• 1
  • 2
2025-07-05, 02:03
Medlem
Då har vi rett ut det. Det är inte olagligt att begå självmord om än tragiskt. Däremot är det en dålig idé att uppmana till det och dessutom olagligt.
Citera
2025-07-05, 02:28
Avstängd
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Då har vi rett ut det. Det är inte olagligt att begå självmord om än tragiskt. Däremot är det en dålig idé att uppmana till det och dessutom olagligt.

Det behövs inga skrivna lagar för hur man ska bete sig enligt min mening.
Men att uppmuntra och heja på någon in i döden borde ha ett väldigt strängt straff enlig mig!
Citera
2025-07-05, 02:31
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag diskuterar med min tjej och jag säger att det finns en regel på FB som förbjuder uppmutran till självmord, hon frågar vilken regel är det? Ögnar igenom regel-listan, men jag måste ha missat den för jag ser ingen regel som uttryckligen förbjuder det, wtf. Men vart har jag fått att regeln existerar ifrån då?

Någon som kan förklara?
Måste du ha en regel för att begripa att det är jävligt korkat att uppmuntra någon att ta livet av sig?
Citera
2025-07-05, 02:36
Medlem
Helt riktigt. I en bättre värld hade frågan inte ens uppkommit. Och färre hade tagit livet av sig. Även om jag önskar en del personer döda (så dålig är jag) så borde det generellt sett höra till normal hyfs att inte uppmuntra folk, speciellt i riskzonen, att ta sig av daga. Men nu ställdes frågan så i trådstarten.
Citera
2025-07-05, 02:52
Medlem
OT och det kommer jag väl få skit för. Men Citrus och Vetus, ni är på samma sida här typ. Jag med. Det är olagligt plus framförallt idiotiskt att uppmana till självmord. Låt oss skaka hand i luften på det och kämpa vidare mot de riktiga idioterna. De saknas ju inte.
Citera
2025-07-05, 03:30
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Det behövs inga skrivna lagar för hur man ska bete sig enligt min mening.
Men att uppmuntra och heja på någon in i döden borde ha ett väldigt strängt straff enlig mig!
Det är alldeles för många som inte tagit sig en funderare kring det. Fler borde göra det. Förstå lite vad det innebär att existera istället för att bara existera.

De som redan funderat på det om och om igen ska inte behöva mötas med tystnad, eller bara höra "gö de inte", i alla fall inte på nätet med människor man aldrig träffat. Kan man inte räkna med att mötas med ej regel/självcensurerade åsikter ens på flashback där självmordsförespråkaren kommer få motthugg och självmordssökaren faktiskt kan ta åt sig av hela spektrat på det bästa av sätt så återstår bara discord-kulter där det bara pushas till självmord och säga något annat blir bannat.

Att faktiskt veta vilka utvägar man har att göra slut på det, känna en trygghet i att det finns en enkel väg ut man har kontroll över kan hjälpa lika mycket som den stjälper. Hjälper mer än den stjälper i min mening, även om det inte finns nån forskning på det - eftersom det är så tabu att man inte får yttra den åsikten ens på flashback.

Det kan kokas ned till "Lev och lid, din horunge". För jag har aldrig hört ett enda logiskt eller rationellt argument till varför någon som vill ta livet av sig inte bör göra det. Det är alltid ett mantra "det blir bättre" som den som säger det inte vet ett skit om, det är som sagt bara ett mantra, ursprunget ur det större mantrat att man inte ska ta livet av sig. Punkt. Någon logik eller djupare underbyggande argument eller tanke bakom finns inte.
Senast redigerad av deddd 2025-07-05 kl. 03:34.
Citera
2025-07-05, 09:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag diskuterar med min tjej och jag säger att det finns en regel på FB som förbjuder uppmutran till självmord, hon frågar vilken regel är det? Ögnar igenom regel-listan, men jag måste ha missat den för jag ser ingen regel som uttryckligen förbjuder det, wtf. Men vart har jag fått att regeln existerar ifrån då?

Någon som kan förklara?

Det finns ingen regel som uttryckligen nämner ordet självmord, men det faller under 1,08 eller under 0,03 och i det allmäna meddelandet längst upp i Psykologi och Psykisk hälsa finns information om att det i delforumet inte är tillåtet.
Citera
2025-07-05, 09:54
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Det är alldeles för många som inte tagit sig en funderare kring det. Fler borde göra det. Förstå lite vad det innebär att existera istället för att bara existera.

De som redan funderat på det om och om igen ska inte behöva mötas med tystnad, eller bara höra "gö de inte", i alla fall inte på nätet med människor man aldrig träffat. Kan man inte räkna med att mötas med ej regel/självcensurerade åsikter ens på flashback där självmordsförespråkaren kommer få motthugg och självmordssökaren faktiskt kan ta åt sig av hela spektrat på det bästa av sätt så återstår bara discord-kulter där det bara pushas till självmord och säga något annat blir bannat.

Att faktiskt veta vilka utvägar man har att göra slut på det, känna en trygghet i att det finns en enkel väg ut man har kontroll över kan hjälpa lika mycket som den stjälper. Hjälper mer än den stjälper i min mening, även om det inte finns nån forskning på det - eftersom det är så tabu att man inte får yttra den åsikten ens på flashback.

Det kan kokas ned till "Lev och lid, din horunge". För jag har aldrig hört ett enda logiskt eller rationellt argument till varför någon som vill ta livet av sig inte bör göra det. Det är alltid ett mantra "det blir bättre" som den som säger det inte vet ett skit om, det är som sagt bara ett mantra, ursprunget ur det större mantrat att man inte ska ta livet av sig. Punkt. Någon logik eller djupare underbyggande argument eller tanke bakom finns inte.

Fast självmord i sig och självmordstanar får man lov att diskutera - Vi har även trådar som diskuterar aktiv dödshjälp både som fenomen och de olika aktörerna där detta förekommer. Rena självmordstrådar och uppmaningar till att begå självmord är inte tillåtna.
Citera
2025-07-09, 22:07
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fast självmord i sig och självmordstanar får man lov att diskutera - Vi har även trådar som diskuterar aktiv dödshjälp både som fenomen och de olika aktörerna där detta förekommer. Rena självmordstrådar och uppmaningar till att begå självmord är inte tillåtna.
Jag menar att det bästa svaret på en fråga faktiskt kan vara självmord. Men visst, finns snyggare sätt att förmedla detta än "ta livet av dig". Beror lite på hur regeln tolkas och beivras. Så länge det går att förmedla till någon att just självmord faktiskt kan vara bästa valet för denna individ - och inte blockerat så det slutar upp med att denne person lider i 30 år för att därefter leva 10 år i meh apati och sedan ändå dö, för att "det blir bättre" är det enda som får yttras. Där egentliga betydelsen är "jag hoppas det blir bättre", oavsett om avsändaren är medveten om lögnen eller inte är mottagaren ofta inte det. 'Alla säger det, så det måste vara sant' hade den tänkt om det var en aktiv del av dennes hjärna som såg det, och inte bara studsande som en sanning inmurad i de svårrubbliga väggar av universell sanning vi och omvärlden byggt för oss själva.

Men även att en del faktiskt behöver höra "ta livet av dig", som ren reality check, om jag ska vara ärlig. Ej relaterat till psykiskt lidande. Tvärt om snarare.

Inte FB's ansvar så sett, är väl till och med förbjudet enligt svenska lagen. Syftar mer till den generella synen på det hela - där FB mer är ett "till och med"-exempel

Även jag förstår, eller inser och accepterar i alla fall, att det finns människor som vill göra så mycket skada som möjligt, att få en reko person med alla möjligheter att stiga ur sitt ytterst tillfälliga hål att ta sitt eget liv, för att den en cm höga avsändaren ska känna sig en hel decimeter hög i några sekunder.
Eller för att motvärja den konstanta missmatchen mellan folks sinnesstämmningar som aldrig kommer att gå att komma ifrån. En ung figur där allt är på skämt och fyllan är konstant, "ta livet av dig då" är bara på skoj och betyder inget för att det är en ogreppbar sak som aldrig händer på riktigt. En annan som tänkt på livet alldeles för mycket och ser ett djup i varenda pust som görs, tas, och fås.
I kött hade de inte mötts, naturligt hållit sig borta från varandra, om de mötts så hade en viss synk skett, där vad och hur kommunikation sker etableras instinktivt. Att det finns ett hinder att de stöter på varandra digitalt, där det naturliga är satt ur spel, enda kommunikationskanalen är text, synka kan vara allt från ineffektivt till omöjligt; är bra.
Försöker inte pissa på FB eller säga att det är fel, anti-yttrandefrihet, eller nåt sånt. Är en komplex fråga med komplexa svar, så "känn" är väl den metod som må till och man får lita på.
Senast redigerad av deddd 2025-07-09 kl. 22:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in