Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Fast självmord i sig och självmordstanar får man lov att diskutera - Vi har även trådar som diskuterar aktiv dödshjälp både som fenomen och de olika aktörerna där detta förekommer. Rena självmordstrådar och uppmaningar till att begå självmord är inte tillåtna.
Jag menar att det bästa svaret på en fråga faktiskt kan vara självmord. Men visst, finns snyggare sätt att förmedla detta än "ta livet av dig". Beror lite på hur regeln tolkas och beivras. Så länge det går att förmedla till någon att just självmord faktiskt kan vara bästa valet för denna individ - och inte blockerat så det slutar upp med att denne person lider i 30 år för att därefter leva 10 år i meh apati och sedan ändå dö, för att "det blir bättre" är det enda som får yttras. Där egentliga betydelsen är "jag
hoppas det blir bättre", oavsett om avsändaren är medveten om lögnen eller inte är mottagaren ofta inte det. 'Alla säger det, så det måste vara sant' hade den tänkt om det var en aktiv del av dennes hjärna som såg det, och inte bara studsande som en sanning inmurad i de svårrubbliga väggar av universell sanning vi och omvärlden byggt för oss själva.
Men även att en del faktiskt behöver höra "ta livet av dig", som ren reality check, om jag ska vara ärlig. Ej relaterat till psykiskt lidande. Tvärt om snarare.
Inte FB's ansvar så sett, är väl till och med förbjudet enligt svenska lagen. Syftar mer till den generella synen på det hela - där FB mer är ett "till och med"-exempel
Även jag förstår, eller inser och accepterar i alla fall, att det finns människor som vill göra så mycket skada som möjligt, att få en reko person med alla möjligheter att stiga ur sitt ytterst tillfälliga hål att ta sitt eget liv, för att den en cm höga avsändaren ska känna sig en hel decimeter hög i några sekunder.
Eller för att motvärja den konstanta missmatchen mellan folks sinnesstämmningar som aldrig kommer att gå att komma ifrån. En ung figur där allt är på skämt och fyllan är konstant, "ta livet av dig då" är bara på skoj och betyder inget för att det är en ogreppbar sak som aldrig händer på riktigt. En annan som tänkt på livet alldeles för mycket och ser ett djup i varenda pust som görs, tas, och fås.
I kött hade de inte mötts, naturligt hållit sig borta från varandra, om de mötts så hade en viss synk skett, där vad och hur kommunikation sker etableras instinktivt. Att det finns ett hinder att de stöter på varandra digitalt, där det naturliga är satt ur spel, enda kommunikationskanalen är text, synka kan vara allt från ineffektivt till omöjligt; är bra.
Försöker inte pissa på FB eller säga att det är fel, anti-yttrandefrihet, eller nåt sånt. Är en komplex fråga med komplexa svar, så "känn" är väl den metod som må till och man får lita på.