2025-07-06, 21:22
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Mamman och hans lillasyster kanske inte har styrkan för att stoppa honom och därför behöver de 1-2 gubbar som kan ta hand om det. Jag skulle mycket hellre se att mina skattepengar gick till det så han kan få gå till stranden än att de läggs på all möjlig skit som nu.
Ja jo. Eller så väljer man en avlägsen strand så slipper det vara saker som han kan bli triggad utav å glass å chips å mat han slänger sig efter å vill ha samt nån slipper bli traumatiserade för att skötarna inte hann eller inte var tillräckligt starka att få bort den starka ungdomen..
Citera
2025-07-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Shieet snacka om att starta livet med dåliga kort på handen
Icke problem. Finns stränder med små fickor där man kan vara mer isolerad.
Citera
2025-07-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Därför finns det goda skäl att se till att ta några av alla skattekronor som går till ren skit och betala personal som kan handha grabben så han några gånger i veckan kan komma ut till stranden eller ner på stan och köpa en glass.

Hur svårt ska det vara?

Ja. Killar som han är verkligen de svagaste i samhället. Och samhället sviker dem å det grövsta och snålar med resurser till dem.

Självklart borde han få hjälp att gå till stranden ibland med personal som hjälper och ser till att ingen blir skadad. Det är exakt sådant som skatt bör gå till. Men tyvärr är det ju inte så.
Citera
2025-07-06, 21:48
Medlem
Split-eds avatar
Det här är en genuin fråga:

Vad händer med denna gosse när hans föräldrar och övriga släktingar (vet inte om han hade syskon?) trillar av pinn? Om det så händer av ålder, eller om det gud förbjude skulle hända tidigare pga olycka eller liknande?

Vem tar hand om honom? Kommer han få klara sig själv? Vilken institution skulle annars ta hand om honom? Assistans i hemmet dygnet runt?
Citera
2025-07-06, 22:11
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Låt oss se vad som händer i framtiden med Jacob.
Han lär ju vara en av alla tusentals gärningsmän som kunde ha suttit inlåst, men som man istället valde att löpa fritt - och som sen har ihjäl första bästa stackare.

Som granne hade jag alltid haft en vaknade öga på Jacob.
Och hade han närmat sig mina barn hade jag stoppat honom.
Hade Jacob varit våldsam mot mina barn så hade jag bemött honom med samma våld som jag hade använt mot en vuxen man.

När du skriver "Han lär ju vara en av alla tusentals gärningsmän som kunde ha suttit inlåst, men som man istället valde att löpa fritt - och som sen har ihjäl första bästa stackare.", verkar du väldigt lite insatt.

En person som Jacob kommer aldrig "löpa fritt". Han kommer att ha ögon på sig och tillgång till insatser och assistans dygnet runt på sitt framtida LSS-boende.
Citera
2025-07-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Det här är en genuin fråga:

Vad händer med denna gosse när hans föräldrar och övriga släktingar (vet inte om han hade syskon?) trillar av pinn? Om det så händer av ålder, eller om det gud förbjude skulle hända tidigare pga olycka eller liknande?

Vem tar hand om honom? Kommer han få klara sig själv? Vilken institution skulle annars ta hand om honom? Assistans i hemmet dygnet runt?

Han kommer att ha ögon på sig och tillgång till insatser och assistans dygnet runt på sitt framtida LSS-boende - en sk. gruppbostad.
Citera
2025-07-06, 23:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja jo. Eller så väljer man en avlägsen strand så slipper det vara saker som han kan bli triggad utav å glass å chips å mat han slänger sig efter å vill ha samt nån slipper bli traumatiserade för att skötarna inte hann eller inte var tillräckligt starka att få bort den starka ungdomen..

Kanske inte finns någon avlägsen strand i närheten. Det kan vara så att det även då behövs hjälp-personal.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja. Killar som han är verkligen de svagaste i samhället. Och samhället sviker dem å det grövsta och snålar med resurser till dem.

Självklart borde han få hjälp att gå till stranden ibland med personal som hjälper och ser till att ingen blir skadad. Det är exakt sådant som skatt bör gå till. Men tyvärr är det ju inte så.

Ja och speciellt när det finns massvis med pengar (eftersom de använder pengar på så mycket skit så räknar jag med att det finns pengar).
Citera
2025-07-06, 23:51
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Har det påpekats att dödshjälp för sådana här fall borde tillåtas redan?
Det är så många inlägg.
Citera
2025-07-07, 08:28
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Han kommer att ha ögon på sig och tillgång till insatser och assistans dygnet runt på sitt framtida LSS-boende - en sk. gruppbostad.

Jag förstår, innebär detta att han bor tillsammans med andra individer? Jag tänker på hans utåtagerande beteende, kan inte det vara problematiskt att ha ett delat boende med andra?
Citera
2025-07-07, 13:06
Medlem
Citat:
Jag förstår, innebär detta att han bor tillsammans med andra individer? Jag tänker på hans utåtagerande beteende, kan inte det vara problematiskt att ha ett delat boende med andra?

Ja, en gruppbostad innebär flera bostäder kopplade till gemensamhetsutrymmen. Där kan de boende vistas om de vill och där träffa andra boende. Det är alltid problematiskt med människor som har utåtagerande beteenden - men det är också mycket vanligt på dessa ställen. Personal på plats vet hur man förebygger, avleder, bromsar och bryter. Allt behöver förstås individuellt och mycket tålamod, inkänning, mod och skärpa behövs hos personalen.
Citera
2025-07-07, 13:11
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Ja, en gruppbostad innebär flera bostäder kopplade till gemensamhetsutrymmen. Där kan de boende vistas om de vill och där träffa andra boende. Det är alltid problematiskt med människor som har utåtagerande beteenden - men det är också mycket vanligt på dessa ställen. Personal på plats vet hur man förebygger, avleder, bromsar och bryter. Allt behöver förstås individuellt och mycket tålamod, inkänning, mod och skärpa behövs hos personalen.

Jag förstår, är detta lagstadgat? Är det kommun, vård, eller staten som tillhandahåller det här när dagen är kommen?
Citera
2025-07-07, 13:15
Medlem
Citat:
Jag förstår, är detta lagstadgat? Är det kommun, vård, eller staten som tillhandahåller det här när dagen är kommen?

Ja, LSS-gruppbostäder är lagstadgade insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Kommunen är skyldig att tillhandahålla dem när en person har rätt till insatsen.

Läs lite mer:
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...indrade---lss/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1993-387/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in