Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Fast oändligt mycket vanligare är det att det är mannen som inte tar sitt ansvar och inte tycker att barn ska kosta honom något. Eller/och att mannen är våldsam eller missbrukar och därför inte är lämplig.
Lina i artikeln har ju uppenbarligen offrat sig själv och lever ett liv under existensminimum för att hennes barn ska få vad de behöver. Utan utbildning och kanske med dåliga språkkunskaper kan jag bara föreställa mig hur tufft det måste vara - men hon försöker ju åtminstone skaffa sig en examen.
Ärligt talat så är det inte så mycket vanligare, men det pratas väldigt lite i medier om problemet med hur kvinnor nyttjar barnen som vapen för att jävlas med sitt ex vid separation, så mörkertalet är väldigt stort.
Jag känner till rätt många fall där kvinnan i olika grad beter sig på det här viset, och det är i anmärkningsvärt vanligt, typ runt 50% av alla separationer jag haft lite inblick i. Detta har förvånat mig hur vanligt det är att kvinnor gör så här, tex kontaktar mannens arbetsplats och ljuger ihop historier för att han ska förlora sitt jobb, eller vägrar låta barnen hålla på med aktivitet som kan innebära att de umgås mer med deras pappa osv.
Misshandlad kvinna känner jag inte till något, det är ovanligt idag i Svenska förhållanden. Olämpliga föräldrar är lika av båda lönen, män som drar är vanligare, det håller jag med om, men vet kvinnor som bara har lämnat man och småbarn och dragit utomlands några år också.
Den officiella bilden av att det är alltid är mannen som är problemet skiljer sig rätt gravt ifrån verkligheten.