2025-07-12, 15:03
Medlem
Handlar inte artikeln om att Lina knappt har råd med mat till sina bar. Självklart är det en tuff situation för barnen att inte bli tillräckligt mätta. Inte primärt utlandsresor och guldkant.

En ekonomisk livssituation kan ändras över tid. Mannen som kanske var bra och lovande från början kanske visade sig vara något annat. Man tycker ju annars att det finns underhåll utöver barnbidrag och bostadsbidrag och studiemedel eller var det var. Knepigt att skaffa barn som ung idag - det tar tid att fixa en tillräckligt bra plattform.
Citera
2025-07-14, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Min kontring:
Kanske skaffade Lina inte barn ihop med någon i ett annat land och kanske tvingades hon inte in i äktenskap eller förbjöds att studera.

Ser du vad du gör? Du lägger till en massa information som du inte verkar ha bekräftat som är till din fördel samtidigt som du kör med härskartekniker. Jag kan spekulera i motsatt riktning.

Man kan faktiskt förkovra sig innan man skaffar barn. I majoriteten av fallen så har man sig själv att skylla. Tough pill to swallow, men så är det och det krävs enbart ett minimalt förstånd för att förstå att det är så.

Du målar upp folk som att de är hjälplösa

Majoriteten av gångerna så har man sig själv att skylla.

Börjar man prata om incels ifrån ingenstans så är man sannolikt inte helt hundra i huvudet.

Folk blir lätt lurade av statistik men det går inte att tolka statistiken på något annat sätt än som att folk i allmänhet är lata (det är min uppfattning).

Smarta personer ser till att de har starka finanser innan de skaffar ungar.

Bla bla, faktum är fortfarande att du inte har barn och inte kommer skaffa några och inte har den minsta aning om vad du snackar om medan jag har full insikt i hur det är att vara ensamstående mamma i en tid där det är FAKTA att priser gått upp och folk har mindre att leva på - att du inte kan ta till dig den informationen som står överallt hela tiden tyder på att du själv inte är hundra i huvet.
Citera
2025-07-14, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jodå det står klart och tydligt uppräknat vilka bidrag hon lever på.
Du har tydligen själv inte läst igenom artikeln så där noga.
Står även klart och tydligt att det är arbetsförmedlingen som kan erbjuda aktivitetsersättning under sommaren om hon söker jobb, som alla andra studenter gör som vill sommarjobba.
Dvs, skriver in sig, fyller i papper, söker 5 jobb och sen lämnar in ansökan om aktivitetsersättning.
Ingen har nämnt någon A-kassa, för därifrån blir det ännu nada för ”Lina” i många år.

Lever på bidrag
”Linas inkomst består av CSN-bidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll.
När alla räkningar är betalade har hon precis råd för att täcka familjens matbehov varje månad.
Men när CSN-bidraget sjunker under sommaren och Lina behöver stå för fler mål mat om dagen blir det allt svårare att få pengarna att räcka.
– I juli kommer jag få väldigt lite pengar. Jag pratade med Arbetsförmedlingen om jobb, de kunde inte erbjuda mig något, men sa att jag kan få aktivitetsersättning om jag söker jobb.
Men jag funderar... Vad ska jag göra?”

På ett ställe i artikeln står det studiemedel och på ett annat studiebidrag. Journalisten har förenklat saken genom att skriva så. Studielån och studiebidrag kallas för studiemedel ihop.
Citera
2025-07-14, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Då kanske man inte skulle ha skaffat barn med en sådan ansvarslös man, eller hur? Kvinnor får faktiskt börja tänka mer med hjärnan och mindre med fittan när de ska skaffa barn. Som man bäddar får man ligga.

Kvinnorna har inte ansvaret för om männen väljer att bete sig som ansvarslösa egoister, det är helt och hållet männens fel. Överger man sina barn och lämnar ansvaret till den andra föräldern är man en idiot.
Man är två om att ligga och två om att skaffa tre barn tillsammans.
Citera
2025-07-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Kvinnorna har inte ansvaret för om männen väljer att bete sig som ansvarslösa egoister, det är helt och hållet männens fel. Överger man sina barn och lämnar ansvaret till den andra föräldern är man en idiot.

Om nu inte kvinna genom lögner och förtal sett till att att mannen inte får träffa sina barn längre, vilket inte är helt ovanligt..
Citera
2025-07-14, 09:18
Medlem
Citat:

Här på flashback är det alltid kvinnans fel.

Skilsmässan kan naturligtvis falla på Linas ansvar men det kan också vara på mannens ansvar. Eller bådas. Eftersom förmodligen ingen av oss känner dem kan vi inte veta.

Oavsett vilket är barnen bådas ansvar. Mannen bör rimligtvis ha varit med på tillverkningen så att säga.

Kan också tycka att det är synd att det idag inte verkar finnas okvalificerade arbeten där man inte behöver mycket utbildning.

Eller det kanske det gör?
Senast redigerad av Hiitsme 2025-07-14 kl. 09:25.
Citera
2025-07-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
GÖTEBORG. När andra familjer åker på semester kämpar Lina för att få pengarna att räcka till mat.

Hon är ensamstående med tre barn och lever på bidrag och studiemedel – och under sommaren blir det extra tufft.

– Det gör ont i mig att alltid säga nej till barnen.

Hon har kämpat med ekonomin sedan hon skilde sig för några år sedan.

– Direkt efter skilsmässan hade jag ingenting och det var svårt att få hjälp av socialen. Nu pluggar jag till barnskötare och det är mycket bättre, men det är fortfarande tufft, allt ligger på mig.

Lever på bidrag
Linas inkomst består av CSN-bidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll. När alla räkningar är betalade har hon precis råd för att täcka familjens matbehov varje månad.

Men när CSN-bidraget sjunker under sommaren och Lina behöver stå för fler mål mat om dagen blir det allt svårare att få pengarna att räcka.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...at-pa-sommaren

Hur ser ni på Linas situation? Varför fortsätter media pumpa ut dessa reportage? Leder de till något?

Vad är hela vitsen ? Att familjer med två inkomster har råd att åka till Grekland varje år men en bidragstagare har det inte ? Vad kommer härnäst , man blir blöt av regn?
Citera
2025-07-14, 10:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jo, kvinnan har ett ansvar. Det är kvinnan som väljer vilken man som befruktar henne, det är inte mannens val. Då måste kvinnan välja en man som är tillförlitlig, vuxen, ekonomiskt stabil och så vidare. Tyvärr tänkte "Lina" lite för mycket med fittan den här gången och då får hon ta konsekvenserna av det beslutet.
Citera
2025-07-15, 03:53
Medlem
haschleifs avatar
Ett förslag är att “Lina” nu utbildar sig till något som säkrar henne en skaplig inkomst.
Antingen är Lina lat eller dum, eller båda.

Hon borde pluggat mer och knullat mindre.
Citera
2025-07-17, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Om nu inte kvinna genom lögner och förtal sett till att att mannen inte får träffa sina barn längre, vilket inte är helt ovanligt..

Fast oändligt mycket vanligare är det att det är mannen som inte tar sitt ansvar och inte tycker att barn ska kosta honom något. Eller/och att mannen är våldsam eller missbrukar och därför inte är lämplig.
Lina i artikeln har ju uppenbarligen offrat sig själv och lever ett liv under existensminimum för att hennes barn ska få vad de behöver. Utan utbildning och kanske med dåliga språkkunskaper kan jag bara föreställa mig hur tufft det måste vara - men hon försöker ju åtminstone skaffa sig en examen.
Citera
2025-07-17, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Här på flashback är det alltid kvinnans fel.

Skilsmässan kan naturligtvis falla på Linas ansvar men det kan också vara på mannens ansvar. Eller bådas. Eftersom förmodligen ingen av oss känner dem kan vi inte veta.

Oavsett vilket är barnen bådas ansvar. Mannen bör rimligtvis ha varit med på tillverkningen så att säga.

Kan också tycka att det är synd att det idag inte verkar finnas okvalificerade arbeten där man inte behöver mycket utbildning.

Eller det kanske det gör?

Jag tror att det är svårare idag att få okvalificerade jobb eftersom det är högre konkurrens men det går nog om man kan tänka sig att göra vad som helst. Tyvärr placeras ofta invandrarkvinnor - och män - på arbeten där de ska ta hand om samhällets yngsta eller äldsta utan att de har någon pedagogisk utbildning och ett helt annat tänk än svensken. Men det är väl ofrånkomligt tyvärr...
Tycker det är bra att Lina läser till undersköterska och på så vis åtminstone får ett hum om hur vården ska fungera.
Citera
2025-07-17, 08:58
Medlem
Citat:
Fast oändligt mycket vanligare är det att det är mannen som inte tar sitt ansvar och inte tycker att barn ska kosta honom något. Eller/och att mannen är våldsam eller missbrukar och därför inte är lämplig.
Lina i artikeln har ju uppenbarligen offrat sig själv och lever ett liv under existensminimum för att hennes barn ska få vad de behöver. Utan utbildning och kanske med dåliga språkkunskaper kan jag bara föreställa mig hur tufft det måste vara - men hon försöker ju åtminstone skaffa sig en examen.

Ärligt talat så är det inte så mycket vanligare, men det pratas väldigt lite i medier om problemet med hur kvinnor nyttjar barnen som vapen för att jävlas med sitt ex vid separation, så mörkertalet är väldigt stort.

Jag känner till rätt många fall där kvinnan i olika grad beter sig på det här viset, och det är i anmärkningsvärt vanligt, typ runt 50% av alla separationer jag haft lite inblick i. Detta har förvånat mig hur vanligt det är att kvinnor gör så här, tex kontaktar mannens arbetsplats och ljuger ihop historier för att han ska förlora sitt jobb, eller vägrar låta barnen hålla på med aktivitet som kan innebära att de umgås mer med deras pappa osv.

Misshandlad kvinna känner jag inte till något, det är ovanligt idag i Svenska förhållanden. Olämpliga föräldrar är lika av båda lönen, män som drar är vanligare, det håller jag med om, men vet kvinnor som bara har lämnat man och småbarn och dragit utomlands några år också.

Den officiella bilden av att det är alltid är mannen som är problemet skiljer sig rätt gravt ifrån verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in