2025-07-09, 06:08
Medlem
Sista dygnet sedan myndigheterna har ordnat ett gemensamt nummer att anmäla misstänkta försvunna anhöriga man inte hört av sedan fredag kväll, har antalet eftersökta ökat till runt 170.
Detta kommer ta månader.

https://sverigesradio.se/play/artikel/8997779
Citera
2025-07-09, 14:31
Medlem
Känns som att det är mer katastrofer med tiden, men det kanske är subjektivt
Det glöms bort otäckt snabbt!

Citat:
Here’s a sobering look at some of the **deadliest catastrophes** that shook the world in **2024 and 2025**, spanning natural disasters, conflicts, and humanitarian crises:

---

### 🌪️ **Natural Disasters**

#### **2024 Highlights**
- **Typhoon Yagi**: Ravaged Southeast Asia, killing over **800 people** across Vietnam, Myanmar, Thailand, and the Philippines.
- **Landslide in Papua New Guinea**: Buried entire villages, with **at least 670 confirmed dead**, possibly over 2,000.
- **Hurricane Helene (USA)**: Struck the southeastern U.S., killing **225 people** and causing nearly **$60 billion** in damages.
- **Floods in Spain**: Catastrophic rainfall in Valencia killed **224 people**, many elderly.
- **Heatwave during Hajj (Saudi Arabia)**: Claimed **1,300+ lives** due to extreme temperatures over 50°C.
- **Wildfires in Chile**: The deadliest in the country’s history, killing **at least 136**.
- **New Year’s Earthquake in Japan**: A 7.6 magnitude quake killed **213 people** and destroyed thousands of homes.

- **Floods in Brazil**: Unprecedented rainfall in Rio Grande do Sul displaced **hundreds of thousands** and killed **173+**.
- **Earthquake in Myanmar**: Caused significant damage and fatalities (exact toll still being assessed).
- **Wildfires in Los Angeles & Japan**: Resulted in **billions in damages** and dozens of deaths.

---

### ⚔️ **Conflicts & Humanitarian Crises**

#### **Ongoing in 2024–2025**
- **Ethiopia & DRC**: Ongoing violence and famine affecting **millions**.
- **Afghanistan & Yemen**: Severe humanitarian crises with **tens of millions** in need.

---

### 🔥 **Other Tragedies**
- **Plane Crashes**: Multiple fatal aviation disasters in Brazil, Azerbaijan, and South Korea, with **hundreds of lives lost**.
Citera
2025-07-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Känns som att det är mer katastrofer med tiden, men det kanske är subjektivt
Det glöms bort otäckt snabbt!
Det är fortsatt befolkningsökning i främst Indien, Egypten och Afrika söder om Sahara så fler människor som kommer i vägen.

Medierna vet vad som ger klick och när även de näst fattigaste i Kongo har en mobil så dokumenteras mycket jämfört telegraftiden.

Just i denna flooddal med omgivande countys har president Trump rätt att inget så här destruktivt har inträffat på minst 100 år men rejäl varning att inte bygga för nära vattnet fick lägergeneral/-styrelse 1978 när "flash flood" kom dagtid.
De evakuerade lägret med bussar och en fullsatt spolades iväg med tio döda som följd.

https://youtu.be/CVl2YKoDsU4?feature=shared
Tyvärr hade de enbart SMS varningar och inga mistlurar eller liknade utbyggt så varningar runt kl 1-3 på natten mot fredag i år var det få som såg och begrep hur illa det skulle bli.
Citera
2025-07-09, 18:26
Medlem
Stugan närmast floden tog in vatten från två håll. Här, i våningssängar bäddade med rosa lakan, sov sommarlägrets allra yngsta barn.

Samtliga 13 flickor i stugan befaras ha omkommit när helgens skyfall över Texas skapade en dödsfälla.
Citera
2025-07-09, 21:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Området kallas alltså ”Flash flood alley”, har drabbats av snabbt stigande vatten vid många tillfällen, och fullmäktige i Kerr County har vid minst 20 tillfällen diskuterat om man ska ha någon slags varningssystem.

Då undrar jag hur man tänker om man bygger hus och stugor nära stranden av en sådan flod.

För att inte tala om folk som ordnar ett läger för barn i dessa stugor, och till råga på allt placerar de minsta barnen i stugan närmast floden.

Stackars små barn.
Citera
2025-07-09, 23:22
Medlem
"109 människor har dött, 36 av dem barn, och 161 saknas."

"Ingen har hittats vid liv sedan i fredags."

https://www.expressen.se/nyheter/var...dan-i-fredags/
Citera
2025-07-10, 00:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Området kallas alltså ”Flash flood alley”, har drabbats av snabbt stigande vatten vid många tillfällen, och fullmäktige i Kerr County har vid minst 20 tillfällen diskuterat om man ska ha någon slags varningssystem.
Då undrar jag hur man tänker om man bygger hus och stugor nära stranden av en sådan flod.

För att inte tala om folk som ordnar ett läger för barn i dessa stugor, och till råga på allt placerar de minsta barnen i stugan närmast floden.

Stackars små barn.

Tack för en sund reaktion.. Jag tycker att omsrändighetna här vittnar om en ansvarslöshet på en i det närmast kriminell nivå.
Citera
2025-07-10, 02:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack för en sund reaktion.. Jag tycker att omsrändighetna här vittnar om en ansvarslöshet på en i det närmast kriminell nivå.

Vi talar ändå om ett fatalistiskt U-land, som ber för de saknade i stället för att göra något praktiskt
Citera
2025-07-10, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vi talar ändå om ett fatalistiskt U-land, som ber för de saknade i stället för att göra något praktiskt
Vi får se om president Trump har lyckats samla en lämpligt varierad skock av präster till sitt besök imorgon fredag.

Min gissning är att han kör standardfraserna och betonar att detta var en hundraårsoväder ( ursprung Latinamerika).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/k...trumps-katrina
SVT drar paralleller till Bush den sämres tveksamma mediehantering av orkanen Katarinas förintelse av New Orleans.
Citera
2025-07-10, 09:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Skönt att höra att jag inte är ensam om min reaktion.

Håller med dig om detta med kriminell nivå. Jag skulle inte misstycka om ansvariga personer blev åtalade för vållande till annans död.
Citera
2025-07-10, 16:48
Medlem
Totala antalet bekräftade döda i samband med den tidigare tropiska stormen i Texas, för snart en vecka sedan, är nu 120 med 172 fortsatt anmälda försvunna.
https://abcnews.go.com/US/live-updat...ryId=123622790

Helt klart för tidigt tycker Fox News och jag om en skämt-/kritikteckningen som en tidigare Pulizervinnare publicerade i Buffalo News.
https://www.foxnews.com/media/ny-pap...-flood-victims
Citera
2025-07-11, 10:12
Avstängd
Trump skall nu besöka Texas, tydligen har det tagit tid att ställa i ordning en lämplig lokal golfbana åt honom. I samband med ALLA tidigare naturkatastrofer så har Turmp velat göra politiska poäng genom att kritisera lokala makthavare, av någon anledning så verkar han inte lika angelägen att göra det i detta fall.

Det kan ju att ha att göra med att Trump vill stänga ned Federal Emergency Management Agency (FEMA) och låta alla delstater själva sköta katastrofer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in