• 7
  • 8
2025-07-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Färre än 1 av 1 000 personer har storlek 49. Zlatan Ibrahimovic har 49 i storlek - avdelningen för onödig information.

0,1% om jag inte är för full och trött för huvudräkning.
Citera
2025-07-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
0,1% om jag inte är för full och trött för huvudräkning.
Det värsta med att vara dyngrak är att man vaknar på morgonen dagen efter med en käft som luktar som en papegojbur som inte varit städad på en månad.
Citera
2025-07-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det värsta med att vara dyngrak är att man vaknar på morgonen dagen efter med en käft som luktar som en papegojbur som inte varit städad på en månad.

Det var ett skämt. Är aldrig full. Bara trött.
Citera
2025-07-04, 22:17
Medlem
Citat:
Det var ett skämt. Är aldrig full. Bara trött.
Jag förstod det. Jag slutade dricka för drygt 20 år sedan. Jag fungerar bäst nykter.
Citera
2025-07-04, 22:21
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Man ser väl en trend över det.

Kom inte och påstå att shortkings ofta har över 42.

Verkar vara många butthurt shortkings i tråden.

Nej, jag påstod att om du har 1 miljon män på 1.7m kommer minst 10 ha stl 48+

Vet förövrigt inte vad du menar med "shortkings". Prata gärna svenska, eller du kanske är utlänning?
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-07-04 kl. 22:24.
Citera
2025-07-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Byt då ut incel mot valfri man som försökte få en kvinna i säng genom att lura i henne något som inte var sant...
Blir inte många kvar efter det 😅
Citera
2025-07-04, 23:43
Medlem
Citat:
33 cm invändigt

Ja, jag förstod det sedan - Det är rejäla fötter även om de kanske inte fyllde hela skons insida. Och det var visst väldigt många skor - 25% av skorna vid Magna var över trettio centimeter invändigt mått.
Men jag vet inte hur många man totalt hade hittat där?
Det hade ju varit ett fort. Så man kan anta det var militärers skor. Kanske hade de hämtat extra storväxta män någonstans ifrån?
Citera
2025-07-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja, jag förstod det sedan - Det är rejäla fötter även om de kanske inte fyllde hela skons insida. Och det var visst väldigt många skor - 25% av skorna vid Magna var över trettio centimeter invändigt mått.
Men jag vet inte hur många man totalt hade hittat där?
Det hade ju varit ett fort. Så man kan anta det var militärers skor. Kanske hade de hämtat extra storväxta män någonstans ifrån?

Citat:

Det var det som var trådens avsikt.

Varifrån kan de ha kommit?

Med tanke på att medellängden var mycket kortare.

En anledning till att krigare från norden var längre var att deras diet bestod av mer protein under tex vendeltiden. Torkad fisk, gris, häst, getter och mjölk. De konsumerade mindre jordbruksprodukter.

En del arkeologer hävdar att medellängden inte var så mycket längre norrut men det finns arkeologiska bevis för att krigarklassen var det trots allt. De ägnade sig åt sport och träning från tidig ålder.
Åt säkert bättre än "slavklassen".
Säkert hämtade de inspiration från romarriket för militär träning. Många män från norden tog värvning i romarnas legioner. De tog sig förbi germanerna och anslöt sig till legionerna. Speciellt eftersom de var eftertraktade både söderut och österut som legoknektar.
Citera
2025-07-06, 00:19
Medlem
Citat:
Det var det som var trådens avsikt.

Varifrån kan de ha kommit?

Med tanke på att medellängden var mycket kortare.

En anledning till att krigare från norden var längre var att deras diet bestod av mer protein under tex vendeltiden. Torkad fisk, gris, häst, getter och mjölk. De konsumerade mindre jordbruksprodukter.

En del arkeologer hävdar att medellängden inte var så mycket längre norrut men det finns arkeologiska bevis för att krigarklassen var det trots allt. De ägnade sig åt sport och träning från tidig ålder.
Åt säkert bättre än "slavklassen".
Säkert hämtade de inspiration från romarriket för militär träning. Många män från norden tog värvning i romarnas legioner. De tog sig förbi germanerna och anslöt sig till legionerna. Speciellt eftersom de var eftertraktade både söderut och österut som legoknektar.

Dessa fötter tillhörde män som var ordentligt stora. En fot som är tio - femton procent större måste ju suttit på någon kropp som också var så mycket större. Så en bit över två meter.
Jag har någon gång också sett uppgifter på att man har hittat rustningar och andra doningar som varit från den tiden. eller tidigare - Persedlar som tillhört några mycket stora krigare i Alexander den stores armé.
Och nu ser jag att man hittat en japan som varit två och en halv meter. En samuraj.
Citera
2025-07-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Dessa fötter tillhörde män som var ordentligt stora. En fot som är tio - femton procent större måste ju suttit på någon kropp som också var så mycket större. Så en bit över två meter.
Jag har någon gång också sett uppgifter på att man har hittat rustningar och andra doningar som varit från den tiden. eller tidigare - Persedlar som tillhört några mycket stora krigare i Alexander den stores armé.
Och nu ser jag att man hittat en japan som varit två och en halv meter. En samuraj.

En armé med större män var till fördel när man stred ansikte mot ansikte.

Både psykologiskt och fysiskt.

Romarnas legioner var med sina symboler och regelrätta "uniformer" med trummor och trumpeter skräckinjagande för fienderna. Disciplinerade och vältränade och välutrustade.

Det finns ju en intressant historia från slaget vid Stamford Bridge 1066 där en välväxt viking höll fienden stången ensam vid en bro.
Citera
2025-07-09, 22:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vid utgrävning av en romersk fyndplats vid fortet Magna Roman Fort beläget i Vindolanda i norra England har arkeologer funnit stora mängder 2000 år gamla läderskor som rör sig i storlek från barnskor till jätteskor som motsvarar dagens storlek 49. Under 55 års utgrävningar har man funnit ca 55 000 skor.

På kort tid har man funnit åtta par jätteskor.

Storlek 49 brukar väl män som är runt 2 meter ha?

Vad kan det ha varit för individer med den längden för 2 000 år?

Jordbrukets införande innebar att medellängden sjönk med ca 20-30 centimeter.
Under jägar- och samlarperioden var medellängden på män ofta över 180 cm och efter jordbrukets inträde sjönk medellängden på män till 155-165 cm.

Romarriket hämtade soldater från stora delar av sitt rike och det vore intressant om de kunde finna skelettdelar och göra DNA-test på längre individer.

Vad tror ni? Kan det vara nordgermaner eller kanske några från Afrika som bar dessa 49r.
Vet inte vad kelterna hade för medellängd men de är väl inte kända för att ha varit några jättar.

https://www.vindolanda.com/news/magna-shoes
Jag tycker nog inte att det är något konstigt med detta. Åtta av 55.000, det är en sjundedels promille. Fullt tänkbart att det fanns så många män mellan en och nittio och två meter på den tiden.

Med vinterstoppning kanske skorna kan räknas som 47or och då blir det ännu mindre konstigt.

Som jämförelse har jag en gammal vän som är 196 cm och som har 50 i skor, och en som är knappt 190 och som har 47.
Citera
2025-07-16, 06:23
Medlem
PeterNosters avatar
"Hur långt jag än spôtter, spôtter jag på mina fötter"

Hasse&Tage

Om måttenheten foot:
https://en.wikipedia.org/wiki/Foot_(unit)

Napoleon tyckte en foot skulle vara en tredjedel av en meter.

I Tyskland fanns olika foot i delstaterna:

Citat:
In Hesse, the Fuß (lit. 'foot') was redefined as 25 cm (9.8 in).
In Baden, the Fuß was redefined as 30 cm (12 in).
In the Palatinate, the Fuß was redefined as being 33+1⁄3 cm (13.1 in) (as in France).

Man satte ner foten så sent som 1959.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in