2025-07-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.sverigesradio.se/artikel...kr-var-bakfull

Rätt eller fel straff? Själv så tror jag inte straffskalan höjts så här mycket om det inte vore för allt svinn.

Men herre gud - vad är detta - Det låter ju som han faktiskt gjorde ett scanningsförsök - som misslyckades.
Oavsett det - så kan man ju missa en vara. Jag blippar, men fasen jag kan ha koll på alla varor.
Även kassörskorna kan missa någon gång. Måste de böta trettontusen för det?

Detta är overkligt - om han inte är en känd återfallsförbrytare måste detta överklagas. För vår allas säkerhet.
Citera
2025-07-07, 20:42
Medlem
Samtidigt går Mohammed ut med väskan full med oxfilé och ingen lyfter ett ögonbryn.
Citera
2025-07-07, 21:03
Medlem
När självscanning infördes på ICA så blev det nån miss i systemet när jag handlade första gången. Jag drog kortet och fick kvitto på att varorna var betalda men sedan hörde ICA av sig en månad senare och berättade att jag inte betalt köpet. Jag var 1000% säker på att jag gjort detta och kollade i appen, tro fan inget hade dragits. Och då handlade jag för 1500kr.

Blev bara att betala men ingen anmälan gjordes i alla fall.
Citera
2025-07-07, 22:35
Medlem
Kattedrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Gäller detta när personalen scannar samma vara två gånger och på så vis lurar kunden på pengar?

Nej, då är det nog oftare ett ärligt misstag. Det finns inte en enda anställd i matvarubutiker som personligen tjänar på att dubbelskanna dina varor.
Citera
2025-07-07, 23:46
Medlem
Han måste åkte dit mer ån en gång om han fick sådana böter.
Citera
2025-07-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lite väl hårt om det var första gången, 3k kunde räckt... Andra gången 5 års fängelse. Man gör inte om samma misstag två gånger.
Precis därför man inte ska självscanna! Man gör det för att vara snäll och avlasta personalen men tänk om man råkar missa nåt!! Sjukt ju! Bättre personalen får scanna i fortsättningen istället dårå
Citera
2025-07-08, 01:03
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
snatteri är bara vardags språk för ringastöld och inte en brottskategori

Nej, det är den tidigare rubriceringen.
Fan är ni hjärnslöa hela bunten? Varför sitter ni och skriver om saker ni inte har en susning om.
Citera
2025-07-08, 01:09
Medlem
Necriss avatar
Jag har missat en sak en gång.. har självskannat tre gånger i veckan sedan 2010.
Vi var tre som handlade och det blev rörigt och någon la något i vagnen jag inte skannat.

Jag har sett affärer göra fel med rabatter och extrapris säkert 100 gånger. Har sett dem låta en populär vara utanför så det förstör hela köp 3 för 2 och man betalar för alla tre ändå. etc. etc. etc.

Känns som ICA-ägaren är skyldig mig ett par miljoner.
Citera
2025-07-08, 02:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag har missat en sak en gång.. har självskannat tre gånger i veckan sedan 2010.
Vi var tre som handlade och det blev rörigt och någon la något i vagnen jag inte skannat.

Jag har sett affärer göra fel med rabatter och extrapris säkert 100 gånger. Har sett dem låta en populär vara utanför så det förstör hela köp 3 för 2 och man betalar för alla tre ändå. etc. etc. etc.

Känns som ICA-ägaren är skyldig mig ett par miljoner.
Hög igenkänningsfaktor! Jag är dock som tant Agda och kollar alltid kvittot innan jag lämnar butiken, väldigt ofta de inte lagt in kampanjvaror och jag betalar fullpris för det nedsatta.
Folk får hata mig hur mycket de vill, jag går alltid tillbaka och kassörskan (helt oskyldig till misstaget) får korrigera.

Självscanning ser man priset direkt i pistolen (oftast) om inte rabatten går in så kallar jag på personalen.
Citera
2025-07-08, 03:58
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hög igenkänningsfaktor! Jag är dock som tant Agda och kollar alltid kvittot innan jag lämnar butiken, väldigt ofta de inte lagt in kampanjvaror och jag betalar fullpris för det nedsatta.
Folk får hata mig hur mycket de vill, jag går alltid tillbaka och kassörskan (helt oskyldig till misstaget) får korrigera.

Självscanning ser man priset direkt i pistolen (oftast) om inte rabatten går in så kallar jag på personalen.

Jag kollar också kvittona. Brukade handla i en coopbutik och upptäckte att ungefär vartannat kvitto var felaktigt, alltid till min nackdel. Inte för att jag tror att personalen försökte blåsa mig, men förmodligen var butikens system åt skogen. En gång diffade det på typ 300 spänn.
Citera
2025-07-08, 05:43
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Stöld eller ringa stöld är såvitt jag vet ett brott som kräver uppsåt. Att bara missa att scanna en vara bland många andra torde vara svårt att bevisa, men dumfan kanske erkände och mottog ett strafföreläggande.

Domstolarns beviskrav är inte så rigida som många föreställer sig. Och tur är det.
Citera
2025-07-08, 05:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Men herre gud - vad är detta - Det låter ju som han faktiskt gjorde ett scanningsförsök - som misslyckades.
Oavsett det - så kan man ju missa en vara. Jag blippar, men fasen jag kan ha koll på alla varor.
Även kassörskorna kan missa någon gång. Måste de böta trettontusen för det?

Detta är overkligt - om han inte är en känd återfallsförbrytare måste detta överklagas. För vår allas säkerhet.

Håller med att det känns overkligt att en stöld får konsekvenser i Sverige. Men jag skulle personligen känna mig säkrare om dom burade in osttjuven eller om de gav högre böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in