alltid varit. Hon förstår inte att jag sedan länge är en vuxen man som inte vill ha en efterhängsen morsa som inte förstår när det är dags att ge sig.

Sedan länge brukar jag blocka min mors nummer när jag t.ex. umgås med min tjej. Problemet är dock att vi måste ha viss löpande kontakt angående min bror som befinner sig i en väldigt utsatt situation och kan behöva hjälp. Jag kom då på iden om det skulle gå att hindra min mor från att ringa men fortfarande tillåta henne att skicka sms? Jag har (med stor möda!) lyckats sätta ihop en enklare genväg men jag behöver hjälp av någon kunnig för att kunna göra genvägen till en bättre funktion.

Jag konstruerade ett Fokus, där jag tystar ner min mors nummer men tillåter henne att skicka sms. Det kanske bara jag som är en idiot (förmodligen!) men jag hade svårt att få till detta Fokus eftersom funktionen inte tystade kontakten som tänkt. Hur som helst lyckades jag till slut!

Jag byggde utifrån detta Fokus sedan en genväg. Varje gång jag aktiverar detta Fokus får min mor genom ett sms ett meddelande angående om jag är tillgänglig eller ej. Om jag inte är tillgänglig får hon som sagt en notis om det via sms samt att hon inte kan ringa utan endast skicka sms vilket innebär att jag kan svara när det passar mig och om hon messar för mycket kan jag blocka hennes nummer. Eftersom detta innebär att jag för en stund blir okontaktbar brukar hon ge sig eftersom hon vet att hon måste kunna nå mig angående min bror.

När jag stänger av Fokuset får min mor via etts sms en notis om att jag är tillgänglig. Jag vet att allt detta kan tyckas överdrivet men tyvärr är det en realitet. Genvägen fyller en bra funktion på flera sätt. Dels tycker jag att den fungerar rent praktiskt. Jag kan välja om, när och hur jag och morsan ska ha kontakt. Jag känner att det påverkar mina andra relationer på ett positivt sätt i och med att jag inte ständigt behöver kolla ner i mobilen. Den största överraskningen är dock att det med hjälp av detta system förenklar min relation till min mor. Jag tror hon känner sig trygg i den (extrema) förutsägbarheten och det har sedan jag började använda denna genväg varit bättre stämning mellan oss två. Jag vill nu be er om hjälp. Jag har två tänkta förbättringar som jag skulle vilja göra men inte får till på grund av att jag inte förstår mig på datorer. Om det är någon som vill hjälpa mig ber jag er att förklara hur jag ska göra på ett så pedagogiskt sätt som bara går, glöm inte att jag är en teknisk idiot!

Om det finns någon som vet något sätt att göra detta på ett enklare eller bättre sätt är denne person varmt välkommen att yttra sig. De två konkreta förslag jag själv har på förbättringar är dels att jag skulle vilja kunna sätta på denna genväg avsiktligt genom ett tryck på en widget men jag vill att genvägen ska aktiveras automatiskt när jag befinner mig på Kungsholmen. Det är där min flickvän bor och jag besöker bara denna stadsdel när jag ska umgås med henne och då vill jag att genvägen ska sättas på automatiskt eftersom jag vill vara ifred!

När morsan messar när denna genväg är på så kommer meddelandet fram men jag får ingen notis och det är den andra funktionen jag skulle vilja inkorporera i detta system. Jag har försökt lite med olika triggers för att ett ljud ska spelas upp varje gång jag får ett sms av morsan när Fokuset är påslagit och genvägen körs.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig så vore jag djupt tacksam!
Citera
2025-07-06, 21:37
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in