2025-07-08, 11:20
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Enligt tyskarna själva så beror det på att turisterna anser att fri fart är 160km/h medans tyskarna vill köra dryga 230 km/h.
Volvo har gjort bort sig på den tyska marknaden då de begränsar sina bilar till 180 km/h.

Körde väl ungefär 170-190 kmh i 90 min mellan Dresden och Berlin en vanlig kväll och det var endast EN Volkswagen som körde förbi mig.

Förväntade mig massa billar att flyga förbi mig men knappast.. kanske annan autobahn sträcka eller tid på dagen med annan resultat
Citera
2025-07-08, 11:42
Medlem
JdeKoofs avatar
Jädra tjat om hastighetsbegränsningar på Autobahn. Tyskarna godtar inte hastighetsbegränsningar på Autobahn. Det spelar ingen roll om det står 120 på skylten, folk kommer ändå blåsande i 250.

Själv brukar jag ligga i 150-180 beroende på förhållanden, Rostock-Berlin är inte jättetrafikerat, särskilt inte på morgonen.
Citera
2025-07-08, 12:10
Medlem
Kaenkelberries avatar
Kom ihåg att även om det är fri fart på Autobahn till stor del (ungefär 70%) så är den REK farten satt till 130km/h.
Kör man fortare och krockar så gäller inte försäkringen samt att man kan bli ansvarig för att ersätta infrastruktur som vägbanan och räcken i samband med olyckan.
Kolla med era försäkringsbolag om ni inte tror mig.
Sedan är vi svenskar inte alls vana vid Autobahn- det går rejält mycket fortare och har man inte vanan så gör man bäst i att hålla till högerfilen istället!
Citera
2025-07-08, 12:18
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Enligt tyskarna själva så beror det på att turisterna anser att fri fart är 160km/h medans tyskarna vill köra dryga 230 km/h.
Volvo har gjort bort sig på den tyska marknaden då de begränsar sina bilar till 180 km/h.
Var nere en vecka och körde på autobahn med en Volvo begränsad till 180. Låg på fullt där det gick och det var oerhört sällan någon kom upp bakifrån och ville om. Hände 2-3 ggr på sträckan Flensburg-Innsbruck t o r.
Citera
2025-07-08, 12:21
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Var nere en vecka och körde på autobahn med en Volvo begränsad till 180. Låg på fullt där det gick och det var oerhört sällan någon kom upp bakifrån och ville om. Hände 2-3 ggr på sträckan Flensburg-Innsbruck t o r.

Oki, se där ja.
När jag pratade med tyska kollegor så var det otänkbart att ha en bil med toppfart 180km/h.
Citera
2025-07-08, 12:52
Medlem
immenhusens avatar
De som kraschar är oftast sådana som ni, d.v.s. turister på genomresa som inte är vana vid de högre hastigheterna med tillhörande trafikrytm. Att köra ”svenskt” är livsfarligt i Tyskland.

/AI
Citera
2025-07-08, 13:14
Medlem
Precis som någon annan skrev så betyder ju autobahn just motorväg. Bara för att det är tyska för motorväg gör den inte immun från kollisioner och andra oförutsedda händelser, men om/när något olyckligt sker på motorvägen i Tyskland så kan du räkna med framkomlighet och att allt är städat inom mycket kort.

När trafiken flyter på finns det ingen motsvarighet någon annanstans i världen.
Citera
2025-07-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymigast
Hallå! Jag och tjejen hyrde husbil för att ta oss ner till Europa över sommaren! Smidigt tänkte vi de måste ju gå snabbt o åka när de finns vägar som autobahn utan hastighetsgräns!! Men nej då de är ju kö och krasch var och var femte minut får man stå i tre timmars kö!! Så overrated någon mer som varit med om detta!??!??
Vill man verkligen köra fortare än 110 med en husbil?
Väger den mer än 3,5 ton är det dessutom 100 som gäller på autobahn.

Under de gånger jag kört genom europa/tyskland brukar det vara en major incident per Tur&Retur resa.
Med ett par timmar stillasående kö.
Vägarbeten är där övverallt, men de köerna brukar gå smidigt eftersom dem ofta inte stänger av några filer eller i alla fall har minst två filer genom vägarbetet..

I övrigt så tycker jag autobahn är ganska påfrestande att köra på.
Primärt för att dem ändrar hastighet KONSTANT. Ena stunden är det fri fart, sen skyltas det ner till 100 vääldigt fort utan förvarning med väldigt små skyltar, gärna med en fartkamera med. Och det är nerskyltat pga skitsaker som att vägen svänger mikroskopskt eller att det är en backe.

Har själv fått fortkärningsböter i autobahnkorsningarna A4/A9 samt A10/A24. Vilket förvsso är ställen där jag förstår att det är nerskyltat på då många bilar ska byta färdriktning osv, men skyltingen är som sagt väldigt fult gjort vilket gör att man måste bromsa ner i hastighet, vilket i sin tur skapar faror bakåt.
Citera
2025-07-08, 13:54
Medlem
Körde A2 mellan Magdeburg och Hannover för några veckor sedan, 3 filig och växelvis fri fart, begränsad till 130 eller till 100.

Högerfilen var full av lastbilar, mittenfilen full av tempo 100 släp så alla andra trängdes i vänsterfilen.
Citera
2025-07-08, 14:59
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymigast
Hallå! Jag och tjejen hyrde husbil för att ta oss ner till Europa över sommaren! Smidigt tänkte vi de måste ju gå snabbt o åka när de finns vägar som autobahn utan hastighetsgräns!! Men nej då de är ju kö och krasch var och var femte minut får man stå i tre timmars kö!! Så overrated någon mer som varit med om detta!??!??

Börja med att Autobahn i västra Tyskland är förbrukade rent livscykelmässigt. Dessa motorvägar skulle behöva rivas upp helt och byggas nya. Tyvärr har man inte dessa pengar, så man lappar och lagar. Därav vägarbete stup i kvart samt olyckor då någon kör in i vägarbetet eller kökrock.
Lägg därtill att alla passerar genom Tyskland på sommaren och dessa Autobahn har liksom inte kapacitet för all denna trafik.
Resultatet blir igenproppade vägar och stillestånd samt krypkörning.
Jag och en kompis tog en Tysklandresa en gång och då passade vi på att köra på landsvägar utanför Autobahn. Hastighetsbegränsningen utanför tätort i Tyskland är 100km/h och på en igenproppad Autobahn kommer du knappast upp till den hastigheten så landsväg kan ibland rekommenderas.
Dessutom fick man träffa mycket trevliga tyskar som hälsade glatt när man kom där med sportbilen.
Skall man söderut i Europa så kan man ibland göra en mycket bättre deal genom att antingen köra genom Polen som numera har fina motorvägar, eller östra Tyskland, tidigare DDR där motorvägarna genomgick en rejäl upprustning och har några år kvar.
Citera
2025-07-08, 15:09
Medlem
Det är inte det att det är trafikolyckor utan otroligt mycket vägarbeten, precis som i Sverige, asfalt som behöver underhåll, titta bara på E6:an i Sverige och jämför. Ville maxa min 911 GT2 RS på tysk motorväg och det var omöjligt att hitta en någorlunda säker raksträcka, utan underhåll. Med facit i hand hade varit roligare och säkrare att hyra en bana.
Senast redigerad av Nittiotva 2025-07-08 kl. 15:12.
Citera
2025-07-08, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Autobahn betyder ju motorväg och det finns fler än bara en
Det är en helt vanlig motorväg, sällan med fri fart
Vägbyggen blir ofta flaskhalsar och trafikolyckor är vanliga vid trängsel
Det har alltid varit så
Sommartrafiken är tät i Tyskland

På helger, brukar man i alla fall slippa lastbilar
Det finns något slags förbud mot tyngre fordon
Annars skulle vägarna korka igen helt

Från början var det nästan inga hastighetsbegränsningar på autobahn. Det är något som har kommit på senare år. Innan 1975 var det inte heller det på de flesta andra vägar utanför tätorter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in