• 7
  • 8
2025-07-06, 15:33
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
För att det heter EN taco och TVÅ tacos?

Är du efterbliven invandrare eller?

Zombies, eller zombie, menar jag förstås...
Citera
2025-07-06, 16:06
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
"Tacotubs" uppfanns av "Santa Maria" vilket är ett svensk företag, ägt av finska Paulig, och ordet är varumärkesskyddat. Sen att en del använder begreppet tacobåtar är en annan sak. Ha det gott!
En del kallar tortillarullar för "tacorullar". Tacobåtar, tacobadkar, you name it.
Vem fan bryr sig liksom?

Jävla glasögonorm.
Citera
2025-07-06, 18:04
Moderator
Kyrpators avatar
I SAOL och i Svensk Ordbok finns bara ordet tacos i pluralform - det finns ingen singularform. Tacos är enligt ordböckerna beteckningen på en maträtt. Det finns alltså ingen svensk ordform för den individuella tacon. Eller menar jag tacosen?

https://svenska.se/tre/?sok=taco&pz=1
Citera
2025-07-08, 12:07
Avstängd
Nolivesmatter25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Läser i matforumet på fb och ser ordet tacos hit och dit. Vad är grejen med att säga tacos och inte taco?
Nu var det länge sedan jag åt det, men när vi gjorde sa vi alltid till barnen att det blir taco, vi sa aldrig det blir tacos. Ja, jag vet att tacos är plural på spanska/engelska, men på svenska använder vi inte -s som pluraländelse. Visst, att säga tacor låter kanske inte bra heller, men då kan man säga taco.

För ni säger väl inte att det blir pizzor till middag, ni säger att det blir pizza till middag. Alltså singualformen.

Om man talar om vilken rätt det blir till middag, så tror jag att tacos är plurale tantum och pizza singulare tantum. Engelska substantiv som vanligen uppträder i par eller som flera är ofta inlånade i plural i svenskan eller används mest i plural. Detta gäller också blinkers, räls osv.
Citera
2025-07-10, 17:56
Bannlyst
En enchilada, två enchiladas
Citera
2025-07-12, 05:57
Medlem
Jag förutsätter att någon redan har länkat till Isof i tråden. Beklagligt vore det annars.

https://frageladan.isof.se/faqs/30933
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in