Vänta, va? Mars är varmt som en svensk sommardag ibland. Det lär räcka för en asteriod innanför Mars bana att ha flytande vatten ( givet att Mars egentligen inte har nån uppvärming pga atmosfären den i princip saknar ).
Kan du utveckla det där?
Inte min uppgift att samla fakta åt dig då du inte tillför något eller inte kan leta själv.
-Har 3i/atlas alltid varit i mars omloppsbana tror du ?
"Using the Swift telescope, Bodewits and his team observed 3I/ATLAS in July and August 2025, when it was about 2.9 times farther from the sun than Earth — well beyond the region where water ice typically vaporizes."
Om rymdgubbarna som sitter i 3I/Atlas har åkt från någonstans där det finns
en stjärna i närheten, och dom har åkt i ungefär den hastigheten dom håller nu,
så måste dom ha startat resan för ungefär 20 000 år sedan om jag har räknat rätt.
Vad kan dom ha förväntat sig att hitta här?
Drog dom lott om vem som skulle åka?
Var det dom som vann eller dom som förlorade som fick åka?
Inte min uppgift att samla fakta åt dig då du inte tillför något eller inte kan leta själv.
Goddag, arsle.
3I/Atlas är NU innanför Mars bana, som sagt. Därav att fruset vatten på den kan sublimera, eftersom flytande ljummet vatten inte kan existera i vacuum.
Du kunde ha svarat bättre på det där, men jag inser att min fråga borde ställts till någon annan.
Jag undrade ju egentligen bara varför det var "en sak" och 40kg/s och som nån annan skrev, "varför är den blöt". Allt hänger samman.
3I/Atlas är NU innanför Mars bana, som sagt. Därav att fruset vatten på den kan sublimera, eftersom flytande ljummet vatten inte kan existera i vacuum.
Du kunde ha svarat bättre på det där, men jag inser att min fråga borde ställts till någon annan.
Jag undrade ju egentligen bara varför det var "en sak" och 40kg/s och som nån annan skrev, "varför är den blöt". Allt hänger samman.
Och så svarar du som ett arsle, deprimerande.
Den angav vatten långt innan den äntrade Mars bana. Detta kom redan i Augusti på ett avstånd av 3.5 AU. Från en plats där vatten inte normalt sublimeras.
Därför var det "en sak".
Är kanske därför en del seriösa forskare skämtsamt kallar den en bläckfisk.
ESA planerar att år 2029 sända upp en sond, "Comet Interceptor Mission" som man lägger i en parkeringsbana runt solen.
Det kommer att ta lång tid att lägga den i lämplig bana men denna sond blir välutrustad med korrigeringsraketer och kommer att kunna sondera kometer i vårt solsystem.
Om ytterligare ett interstellärt objekt kommer in i vårt solsystem så kan man i god tid närma sig detta.
Om vi återgår till nuläget så var NASA nedstängt och vi vet inte vilka bilder som togs eller inte togs?????
31/ATLAS kommer som närmast Jupiter den 6 mars 2026 och man kan vända på sonden Junos kamera. Men som jag uppfattat läget kan man inte göra någon stor kurskorrigering av sonden för ett "möte med Rama"....
Senast redigerad av ShariaInstructor 2025-10-17 kl. 19:44.
- V E C K A N S – AVI LOEB – R A P P O R T –
Ja lite irriterad låter han nog allt över att NASA inte släpper bilderna på 3I/Atlas.
- Man hjälper varandra för att kunna föra vetenskapen framåt, menar Avi Loeb, och då håller man inte tillbaka en massa bilder bara för att den egna organisationen inte kan publicera dem själva av olika knäppa anledningar.
-Någon på NASA, skicka bilderna till ESA eller någon annan, gå till datorn och tryck ner ENTER för helvete! https://www.youtube.com/watch?v=yr7M5C72dX4
Om man får vara lite fantasifull så skulle en teori vara att det är ett spökskepp, dvs ett skepp där besättningen dött som svävar fritt i flera hundratusen år. Ett annat alternativ är att skeppet är ai styrt ,optimalt programmerat av någon annan livsform för att studera intressanta exoplaneter i andra solsystem.
Dom 8 avvikande punkterna efter lite googling
The "8 anomalies" of 3I/ATLAS are a set of unusual characteristics that set it apart from typical comets, including its trajectory, size, composition, jet behavior, light polarization, and angular alignment. The primary anomalies are its unusually low-inclination, "fine-tuned" orbit and arrival timing that allows for close flybys of planets, an unexpected nickel-rich composition, an unusual light polarization, a forward-pointing jet or "anti-tail," and an alignment with the "Wow!" signal source direction.
* Orbital Plane (Inclination): Its orbital plane is inclined by only about \(5^{\circ }\) relative to the ecliptic, a statistically improbable alignment for a random interstellar object.*
* Arrival Timing: The object's discovery and path allowed for a highly unlikely "tour" of Venus, Mars, and Jupiter, with a cumulative probability of less than \(0.005\%\) for such a trajectory.*
* Composition: Spectroscopic data revealed the presence of nickel without iron, an unusual signature for natural bodies, and a high nickel-to-cyanide ratio
* Light Polarization: Observations show anomalous polarization of reflected light, suggesting a more complex surface than a typical comet's icy one.
* Jet Direction: It has a sunward jet or "anti-tail," meaning material is being ejected from the leading side of the object, which is not expected based on standard cometary models.
* Angular Alignment: The inbound trajectory aligns with the direction of the "Wow!" signal source within \(9^{\circ }\), a coincidental alignment that is statistically improbable.*
* Size: 3I/ATLAS is larger than previously observed interstellar objects, with its size possibly reaching up to \(20\) km in diameter, making it potentially larger than typical interstellar asteroids.*
* Water Content: Some experts have raised questions about the object's water content, noting that early forecasts suggested it would be rich in water, but later observations found a lower percentage of water relative to other gases.
När jag söker på nätet hittar jag mest bara alla möjliga vilda och ogrundade fantasier om 3I/ATLAS.
(Tillhör det den där Avi Loeb säger också den kategorin? )
Finns det någon seriös informationskälla någonstans?
Jag hittar sajter som ser seriösa ut, t.ex. Svenska Astronomiska Sällskapet. https://www.astronomiska.se/
men där hittar jag ingenting alls om 3I/Atlas?
Varför är inte den sidan fullproppad med information om 3I/Atlas?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-10-20 kl. 06:03.
Jag hittar sajter som ser seriösa ut, t.ex. Svenska Astronomiska Sällskapet. https://www.astronomiska.se/
men där hittar jag ingenting alls om 3I/Atlas?
Varför är inte den sidan fullproppad med information om 3I/Atlas?
För vi har väldigt lite information om den. Den är (kanske) si-till-så stor, den kommer (kanske) från en area av tidiga massiva stjärnor som inte längre finns kvar, den (kanske) bara råkade matcha ekliptikan så bra av den chans. Att komma innanför eller intill de närmaste planeterna runt en stjärna är trots allt oerhört osannolikt - om inte antalet tänkbara 3I/Atlas är fullständigt enormt därute - och detta är *den 3:e* på kort tid?
Universum, även solsystemet, är så stort att det är svårt att verkligen FÅ veta mer om interstellära stenbumlingar som 3I/Atlas. Om USA vaknar i tid så Juno kan försöka fota, för all den, men den har inte direkt en JWST i skuffen den heller.
För vi har väldigt lite information om den. Den är (kanske) si-till-så stor, den kommer (kanske) från en area av tidiga massiva stjärnor som inte längre finns kvar, den (kanske) bara råkade matcha ekliptikan så bra av den chans. Att komma innanför eller intill de närmaste planeterna runt en stjärna är trots allt oerhört osannolikt - om inte antalet tänkbara 3I/Atlas är fullständigt enormt därute - och detta är *den 3:e* på kort tid?
Universum, även solsystemet, är så stort att det är svårt att verkligen FÅ veta mer om interstellära stenbumlingar som 3I/Atlas. Om USA vaknar i tid så Juno kan försöka fota, för all den, men den har inte direkt en JWST i skuffen den heller.
Om man får vara lite fantasifull så skulle en teori vara att det är ett spökskepp, dvs ett skepp där besättningen dött som svävar fritt i flera hundratusen år. Ett annat alternativ är att skeppet är ai styrt ,optimalt programmerat av någon annan livsform för att studera intressanta exoplaneter i andra solsystem.
Nu tror jag det bara är vanlig "sten" som far i rymden, men det är en tanke att det skulle vara ett rymdskepp och att det då typiskt nog är med en död besättning.
Inte många som överlever 20.000 år i rymden liksom.
Inte många som överlever 20.000 år i rymden liksom.
Senast beräknade "nära" passagen av en stjärna för 3I/Atlas var 3.3 ljusår från en, och det var 10 miljoner år sedan. Det är minst flera miljarder år sedan den varit nära en stjärna - så länge sedan att vi inte ens kan avgöra om vi hade en *exakt* beräknad bana.
Så ja, finns där besättning har dom haft tråkigt länge. Fanns det besättning är det inte ens troligt att vi hade sett "rester" av ett skepp efter så lång tid - ingenting vara för evigt och ett antal miljarder år i yttre rymden skulle nog göra mer än gömma några bokstäver på V'ger.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!