2025-07-06, 12:53
Medlem
Har aldrig självscannat på Ica med egen bärbar scanner, men nästan omöjligt att missa något på Willys. Varorna ska läggas på en våg innan, scannas, och läggas på packvågen, så det går inte att missa något. Endast om man medvetet stoppar en vara direkt i medhavda bärkassen direkt går det att komma runt.
Citera
2025-07-06, 13:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
Handlar det om dagsböter och han råkar bara ha hög inkomst.

Nej, inte fan skannar jag.
Citera
2025-07-06, 13:04
Medlem
Laureths avatar
Det är väl rätt.
"missar" man att skanna en vara så ska man såklart åka dit för stöld.

Tycker att det är förunderligt att människor tror att de kan skylla på slarv.
Ni har inte rätt att slarva med andras pengar och egendom, förstår ni?
Citera
2025-07-06, 13:14
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lite väl hårt om det var första gången, 3k kunde räckt... Andra gången 5 års fängelse. Man gör inte om samma misstag två gånger.

Ha ha ha, jodå! Det finns massor av folk som "glömmer" att scanna in en del av det de ska betala. Flera gånger också.
Citera
2025-07-06, 13:15
Medlem
Va? Domstolarna gör alltså rent allmänt antaganden standardmässigt att det rör sig om stöld när det faktiskt kan vara så att man faktiskt missat att scanna varan. För det kan ju faktiskt vara så, och då ska man alltså själv motbevisa att så inte är fallet, vilket typ är helt jävla omöjligt. Så butikerna ska alltså ha en "fördel" i rättsprocesserna. Om någon utan att jag ser då lägger ner en produkt för att jävlas med mig i korgen och sen går jag ut ur butiken och blir påkommen, håller då den förklaringen för domstolsjäveln ifråga att jag inte ens lagt ner produkten själv? Eller ska dom då kolla om mina fingeravtryck finns på produkten för att säkerställa att det jag själv hävdar är sant, eller kommer domstolshelvetet att antaga att jag haft handskar på mig annars?

Om det inte syns på en kamera att man medvetet stoppat ner osten typ, då blir man frikänd va?
Senast redigerad av kavalen2 2025-07-06 kl. 13:43.
Citera
2025-07-06, 13:16
Medlem
Ett korrekt straff och och hans ursäkt var ynklig som en kändissnickare.

Då återstår det att ta reda på om det liten påse med ostkuber på 150 g eller om scannerboven hade specialbeställt i förväg och nu bakfull hämtade ut en hel ost a 13 - 14 kg.

Deepsseeks svar på vilka vikter Västerbottensost kommer i:
Citera
2025-07-06, 13:24
Medlem
45-75Marlins avatar
Att bara missat att scanna en vara räknas inte som ringa stöld. Det måste ha finnas uppsåt om böter ska dömas ut. Så vi har nog inte hela sanningen här.
Citera
2025-07-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Det är väl rätt.
"missar" man att skanna en vara så ska man såklart åka dit för stöld.

Tycker att det är förunderligt att människor tror att de kan skylla på slarv.
Ni har inte rätt att slarva med andras pengar och egendom, förstår ni?

Ja - självscanning har sänkt ribban för snatteri rejält.

Dels så blir det en ursäkt mot butiken - "Oj - jag måste ha missat det!".

Dels blir det en ursäkt mot sig själv också - de som aldrig skulle snatta gör fel med vilja - glömmer scanna eller scannar en billigare vara - konstigt nog kan många övertyga sig själva och samvetet att de gjorde rätt trots att de gjorde fel med vilja.
Citera
2025-07-06, 13:26
Medlem
Skulle bli väldigt förvånad om detta var första gången det blev fel för den mannen.

Skulle alla felscanningar resultera i en polisanmälan om stöld så skulle MÅNGA bli dömda.
Citera
2025-07-06, 13:31
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Handlar det om dagsböter och han råkar bara ha hög inkomst.

Nej, inte fan skannar jag.

Storleken på dagsböterna indikerar en månadslön på 36 000kr.

LL
Citera
2025-07-06, 13:52
Medlem
JoeDoughs avatar
Stöld eller ringa stöld är såvitt jag vet ett brott som kräver uppsåt. Att bara missa att scanna en vara bland många andra torde vara svårt att bevisa, men dumfan kanske erkände och mottog ett strafföreläggande.
Citera
2025-07-06, 13:54
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Hårt straff. Skall vi gissa på att det rör sig om en vit medelålders svensk hetero man av arbetar/medelklass? Då lägger man inte fingrarna emellan från rättsvårdande myndigheter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in