Citat:
Ursprungligen postat av
engammalfisk
Jag får betala 800 kronor på plats för 1 av mina mediciner som jag måste ta för att öppenvården inte ska tillkalla polis som då kör mig till intensiv psyk avdelning & sen har jag 5 till mediciner till, främst mot biverkan av sprutorna.
dina "75 kr" lät lite märkligt.
Högkostnads skydd är ingen bra lösning, har man IQ över 50 så förstår man att all medicin & vård naturligtvis skall vara & bör vara gratis.
Jag går back varje månad för att jag röker ciggisar, över 80% av de som tar neuroleptika är nikotinister, 90% får permanenta skakningar och en del får så att tungan åker ut ibland som att man lipar.
Det finns ett citat/uttalande "för att veta hur bra ett samhälle är titta på hur de svaga har det".
Det där djävla kortet nollställs var 3dje månad känns det som.
Seriöst om ett litet barn knackar på och säger "hjälp det sprutar blod jag har har skärt mig, det låg en kniv i sandlådan"
Ska man öppna & säga "ok du kan få plåster & förband om jag får 500 kr" ???
Det går så klart att argumentera för att medicin och hjälpmedel ska vara fullt subventionerade via skattemedel, men diskussionen i denna tråd behandlar huruvida ett höjt självkostnadspris på 900 kr per år har en betydande ekonomisk påverkan på människor i arbete.