Citat:
Ursprungligen postat av
CoolTjej84
Ni som rensat ur ett dödsbo efter en anhörig.. hur har det gått till? Jag tänker alltså inte på de juridiska bitarna eller liknande, utan mer känslomässigt. Men även praktiskt.
Mina föräldrars dödsbon som jag avvecklade:
1. Det mesta av värde omvandlades till reda pengar innan döden (hus, smycken o.s.v) eller delades ut till anhöriga. Detta för att undvika bråk om värdeföremål.
2. Det som var sopor (mat, kläder, övriga textilier) gick direkt till soptippen.
3. Syskonen fick plocka vad de ville ha (jag behöver inga föremål för att minnas..).
4. Det som var kvar av värde gick till en second hand butik (tv, möbler och liknande).
5. Personliga saker fick ligga ett år i ett hyrt förråd så att den som ville ha någon minnessak fick tid att ändra sig om det var något de ville ha. Sedan körde jag innehållet från förrådet till soptippen.
Punkt 1 var nog viktigast eftersom det innebar att det inte fanns så mycket att bråka om vilket gjorde resten ganska enkelt. Eftersom det var jag som fick ansvaret att sälja huset och några smycken var jag noga med att dokumentera allt för att kunna visa att jag inte försökte sko mig själv.
Visserligen kan det bli bråk om rätt värdelösa föremål, begravningen, bouppteckningen och en massa andra saker men det är ändå betydligt enklare att avveckla ett dödsbo där det inte finns någon fastighet eller bostadsrätt att bråka om.