2025-07-05, 15:29
Medlem
Min polare har tagit 150 stycken dureferon järn tabletter. Vad fan kommer hända? Hon har såklart åkt in till akuten men jag är rädd som fan. Vad förväntas hända när hon är på akuten och vad kan jag förvänta mig? Kommer hon överleva?
Citera
2025-07-05, 15:36
Medlem
Överdos? Det är järntabletter. Järn behövs naturligt i kroppen. Överskott som kroppen inte kan ta upp kommer ut med urin eller avföring. Möjligtvis får hon svårt att skita i ett par dagar, men hon lär få gå hem om några timmar. Dessutom finns Dureferon endast som depottablett, vilket gör att substansen utsöndras över 24 timmar, alltså inte på en gång.
Citera
2025-07-05, 15:38
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Vad som händer exakt får du reda på i efterhand och kan inte få reda på nu.
Kommer bli väl omhändertagen då Sveriges akutvård är väldigt bra.
Citera
2025-07-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Överdos? Det är järntabletter. Järn behövs naturligt i kroppen. Överskott som kroppen inte kan ta upp kommer ut med urin eller avföring. Möjligtvis får hon svårt att skita i ett par dagar, men hon lär få gå hem om några timmar. Dessutom finns Dureferon endast som depottablett, vilket gör att substansen utsöndras över 24 timmar, alltså inte på en gång.

Men när jag googlar står det att det är skitfarligt? Men det kanske det inte är? Är bara så orolig nu.. vill veta vad jag kan förvänta mig för nu är det bara helt tyst från henne
Citera
2025-07-05, 15:42
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejjagvetej
Men när jag googlar står det att det är skitfarligt? Men det kanske det inte är? Är bara så orolig nu.. vill veta vad jag kan förvänta mig för nu är det bara helt tyst från henne

Patrichbg är en sjuk människa som bara lever här på forumet, inte så bra att lyssna på hans råd och åsikter.

Din vän är hos vården nu, bättre än så blir det inte.
Citera
2025-07-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Patrichbg är en sjuk människa som bara lever här på forumet, inte så bra att lyssna på hans råd och åsikter.

Din vän är hos vården nu, bättre än så blir det inte.

Okej. Hade bara varit lugnare att få veta vad som kan hända eller vad som kanske kan förväntas av det hela. Vad hon kommer få för hjälp och allt. Men jag hoppas det är som du skriver och att dom hjälper henne nu
Citera
2025-07-05, 15:47
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Okej. Hade bara varit lugnare att få veta vad som kan hända eller vad som kanske kan förväntas av det hela. Vad hon kommer få för hjälp och allt. Men jag hoppas det är som du skriver och att dom hjälper henne nu
Din enda chans att få reda på det är att åka till sjukhuset där hon är intagen och besöka henne, är hon i dåligt skick så kommer du inte få besöka henne men vill du verkligen veta så har du störst chans att sätta dig i bilen och åka dit.
Citera
2025-07-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Din enda chans att få reda på det är att åka till sjukhuset där hon är intagen och besöka henne, är hon i dåligt skick så kommer du inte få besöka henne men vill du verkligen veta så har du störst chans att sätta dig i bilen och åka dit.

Blir svårt då jag bor flera timmar bort och varken har bil eller körkort. Och dessutom är mitt konto nästan helt tomt. Men jag hoppas hon hör av sig snart eller att jag kan få mer svar på vad jag kan förvänta mig. Hur farligt det är och vad som händer. Vet ju ingenting hur processen går till vid överdos av järn. Men hoppas hon snart kan höra av sig
Citera
2025-07-05, 15:57
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Blir svårt då jag bor flera timmar bort och varken har bil eller körkort. Och dessutom är mitt konto nästan helt tomt. Men jag hoppas hon hör av sig snart eller att jag kan få mer svar på vad jag kan förvänta mig. Hur farligt det är och vad som händer. Vet ju ingenting hur processen går till vid överdos av järn. Men hoppas hon snart kan höra av sig

Vi/jag kan tyvärr inte heller veta, hon kommer inte dö det är jag rätt så säker på.
Det viktigaste är att hon får hjälp iom att hon kastar i sig en massa tabletter,, förhoppningsvis så fångar vården upp henne.
Citera
2025-07-05, 16:37
Medlem
litenbokstavs avatar
fel forumsdel men varför skulle man ta en jävla överdos av just järntabletter? var hon full när hon tog dem? vad var hon ute efter?

det som kan hända är skador på organ förresten
Citera
2025-07-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
fel forumsdel men varför skulle man ta en jävla överdos av just järntabletter? var hon full när hon tog dem? vad var hon ute efter?

det som kan hända är skador på organ förresten

Visste inte vart jag skulle skriva och kändes som det var rätt just för jag undrar rent medicinskt vad som kanske händer henne och hur hon får hjälp och om det är så farligt att hon kan dö. Jag har ingen aning om sånt men vet chansen är rätt liten att det finns nån läkare här som kanske vet mer eller vågar säga vad som kanske kan hända. Men värt ett försök tyckte jag så min oro kanske kan lugna sig lite. Hon har tagit överdoser innan av annat för att försöka ta livet av sig.
Citera
2025-07-05, 19:12
Medlem
Citat:
Visste inte vart jag skulle skriva och kändes som det var rätt just för jag undrar rent medicinskt vad som kanske händer henne och hur hon får hjälp och om det är så farligt att hon kan dö. Jag har ingen aning om sånt men vet chansen är rätt liten att det finns nån läkare här som kanske vet mer eller vågar säga vad som kanske kan hända. Men värt ett försök tyckte jag så min oro kanske kan lugna sig lite. Hon har tagit överdoser innan av annat för att försöka ta livet av sig.

Ja, det är farligt. Kan bland annat orsaka metabol acidos (blodet blir surt), buksmärta, lever- och njurskador. De kommer att försöka avlägsna de tabletter de kan från magtarmkanalen om det är en svår överdos och ge antidot i blodet samt korrigera den metabola acidosen så gott det går. Om hon fick vård i rimlig tid så tror jag att det kommer ordna sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in