2025-07-03, 19:30
Medlem
Mindmes avatar
Om man vill föda upp djur och sälja de till en zoobutik, finns det pengar att tjäna på detta och vilket djurslag är bäst?
Citera
2025-07-03, 19:32
Medlem
zombie-nations avatar
Det är en förlustaffär. Du får extremt lite för djuren. Du får mer om du säljer dem privat och även där kommer det inte att gå ihop.
Citera
2025-07-03, 20:03
Medlem
Kjelll-Magnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är en förlustaffär. Du får extremt lite för djuren. Du får mer om du säljer dem privat och även där kommer det inte att gå ihop.
Yes precis så.
Citera
2025-07-03, 20:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det krävs säkerligen en hel del godkännanden och avtal för att få göra det så en svensson med liten skala kommer nog inte göra många kronor plus.
Citera
2025-07-03, 20:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det krävs säkerligen en hel del godkännanden och avtal för att få göra det så en svensson med liten skala kommer nog inte göra många kronor plus.

Har sålt överblivna gnagare till djuraffärer från avel, det är enkelt och ofta utan kvitton. De som inte dög fick hamna där. Ofta för att bli uppätna. Det var ju bra att få några kronor, men rik blev man inte.

Sedan så är det ovanligt med husdjur i djuraffärer numera. Folk köper från uppfödare vilket är bättre. Vi sålde våra finaste direkt till kunden.

Det som ger mest är råttpinkis iom föräldrarna äter allt (möss har mer specialkost) och att barnen inte behöver födas upp.
Citera
2025-07-03, 20:32
Medlem
Fiskar lär kunna löna sig om man ändå har ett akvarium om man kan ta hand om lite dyrare och mer exklusiva arter. Det etiska i att fiskarna sen tenderar hamna hos folk som inte kan sköta dem utan tvingas köpa nya när de gamla dör är en annan sak.
Citera
2025-07-03, 22:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Har sålt överblivna gnagare till djuraffärer från avel, det är enkelt och ofta utan kvitton. De som inte dög fick hamna där. Ofta för att bli uppätna. Det var ju bra att få några kronor, men rik blev man inte.

Sedan så är det ovanligt med husdjur i djuraffärer numera. Folk köper från uppfödare vilket är bättre. Vi sålde våra finaste direkt till kunden.

Det som ger mest är råttpinkis iom föräldrarna äter allt (möss har mer specialkost) och att barnen inte behöver födas upp.

Att sälja som mat till djuraffärerna är säkerligen mycket bättre då allt blir mycket enklare och som du säger, djuren behöver inte födas upp. Kvantitet före kvalitet.

Jag hade ödla ett tag i mitt liv och köpte då från cricket express, han var nog störst i hela sverige och kunde leva på det. Förbaskat trevlig var han också.
Födde även upp egna foderdjur i liten skala till mig själv, ett jävla pyssel och jag tror mina inte ens var hälften så bra som de man köpte då jag inte matade på samma sätt.
Att föda upp syrsor och liknande är en hel vetenskap om det ska bli bra.
Citera
2025-07-03, 23:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag hade ödla ett tag i mitt liv och köpte då från cricket express, han var nog störst i hela sverige och kunde leva på det. Förbaskat trevlig var han också.

Ödlan eller försäljaren?

Tycker det är snårigt med insekter, funderade på att föda upp zophobas men hörde om någon som glömt bort dem och det blivit skalbaggar av alla som var överallt. Mjölmask tror jag inte utvecklas till insekt om de ligger tätt. Har haft lättskötta insekter som tropisk kackerlacka, men det är inget kött på dem, bara för att ha något i "akvariet" (fast då utan vatten LoL). Vill stoppa ned något där men vet inte riktigt vad. Är sugen på möss men de luktar så mycket och katterna kanske skulle bli galna att se dem.

När vi födde upp möss för länge sedan så fick katten en levande mus från kanske varannan kull. För att han älskade möss och det finns inga där vi bodde.

Skulle gärna ha en majsorm, men de blir så stora, skulle vilja stoppa dem i barnstadiet.
Citera
2025-07-03, 23:33
Medlem
Att ''leverera'' till djuraffär är mer där man dumpar av överskottet som man inte får sålt och man får oftast inte mycket för dem. Beror såklart på art också men du får i regel alltid mycket mer pengar av att sälja direkt till kund.
T.ex du kanske får 50kr för en kaninunge till djuraffär som du annars lätt säljer för 800kr+ själv.
Citera
2025-07-03, 23:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ödlan eller försäljaren?

Tycker det är snårigt med insekter, funderade på att föda upp zophobas men hörde om någon som glömt bort dem och det blivit skalbaggar av alla som var överallt. Mjölmask tror jag inte utvecklas till insekt om de ligger tätt. Har haft lättskötta insekter som tropisk kackerlacka, men det är inget kött på dem, bara för att ha något i "akvariet" (fast då utan vatten LoL). Vill stoppa ned något där men vet inte riktigt vad. Är sugen på möss men de luktar så mycket och katterna kanske skulle bli galna att se dem.

När vi födde upp möss för länge sedan så fick katten en levande mus från kanske varannan kull. För att han älskade möss och det finns inga där vi bodde.

Skulle gärna ha en majsorm, men de blir så stora, skulle vilja stoppa dem i barnstadiet.

Försäljaren och ägaren till Cricket Express, Hans har jag för mig att han hette. Han sålde sen företaget och då började det gå utför.

Jodå, jag testade föda upp zoophobas också men kom aldrig längre än att de blev skalbaggar. Rätt vidriga dessutom.
Hade annars syrsor mest, rätt enkla att föda upp men tar lång tid att få dem från små myror till ätbara djur.

Hade ett härligt syrsespelande där hemma kan jag lova. Var även några som rymde😆
Sambon väckte mig med ett skrik någon morgon vid sju pga att det var en bamsesyrsa i hennes byxor🤣😂

Har aldrig fastnat för ormar men de är vackra och fascinerande djur men vill inte ha som husdjur.
Citera
2025-07-04, 04:17
Medlem
Blir svårt att konkurrera med de grossister som levererar levande djur till zooaffärer.

För att ge lite perspektiv tar det 5 timmar bara att gå igenom deras stallar.

Nej har du tur kan de tänka sig att ta emot dem gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in