2025-07-03, 23:03
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollskillen92
Precis precis, den nya lagen förbjuder ju inte direkt någon som är äldre att ligga med någon som är 15 fyllda. Bara det att den yngre kan ångra sig i efterhand, kan pressas av föräldrar omgivningen att säga den egentligen inte ville.

Jag trodde det handlade om att bittra feminister vill att mer man ska åka dit för någonting som egentligen inte är ett brott. Fler män kommer ju inte våga på grund av denna lagen ens. För att det finns en risk att man kan åka dit även om hon vill. För det är alltid men det handlar om unga tjejer eller hur? Ingen anmälan eller oro anmälan hade gjorts om det var en äldre kvinna. Ingen hade brytt sig, alla hade bara antagit att den yngre killen ville. Medan val kommer alltid tänka att om en äldre kille ligger med yngre tjej så måste det vart manipulation.

Med andra ord, kvinnor kommer alltid undan. Medan männen får all skit, så blir det när man låter bittra feministkärringar vara med & bestämma i politiken.

De liksom gör det väldigt svårt att veta om man ens har begått ett brott. Det är lite som rysk roulett, kommer tjejen ångrar sig efterhand eller inte? Sinnessjuk lag. Hoppas att fler klagar.

Jag tror inte att en 15åring som INTE mådde dåligt av situationen skulle berätta för sina föräldrar att de haft sex med någon betydligt äldre..
2025-07-03, 23:04
Medlem
Alla kriterier verkar ju ha med någon form av auktoritärt övertag dvs beroendeställning eller att man lurat till sig sex. Det känns inte som det behövs någon form av åldersgräns för att det ska räknas som sexuellt övergrepp redan i dagens fall, enligt samtyckeslagen eller har jag fel?
Alltså är väl regeln till för att lättare kunna fälla hårdare straff för något som redan var straffbart för att skydda ungdomar lite extra då de kanske inte förstår vad de utsättsför på samma sätt som en vuxen.

Exempelvis alla de fallen där ett gäng på 30-åringar har "gruppsex" med en alkoholiserad 16-åring men frias för "hon ville ju".
Senast redigerad av PastorBolognese 2025-07-03 kl. 23:06.
2025-07-03, 23:05
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blev för övrigt illamående av din trådstart. Vad är felet med att hålla sig till vuxna män eller kvinnor? En 18-åring är ju alltid lovlig för dig (om du inte direkt våldtar henne), och det bör väl vara tillräckligt ungt? En 18-19-årig idag är närmast att räkna som ett barn mognadsmässigt.

Då verkar vi vara överens – man bör hålla sig till relationer med personer över 18 år. Jag föreslår att du läser om trådstarten, eftersom det verkar som att du har misstolkat innehållet och uppfattat det som motsatsen till vad som faktiskt står.

Texten uttrycker tydligt att man bör hålla sig till 18-åriga personer, inte minst i formuleringen:

"Själv anser jag att man borde höja byxmyndighetsåldern till 27. Det är ungefär vid den åldern som kvinnor och män uppnår mognad i Sverige."

Om du dessutom tar dig tid att läsa mina övriga startade trådar, tror jag att saken klarnar helt och hållet. Eller hur?
2025-07-03, 23:07
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Bra!
17-åringar är inte mogna att förstå sitt självskadebeteende och ska självklart skyddas mot snuskgubbar.

30 åringar bör definitivt ha vett att inte ligga med 17-åringar. Inte med 18-åringar heller för den delen men någon gång måste man bli myndig.
2025-07-03, 23:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Jag tror inte att en 15åring som INTE mådde dåligt av situationen skulle berätta för sina föräldrar att de haft sex med någon betydligt äldre..

Finns andra sätt att folk får reda på det, folk som stör sig på åldersskillnader. Framför allt killar egen ålder som är avundsjuka. Det blir väldigt mycket gråzoner känner jag, folk kan liksom åka dit på någon tjej kommer på sen att hon ångrar sig.

En tjej i den åldern kanske har bråkat med sin kille som är 23, väljer att jävlas med honom se till att han får fängelsestraff. Många killar kommer sätta i fängelse som inte har gjort något fel. Fast detta kommer väl alla feminister jubla över, oskyldiga män sätts i fängelse.
2025-07-03, 23:09
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tonåringar är otroligt omogna idag - ja till och med 20-23-åringar känns väldigt barnsliga jämfört med min egen generation, då man kunde ha ett ansvarsfullt arbete i den åldern, som man fick sköta själv utan övervakning.

Det är ändå inte lämpligt att tonåringar föder barn, oavsett åldern på partnern, så det argumentet faller platt här.
20-åringar både ser ut och beter sig som att de är 14.
2025-07-03, 23:15
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Finns andra sätt att folk får reda på det, folk som stör sig på åldersskillnader. Framför allt killar egen ålder som är avundsjuka. Det blir väldigt mycket gråzoner känner jag, folk kan liksom åka dit på någon tjej kommer på sen att hon ångrar sig.

En tjej i den åldern kanske har bråkat med sin kille som är 23, väljer att jävlas med honom se till att han får fängelsestraff. Många killar kommer sätta i fängelse som inte har gjort något fel. Fast detta kommer väl alla feminister jubla över, oskyldiga män sätts i fängelse.

Man utreder alltid motivbilder i våldtäktsmål, så det som du säger sker inte. Dessutom så har vi rättsmaximen hellre fria en skyldig än fälla en oskyldig. Vid minsta tvekan, så friar man. Det är enbart när rätten är helt säker på att en våldtäkt har begåtts, som en person fälls för våldtäkt.

Jag beskriver hur rättssäkerheten garanteras i följande tråd:

(FB) En utekväll - två versioner - tre års fängelse för våldtäkt?
2025-07-03, 23:22
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Nej.

Det är mer jämlikt mellan en 30-åring och en 50-åring.

Det finns inget friskt i sex mellan en 16-åring och en 25-åring.

Den ena är myndig, får rösta, ta körkort, köpa alkohol och gå på krogen och har oftast en fast inkomst.
Den andra går i skolan och är långt från färdigutvecklad intellektuellt.

Usch!

Nu sticker jag ut näsan... När jag var 17 år, hade jag fast arbete. Gick på bolaget och krogen. Träffade min man som var 30 år på en nyårsafton på krogen. Det blev 49 år tillsammans ( han avled i fjol av cancer) och en son efter 10 år tillsammans. Och nu har jag två barnbarn. Ingen ovanlig historia i Sverige eller andra länder. Körkort har jag aldrig tagit, jag körde utan. Å röstat har jag gjort en gång. Upptäckte att alla politiker är samma skrot o korn.
2025-07-03, 23:24
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Hade denna lagen ens kommit på tal om det inte vore för sociala medier & Hollywood?
Nej spindelmannen och Ironman älskar våldtäkter...
Citat:
Hur ska man ens tolka den här lagen överhuvudtaget?

Det beskrivs ganska tydligt i trådstarten
Citat:
Vi är påverkade av sociala medier och så vidare inget annat.

Vi är inte ett dugg påverkade av sociala medier, för då hade Andrew Tates syn gjort så att man hade tagit bort all sexualbrottslagstiftning.

Citat:
Åldersrasister inget annat är det som har drivit denna lagen.

Lilla gubben, ålder är ingen ras. Bollibompa slutade för längesen. Gå och lägg dig nu. Du kommer inte orka vara sprallig på ditt sommarlov. Du får glass imorgon om du är snäll, så bums i sängen nu. Låt de vuxna diskutera. Prata inte i mun på dem.
2025-07-03, 23:50
Medlem
Känns som man läser ett svar från ChatGPT…
2025-07-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Hallå några genialiska genier och ett stort antal imbeciller.

Sedan några dagar sedan, 1 juli 2025, gäller en uppdaterad version av 6 kap. 4 § brottsbalken. Det gamla står kvar: allt vaginalt, analt eller oralt sex med barn under 15 år är automatiskt våldtäkt mot barn.

Men det nya och viktiga, är att lagen nu även skyddar 15-, 16- och 17-åringar om den äldre parten “otillbörligt utnyttjar” barnets nedsatta förmåga att värna sin sexuella integritet. Då har man begått våldtäkt mot barn.

🧠 Varför kan enbart åldersskillnaden räcka?

Lagen listar flera faktorer som kan göra att barnet inte kan värna sig fullt ut: psykisk ohälsa, missbruk, funktionsnedsättning – och gärningsmannens auktoritet.

Här kommer manipulation in i bilden.

Formell auktoritet = när den äldre har en faktisk maktposition. Exempel: lärare, tränare, kontaktfamilj, släkting. Där är beroendeförhållandet uppenbart – inga problem att visa att barnets förmåga var nedsatt.

Informell auktoritet = ett socialt eller psykologiskt övertag. Den vanligaste varianten här är stor åldersskillnad. Förarbetena kallar åldern för “naturlig auktoritet” och betonar att en äldre person ofta påverkar hur en ung människa sätter sina gränser – även utan hot, mutor eller press.

Manipulation = hur auktoriteten används i praktiken. Det kan handla om:

• långvarig grooming (bygga förtroende, normalisera sexprat, isolera från jämnåriga),
  • “love bombing”, löften om kärlek och exklusivitet,
  • eller bara det faktum att den äldre genom sin livserfarenhet tolkar situationen, styr samtalet och styr barnet mot sex – något som barnet kanske inte hade gått med på om båda var jämnåriga.

Det viktiga är att manipulationen inte måste se ut som hot, mutor eller våld. Det räcker att domstolen anser att den äldre personen använt sitt övertag på ett klandervärt sätt, det vill säga har ”otillbörligt utnyttjat” barnets sämre förutsättningar att värna sin sexuella integritet.

⚖️ Straffskala

Våldtäkt mot barn: fängelse 3–6 år.

Grov våldtäkt mot barn: fängelse 5–10 år om gärningen involverar hot, våld, flera förövare, brutalitet eller om barnet är mycket ungt.

❓ Räcker åldersskillnaden alltid för fällande dom?

Rent formellt – nej. Lagen kräver att två saker ska kunna bevisas:

1. Att barnet faktiskt hade nedsatt förmåga (exempelvis på grund av den äldre personens auktoritet),
  2. Att den äldre parten utnyttjade just den nedsättningen för att få till stånd sexakten.

Men i praktiken? Om det exempelvis kommer fram chattar där en 30-åring pushar, “lär upp” eller romantiserar åldersskillnaden – vilket är standard i sådana relationer, då kommer båda rekvisiten vara uppfyllda. Därför menar jag att risknivån i en 30/17-relation är skyhög numera – rent juridiskt.

⛔ Har byxmyndigheten i praktiken höjts till 18?

Formellt: nej. Lagen säger inte att allt sex med någon under 18 år är olagligt.

Men i realiteten: om det finns minsta bevis på påverkan, övertalning, maktobalans eller åldersrelaterad auktoritet, då är det upplagt för åtal. Straffet börjar på tre års fängelse.

Det lär krävas HD-avgöranden för att sätta exakta gränser. Men tills dess: att ha sex med någon under 18, när man själv är klart äldre, är ett juridiskt minfält.

Fler omständigheter

Det är inte enbart barnets eventuella psykiska ohälsa, missbruk, funktionsnedsättning eller gärningsmannens auktoritet som kan leda till att ett samlag utgör våldtäkt. Uppräkningen är öppen. Propositionen nämner uttryckligen att även svåra hemförhållanden eller ekonomisk utsatthet kan försämra barnets förmåga att värna om sin sexuella integritet så att ett samlag med en 17-åring kan utgöra våldtäkt mot barn. Man gör en helhetsbedömning, så innan praxis kan väldigt många sexuella relationer med någon under 18 år utgöra våldtäkt.

Vad tycker ni?

Äntligen ett verktyg för att stoppa vuxna rovdjur, eller en moralpanik som riskerar att straffa ungdomars fria val?

Själv så anser jag att man borde höja byxmyndighetsåldern till 27. Du är ungefär i den åldern som damer och män är mogna i Sverige.

Dumpen.se

Hur tror ni att Dumpen kommer att agera? Kommer de även börja ha fiskare som utger sig för att vara 17 år eftersom att samlag med sådana under de nämnda omständigheterna kommer utgöra våldtäkt mot barn?

Mycker bra! På tiden! Psykologer, läkare, lärare m fl ska inte kunna utnyttja sina unga patienter eller elever sexuellt! Den yngre är i beroendeställning! Nu blir det än tydligare med gränsdragning!
2025-07-03, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Psykologer, läkare, lärare m fl ska inte kunna utnyttja sina unga patienter eller elever sexuellt! Den yngre är i beroendeställning! Nu blir det än tydligare med gränsdragning!

Den gränsdragningen har alltid funnits. I form av avsked.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in