2025-07-04, 15:13
Medlem
Skrattkramps avatar
Orimligt att högkostnadsskyddet skulle vara friat från höjningar när allt annat blir dyrare. När ändrades det förra gången? Kommunala avgifter för vissa andra saker har mångdubblats på några år här då olika kommunala bolag gillar att skinna varandra och i slutändan medborgaren fastän det är våra avgifter som betalat för värdeökningen de hänvisar till...
Citera
2025-07-04, 15:16
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finns gott om fattigpensionärer och det är oftast de som behöver medicin mest. Heltidsarbetande i yngre - övre medelåldern skiter nog i det.

Tycker överlag att det är fel att höja taket för högkostnadsskydd och sänka (flygskatten eller vad det nu var, billigare att flyga)

Flyga är ju ett lyx-nöje man ägnar sig åt, medicin är för många livsviktigt. Och ja, jag röstar på SD, här tycker jag de gjort fel. 76kr.mån/900år är mycket pengar för många. De som flyger gör det för de har råd, drabbar ingen fattig så att säga.
Flygskatten är ju främst för flygbolagen så dom kan fortsätta sin verksamhet.
Citera
2025-07-04, 16:23
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hela din tråd består av gissningar och spekulationer. Du vet inte vad Anton jobbar med, hans arbetsförhållanden och familjeförhållanden eller hans sjukfrånvaro. Ganska skamligt av dig att insinuera att han ljuger endast baserat på vad du (uppenbarligen) googlat dig till. Inte säkert att informationen är korrekt eller ens att det är rätt Anton.

900 kr kanske inte är så mycket för höginkomsttagare. Men det är mycket för de som lever på marginalerna. Och man kan fråga sig hur rättvist det är att höja högkostnadsskyddet samtidigt som man sänker skatten för de som tjänar allra mest.
Du menar att det är fult att insinuera att han ljuger om att vara utblottad eftersom han kan ljugit om sin anställning på LinkedIn?
Citera
2025-07-04, 20:43
Medlem
engammalfisks avatar
Jag får betala 800 kronor på plats för 1 av mina mediciner som jag måste ta för att öppenvården inte ska tillkalla polis som då kör mig till intensiv psyk avdelning & sen har jag 5 till mediciner till, främst mot biverkan av sprutorna.

dina "75 kr" lät lite märkligt.

Högkostnads skydd är ingen bra lösning, har man IQ över 50 så förstår man att all medicin & vård naturligtvis skall vara & bör vara gratis.

Jag går back varje månad för att jag röker ciggisar, över 80% av de som tar neuroleptika är nikotinister, 90% får permanenta skakningar och en del får så att tungan åker ut ibland som att man lipar.

Det finns ett citat/uttalande "för att veta hur bra ett samhälle är titta på hur de svaga har det".

Det där djävla kortet nollställs var 3dje månad känns det som.

Seriöst om ett litet barn knackar på och säger "hjälp det sprutar blod jag har har skärt mig, det låg en kniv i sandlådan"
Ska man öppna & säga "ok du kan få plåster & förband om jag får 500 kr" ???
Senast redigerad av engammalfisk 2025-07-04 kl. 20:54.
Citera
2025-07-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Du menar att det är fult att insinuera att han ljuger om att vara utblottad eftersom han kan ljugit om sin anställning på LinkedIn?

Men ditt jävla klappmongo. Du vet inte ens om det är rätt person du snokat upp. Vad han eller andra skriver på sina Linkedin är knappast något som angår dig.
Citera
2025-07-04, 20:58
Medlem
Hur fick du för dig att googla honom?
Citera
2025-07-15, 03:24
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Jag får betala 800 kronor på plats för 1 av mina mediciner som jag måste ta för att öppenvården inte ska tillkalla polis som då kör mig till intensiv psyk avdelning & sen har jag 5 till mediciner till, främst mot biverkan av sprutorna.

dina "75 kr" lät lite märkligt.

Högkostnads skydd är ingen bra lösning, har man IQ över 50 så förstår man att all medicin & vård naturligtvis skall vara & bör vara gratis.

Jag går back varje månad för att jag röker ciggisar, över 80% av de som tar neuroleptika är nikotinister, 90% får permanenta skakningar och en del får så att tungan åker ut ibland som att man lipar.

Det finns ett citat/uttalande "för att veta hur bra ett samhälle är titta på hur de svaga har det".

Det där djävla kortet nollställs var 3dje månad känns det som.

Seriöst om ett litet barn knackar på och säger "hjälp det sprutar blod jag har har skärt mig, det låg en kniv i sandlådan"
Ska man öppna & säga "ok du kan få plåster & förband om jag får 500 kr" ???
Det går så klart att argumentera för att medicin och hjälpmedel ska vara fullt subventionerade via skattemedel, men diskussionen i denna tråd behandlar huruvida ett höjt självkostnadspris på 900 kr per år har en betydande ekonomisk påverkan på människor i arbete.
Citera
2025-07-15, 04:38
Medlem
Vad många missat här är att denna grupp sen betalar 3800 kr extra per år i kostnader för medicin. Höjningen i sig är inte så intressant som hela kostnaden. Det är inte tillfället en utgift utan varje år förmodligen livet ut. Inte så sällan når de även maxbeloppet för sjukvård. Det är som en extra skatt för alltid för att de dragit nitlotten i genlotteriet som gjort dem sjuka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in