• 1
  • 2
2025-07-08, 11:35
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Balansen på däcken?
Tänker att de kan vara detta, men det konstiga är ju att det inte händer från början, utan efter att ha kört typ en timme. Eller så är det kanske jag som inte märker det. Kanske lite grann från början iofs, men alla fwd bilar drar när de är kalla.

Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Har du breda däck? Det kan vara spårig vägbana som påverkar. Annars kan du kolla om ratten står helt rakt även om bilen drar snett. Verkar ju skumt m det är tillfälligt. Kör du odubbade vinterdäck som inte är lämpliga på sommaren kan dom bli för varma, och då kan det spöka.
Har inte märkt att ratten står snett, däremot är växellådan defekt och kan inte köras på 5an. Skulle 5an råka läggas i (automat) blir den seg som sirap och drar ännu mer åt vänster en stund efter 4an tvingats i. (Framhjulsdrift)

Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Kan vara en broms som ligger an av och till.
Har också tänkt på det, men den gång jag känt efter har alla hjul varit kalla.

Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Har du inte missbedömt underlaget så är även jag inne på att det har med däcken att göra. Jag skulle kontrollera lufttrycket samt stanna bilen när den drar snett och känna på däcken för att kontrollera om ett eller flera blir orimligt varmt. Känner du också av några vibrationer i ratten?
Det är faktiskt pyspunka höger fram, lite ironiskt med tanke på att den drar åt vänster..
Citera
2025-07-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Kan vara en broms som ligger an av och till.
Nu vet vi ju varken vad det är för bil och om det överhuvud taget är anliggande broms fram eller bak.
Så gott som alla nyare bilar har "nollpunktstyrning".
Medför ingen eller högst obetydlig sneddragning vid anliggande broms på endera framhjulet.
Citera
2025-07-08, 12:58
Medlem
Är det samma/lika storlek på båda framdäcken?
Även om dimensionen är samma, enligt däcksidan, skiljer det rätt mycket mellan olika däckfabrikat!

Sålunda är ett 32" Interaco Super Swamper TSL M/T lika högt som ett 33" Cooper Discovery M/T.
Citera
2025-07-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Det är faktiskt pyspunka höger fram, lite ironiskt med tanke på att den drar åt vänster..
Hmm.. är kardeler av i däcket så kan det eventuellt expandera en aning när trycket ökar då däcket är varmt.

Annars tror jag kanske Generalknase är närmast med drivknut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in