2025-07-04, 05:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Plåtburkar håller minst en livstid för en människa.
Inte alltid, small en burk anasringar i mitt skafferi för några år sedan. Inte så trevligt, kan ju varit någon skada på burken? Men den hade stått där längst bak i ca. 10 år. kollade aldrig datum då det var för geggigt. Däremot käkat armens leverpastej som väl var 30- 40 år och den smakade som vanligt.
Var väl en av få som gillade den på den tiden. Skulle gärna ha ett gäng kvar i dag.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-07-04 kl. 05:03.
Citera
2025-07-04, 05:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Mycket bra, Del monte fanns ju i europeiska butiker. Första amerikanska storföretaget att falla på grund av europeisk bojkott?
Citera
2025-07-04, 06:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Men restaurang och även pizzerior måste väl fortfarande köpa in hyfsat mycket Del Monte konserver. Att vanligt folk inte har konservburkar hemma fattar jag, men fördelen inom restaurang är att det håller lite längre i konservburkar än färskt och att svinnet därmed blir mindre än om man måste kasta färskt.

Klart restauranger köper men tydligen för lite de också.
Konserverad frukt, juice och snacks ska finnas i sortimentet, snacks hade jag ingen aning om, juicen kände jag till men har nog aldrig köpt.
Tydligen säljs det via Arvid Nordqvist här i sverige.
Citera
2025-07-04, 06:17
Medlem
Kanastras avatar
Jag är "från restaurang" och det finns olika frysta fruktblandningar och även färsk från exempelvis salla carte att köpa, inte sett del monte många gånger på alla år i kök och då har jag jobbat många år på ställen där vi haft sån där färdig fruktcocktail på typ frukostbuffén.

https://www.ewerman.se/sites/default...schyr_2024.pdf

Jag förknippar dom mycket med juice. Kanske ska köpa en tetra, även om jag egentligen inte dricker sån där apelsinsockerlag längre.
Citera
2025-07-04, 06:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Fruktcocktail, för bövelen! Fruktcocktail!
Kan det varit sån jag fick på fritids och dagis? Fruktsallad var poppis då. Minns en slemmig burk.
Citera
2025-07-04, 07:15
Medlem
Ska ju tydligen ha säkrat finansiering så dom klarar peak season. Ingen risk för tomma hyllor då.
Citera
2025-07-04, 07:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Skulle gissa att detta till stor del beror på ökade klasskillnader i USA, de som äter riktigt mat har nu tillgång till färsk frukt året om, de som äter sämre äter alla sina måltider utanför hemmet på typ McDonalds och Tacobell då de knappt kan koka vatten.
Citera
2025-07-04, 07:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demented
För att de inte lagt produktionen i rätt länder. Global kapitalism är inte nostalgisk.

Du är lite fel ute nu.
För ett fruktbolag är liksom lokal tillgång på frukt det avgörande för etablering.
Citera
2025-07-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart restauranger köper men tydligen för lite de också.
Konserverad frukt, juice och snacks ska finnas i sortimentet, snacks hade jag ingen aning om, juicen kände jag till men har nog aldrig köpt.
Tydligen säljs det via Arvid Nordqvist här i sverige.

Efter läst en del i tråden, så verkar det som de rent generellt verkar ha blivit utkonkurrerade av andra billigare märken från lågprisländer, samt själva inte utvecklats tillräckligt för att stå emot konkurrens och förmodligen mer levt på sitt varumärkesnamn.
Det som ganska troligt kommer hända nu är att fabriken och alla anställda ryker och sedan säljs allt av utan själva varumärkesnamnet, där det sedan finns ett antal olika alternativ vad de väljer att göra med det. Antingen startas det eller köps upp en lågprisfabrik i Thailand också lever de vidare eller så säljer man rättigheterna att använda namnet, där det innebär att snart sagt allt möjligt kan få varumärket Del Monte.
Idag anses det som svårare och dyrare att jobba upp ett helt okänt varumärke än att ta över ett befintligt inarbetat.
Citera
2025-07-04, 08:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Efter läst en del i tråden, så verkar det som de rent generellt verkar ha blivit utkonkurrerade av andra billigare märken från lågprisländer, samt själva inte utvecklats tillräckligt för att stå emot konkurrens och förmodligen mer levt på sitt varumärkesnamn.
Det som ganska troligt kommer hända nu är att fabriken och alla anställda ryker och sedan säljs allt av utan själva varumärkesnamnet, där det sedan finns ett antal olika alternativ vad de väljer att göra med det. Antingen startas det eller köps upp en lågprisfabrik i Thailand också lever de vidare eller så säljer man rättigheterna att använda namnet, där det innebär att snart sagt allt möjligt kan få varumärket Del Monte.
Idag anses det som svårare och dyrare att jobba upp ett helt okänt varumärke än att ta över ett befintligt inarbetat.

Så är det ju, namnet Delmonte är faktiskt godare än de billigare som finns så därför köper jag deras ananasringar helst. Nu får man väl helt enkelt köpa på sig ett litet lager och sen försöka hitta något annat. Om det nu är så att någon köper upp märket så kommer det säkerligen bli sämre kvalitet på de nya produkterna då det brukar vara mer eller mindre standard.
Citera
2025-07-04, 08:38
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Oj. Vad är orsaken?

"Black lives" och vänstervridna som eldar ner fastigheterna?

Tullar på burkarna som de importerat från Kina?
Vilket företag har behövt gå i konkurs pga ”"Black lives" och vänstervridna som eldar ner fastigheterna?” Ge mig ett exempel. Gubbjävel. Du skriver bara för att, inte för att du har nåt vettigt att säga
Citera
2025-07-04, 08:44
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Har ett vagt minne av fruktkonserven mellan tårtbottnar och grädde som tårta i min barndom. Vet inte om det var en grej under sent 80talet?
Där sa du det!
Det var precis till det vi använde frukt konserver hemma! Tidigt/mitten på 90 talet för min del.
Gud va gott det var med frukt konserv tårta!

Utöver det köpte man aldrig konserverna är, så inte undra på att företaget gått dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in