2025-07-16, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Som vanligt svarar du inte på det du citerade
och nu spär du på med att du inte begriper heller
den enorma skillnaden mellan fattiga KUNDER - som åker på att betala...
och fattiga PRODUCENTER - som tjänar på tullarna UTOM om delarna/råvarorna blir så mycket dyrare och/eller om deras kundgrupp blir så mycket fattigare av tullarna att de får sälja MINDRE...
Du förstår inte.

Räkfiskarna tacka Trump för att dom kan ha kvar sina jobb, utan tullarna hade räkfiskarna tappat sitt jobb o blivit ännu fattigare. Som i sin tur påverkar fler företag o anställda som även dom tappar sina jobb ifall Trump inte installera tullarna.

Det just så här man kommer ur fattigdom, man skapa fler arbeten, det samma gör även Sverige.
Man kommer inte ur fattigdom bara för att sakerna förbli det samma.

Vi såg det tydligt med Northvolt, Skellefteborna blev vinnare när det skapades fler arbetstillfällen än vad det fanns folk för anställning, man blev även största förlorare när jobben försvann, några hamna i fattigdom o får sina liv förstörda.

Jobb skapa välfärd, även om orten inte har arbetskraften, då det är det minsta problemet, det största problemet är ifall folk blir arbetslösa, då kan inte ens skatter hjälpa dom fattiga.
Citera
2025-07-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Citat:
Som vanligt svarar du inte på det du citerade
och nu spär du på med att du inte begriper heller
den enorma skillnaden mellan fattiga KUNDER - som åker på att betala...
och fattiga PRODUCENTER - som tjänar på tullarna UTOM om delarna/råvarorna blir så mycket dyrare och/eller om deras kundgrupp blir så mycket fattigare av tullarna att de får sälja MINDRE...
Du förstår inte.

Räkfiskarna tacka Trump för att dom kan ha kvar sina jobb, utan tullarna hade räkfiskarna tappat sitt jobb o blivit ännu fattigare. Som i sin tur påverkar fler företag o anställda som även dom tappar sina jobb ifall Trump inte installera tullarna.

Det just så här man kommer ur fattigdom, man skapa fler arbeten, det samma gör även Sverige.
Man kommer inte ur fattigdom bara för att sakerna förbli det samma.

Vi såg det tydligt med Northvolt, Skellefteborna blev vinnare när det skapades fler arbetstillfällen än vad det fanns folk för anställning, man blev även största förlorare när jobben försvann, några hamna i fattigdom o får sina liv förstörda.

Jobb skapa välfärd, även om orten inte har arbetskraften, då det är det minsta problemet, det största problemet är ifall folk blir arbetslösa, då kan inte ens skatter hjälpa dom fattiga.

Det är ju DU som inte fattar, ändå fortsätter du att hävda att det är jag som inte fattar!!!

Jag skrev ju att EN DEL PRODUCENTER tjänar på det,
MEN:
1. Den stora massan kunder FÖRLORAR för varorna blir dyrare.

2. DITT exempel visar att du har FEL
Det räcker INTE att det blir fler jobb, JOBBEN BEHÖVER VARA LÖNSAMMA; ANNARS BLIR DET FÖRLUST.

Förstod du nu då?
Antagligen inte
eftersom du inte fattat tidigare trots att du fått tydliga förklaringar från både andra och jag...
Citera
2025-07-16, 10:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
1. Jag skrev att hjorten16 hade rätt i det exemplet han målade upp angående hur moms läggs ovanpå tull och frakt.
2. Klyban-fjanten i sin trump-hat-dimma kunde inte se annat än att hjorten16 likställde tull med moms, vilket han INTE gjorde. Han målade upp ett exempel angånde hur moms läggs ovanpå tull och frakt. ..detta dessutom med hån mot hjorten16 vilket var det som fick mig skriva svaret (eftersom han är en idiot)
3. DU fyller på med att klyban-fjanten hade rätt, vilket gör dig till lika stor idiot.

EXEMPLET SOM HJORTEN16 MÅLADE UPP ÄR 100% KORREKT ANGÅENDE HUR MOMS LÄGGS OVANPÅ TULL OCH FRAKT VID IMPORT TILL SVERIGE!

..läs långsamt långsamt igen hjorten16s exempel så kanske kanske det kan lysa igenom dimman av trumphatet.
Moms är betydelselöst för samtalsämnet, men för all del så berätta för oss betydelse moms har för lönerna och de sviktande siffrorna i nya arbeten?

Och off topic så har vi alltid moms och argumentvärde att prata om moms med tullar är svårt begränsat.
Och det enda momsen berättar är hur korkad donalds då är med att slänga ut olika siffror som en bingoutropare och tull.

Intressant du pratar om hat och när det diskuteras donalds alla konstiga tullsiffror som hen ropar ut i tid och otid och sen kör TACO på mest hela tiden.
Men förstår det är jobbigt att donalds är så inkompetent, för en kompetent adminastration som hade haft tanken att lägga tullar.
De hade inte stuttit och gissat och sen ändra sig hela tiden, utan de hade gått igenom detta med ekonomer, kollat effekten och sen publicerat detta.

Just nu ser det bara ut som att det är donalds mentala status för dagen som berätta vilka konstiga siffror för dagen det ska vara.

Och försök lär dig moms är en konstant, och hur mycket pratar donalds om denna konstant menar du???
Citera
2025-07-16, 10:08
Medlem
klybans avatar
Citat:

Det är ju DU som inte fattar, ändå fortsätter du att hävda att det är jag som inte fattar!!!

MEN:

Det räcker INTE att det blir fler jobb, JOBBEN BEHÖVER VARA LÖNSAMMA; ANNARS BLIR DET FÖRLUST.

Förstod du nu då?
Antagligen inte
eftersom du inte fattat tidigare trots att du fått tydliga förklaringar från både andra och jag...
Tror det handlar om att de ens kan förstå.
För när Joe var president så var inflation och ökade kostnader hemska saker och vi fick även höra hur kass Joe var med sina nya arbeten och så är donalds bra sämre, men de säger donalds är bättre.
Det är precis som de inte förstår matte, och misstänker det inte dröjer länge innan börjar smutskasta denna myndighet som ger arbetssiffror.

För det är vad dom brukar göra när det går dåligt, för detta är inte min första rodeo med R och det är så här dom gör.
Men ändå är det riktigt sjukligt fascinerande att Joe var sämre, men uppenbart var bättre.
Är inte Joe den president som skapat mest jobb av alla, för det var ingen bra skick USA var i och när donalds lämnade över till Joe.
Citera
2025-07-16, 10:31
Medlem
Citat:

Om du tar en bidragstagare som går arbetslös idag, men som istället krävs att utföra ett vettigt arbete till 10% effektivitet, så har fortfarande ett mervärde skapats i samhället jämfört med ingenting.

Men om du ser till mängden arbete jämfört med totala pengarna så är personen förlust oavsett.
Citera
2025-07-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror det handlar om att de ens kan förstå.
För när Joe var president så var inflation och ökade kostnader hemska saker och vi fick även höra hur kass Joe var med sina nya arbeten och så är donalds bra sämre, men de säger donalds är bättre.
Det är precis som de inte förstår matte, och misstänker det inte dröjer länge innan börjar smutskasta denna myndighet som ger arbetssiffror.

För det är vad dom brukar göra när det går dåligt, för detta är inte min första rodeo med R och det är så här dom gör.
Men ändå är det riktigt sjukligt fascinerande att Joe var sämre, men uppenbart var bättre.
Är inte Joe den president som skapat mest jobb av alla, för det var ingen bra skick USA var i och när donalds lämnade över till Joe.
Vid överlämningen från Trump till Biden var det problem med covid, så det är INTE ett bra exempel,
MEN det finns många andra bra exempel, som visar att Trump är sämre
Som t ex att Bidens snitt på nya jobb 2024 var 184 000 per månad, vilket Trumpidioterna hävdar är sämre än Trump hade 149 000
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
Citat:

Om du tar en bidragstagare som går arbetslös idag, men som istället krävs att utföra ett vettigt arbete till 10% effektivitet, så har fortfarande ett mervärde skapats i samhället jämfört med ingenting.
FEL.
Du har aldrig varit företagsledare va?
((KANSKE finns det några undantag där kringkostnaderna är så låga på jobb men))
normalt är kringkostnaderna för arbetare mycket större än 10 %.
T ex i min första anställning vet jag att de kalkylerade med att HÄLFTEN av inkomsterna behövdes till ANNAT än kostnader för produktionspersonalen... (T ex lokaler, maskiner, transporter...)
Citera
2025-07-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Moms är betydelselöst för samtalsämnet, men för all del så berätta för oss betydelse moms har för lönerna och de sviktande siffrorna i nya arbeten?

Och off topic så har vi alltid moms och argumentvärde att prata om moms med tullar är svårt begränsat.
Och det enda momsen berättar är hur korkad donalds då är med att slänga ut olika siffror som en bingoutropare och tull.

Intressant du pratar om hat och när det diskuteras donalds alla konstiga tullsiffror som hen ropar ut i tid och otid och sen kör TACO på mest hela tiden.
Men förstår det är jobbigt att donalds är så inkompetent, för en kompetent adminastration som hade haft tanken att lägga tullar.
De hade inte stuttit och gissat och sen ändra sig hela tiden, utan de hade gått igenom detta med ekonomer, kollat effekten och sen publicerat detta.

Just nu ser det bara ut som att det är donalds mentala status för dagen som berätta vilka konstiga siffror för dagen det ska vara.

Och försök lär dig moms är en konstant, och hur mycket pratar donalds om denna konstant menar du???

Vem fan tror du att du är din jävla hEN tönt? Tror du att du bestämmer vad som ska diskuteras eller ej??

Ser du vad TS har för titel? Trump nämnde att moms läggs ovanpå tull och frakt, vilket hjorten16 förtydligade med ett exempel som var 100% korrekt.

Som sagt, gå tillbaks till att köra copy-paste från amerikanska medier istället. Översätta (med hjälp av google) är väl det enda du förstår dig på din mentala krympling.
Citera
2025-07-16, 12:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vid överlämningen från Trump till Biden var det problem med covid, så det är INTE ett bra exempel,
MEN det finns många andra bra exempel, som visar att Trump är sämre
Som t ex att Bidens snitt på nya jobb 2024 var 184 000 per månad, vilket Trumpidioterna hävdar är sämre än Trump hade 149 000
FEL.
Du har aldrig varit företagsledare va?
((KANSKE finns det några undantag där kringkostnaderna är så låga på jobb men))
normalt är kringkostnaderna för arbetare mycket större än 10 %.
T ex i min första anställning vet jag att de kalkylerade med att HÄLFTEN av inkomsterna behövdes till ANNAT än kostnader för produktionspersonalen... (T ex lokaler, maskiner, transporter...)
Hehe, nä, kanske inte bra exempel, men dock ett roligt en.

Och ja det är så fascinerande att se donalds fansen tycka att det går så bra för donalds, och när Joe skapade mer jobb var månad, så är det sämre av någon svårt underlig anledning.(Typisk fascism och där inte ens tydlig fakta når fram och fast den är så extremt övertydlig.)
Citera
2025-07-16, 12:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vem fan tror du att du är din jävla hEN tönt? Tror du att du bestämmer vad som ska diskuteras eller ej??

Ser du vad TS har för titel? Trump nämnde att moms läggs ovanpå tull och frakt, vilket hjorten16 förtydligade med ett exempel som var 100% korrekt.

Som sagt, gå tillbaks till att köra copy-paste från amerikanska medier istället. Översätta (med hjälp av google) är väl det enda du förstår dig på din mentala krympling.
Copy paste om vadå?
För du skrivit detta par ggr nu och ingen vet ens vad det är om.

Det är alltid moms, så vad är poängen för TS och lön och nya arbeten sviktar för donalds?

Det var TS som bestämde ämnet, och det mesta har gått åt att prata om moms istället för dessa sviktande nya arbeten siffror och lönen ökar.
Tycker inte u det är intressant.
Men jag har sympatier för dig och med tanke på det ser sämre ut nu med donalds än med Joe.
Citera
2025-07-16, 13:14
Medlem
Citat:
(till klyban)
1. Jag skrev att hjorten16 hade rätt i det exemplet han målade upp angående hur moms läggs ovanpå tull och frakt.
2. Klyban-fjanten i sin trump-hat-dimma kunde inte se annat än att hjorten16 likställde tull med moms, vilket han INTE gjorde. Han målade upp ett exempel angånde hur moms läggs ovanpå tull och frakt. ..detta dessutom med hån mot hjorten16 vilket var det som fick mig skriva svaret (eftersom han är en idiot)
3. DU fyller på med att klyban-fjanten hade rätt, vilket gör dig till lika stor idiot.

EXEMPLET SOM HJORTEN16 MÅLADE UPP ÄR 100% KORREKT ANGÅENDE HUR MOMS LÄGGS OVANPÅ TULL OCH FRAKT VID IMPORT TILL SVERIGE
Ja, hjortens exempel med moms på tull och frakt var rätt -för en gångs skull -
MEN
1. det rör sig ofta om PROMILLE, alltså mycket mindre än Trumps idiotiska resonemamg och tullprocenttal...

2. hjorten har ju HELA TIDEN likställt tull med moms trots många påpekanden om att det är FALSKT, det bara inte SYNTES i den delen av hans poster som du pratar om nu...
Citera
2025-07-16, 17:24
Medlem
De nya siffrorna igår var en npgot lägre än väntas inflation, som dock är högre än FED vill se för att sänka räntan.

Under ytan döljer sig orosmolnen. Turismen från andra länder har gått ned rejält, vilket innebär att många inom området tvingats sänka sina marginaler. Högre skatter (tullar) har också tvingat ned marginalerna inom retail.

Fortsätter de här skatterna (tullar) så kommer det bli allt sämre i USA.
Citera
2025-07-16, 21:30
Medlem
Citat:

MEN:

Förstod du nu då?
Antagligen inte
Jojo det låter otroligt intelligent att man tjänar inget på jobba, speciellt i Usa som inte har lika bra välfärdssystem som i norden, där arbetsgivare betalar försäkringar o lön så man kan sätta ungarna i skolan, ha en försäkring så man kan få vård.

Nu har du vänt i frågan, först stod du o skrek att löner kommer gå upp för det skapas för många jobb o det råder brist på arbetare , nu handlar det om att jobben inte är lönsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in