Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-02, 23:30
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Vad är det som är så himla jobbigt med att visa vem du är när du ska köpa eller sälja nåt?

Zuckercuck och hans beryktade data mining. De hade sålt din själ om de kunnat, och jag vill helst att de har så begränsad information om mig som möjligt - detta inkluderar inte mitt körkort i högupplöst format...

Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
En polare är riktigt torsk på Tradera och vad jag vet så har han aldrig blivit blåst eller lurad när han har handlat därifrån. Men det betyder ju inte att andra inte har blivit lurade

Jag själv har alltid varit skeptisk att handla från privatpersoner på nätet då jag inte vet skicket på prylen jag ska köpa. Lätt och slänga in en bild som ser bra ut fast produkten ser åt helvete ut. Jag vill göra se produkten samt känna på den innan jag köper.

Jag har 80+ uteslutande positiva omdömen på Tradera, och varit aktiv där sedan 2009, men i takt med de har höjt procenten de tar (när jag registrerade mig tog de 1,5% av försäljningsbeloppet) till 10 jävla procent så vill jag av principskäl undvika dessa iglar i största möjliga utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Håller med TS om att blocket suger. Blivit så jävla dyrt att det är meningslöst att sälja saker där då shiebsted tycker att dom skall ha alla pengarna. Sålde ganska ofta på blocket förr men har slutat med det. Allt som schiebsted köper blir i förlängningen skit för kunden! Men förhoppningsvis kommer det någon ny aktör då blocket väljer att ta död på sig själva.

Amen. Skönt att jag inte är ensam i mitt förakt mot deras numera hutlösa avgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
http://www.ettbud.se/

Bra och enkel sida. Gratis.
Och eftersom betalningen inte sker via sajten så skickas det heller inga kontrolluppgifter till Skatteverket.

Ska kika på den, tack.
Citera
2025-07-03, 07:29
Medlem
Köpa på distans på marketplace är som be om bli blåst, är väl enbart positivt om det blir lite mer säkert. Folk kan blåsa ändå trots ID.

Blocket är väl gratis för allt förutom typ bilar?

Tradera säljer man enbart på när de har kampanjer, 10 varor till halva pris.
Citera
2025-07-03, 08:17
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween247
Nu när hor-Facebook har börjat kräva ID-verifiering för att sälja/köpa skit på Marketplace är jag fan less. Så less att jag inte orkar - och inte vill - ge dem mitt ID. Jag tror förresten att detta nya krav resulterar i att Marketplace kommer självdö så småningom. Men vad vet jag...

Finns det alternativ? Hor-Tradera tar 10% av ens försäljningsbelopp, och hor-Blocket (fuck you, Schibsted) tar ofta hutlösa summor för att lägga upp annonser när man säljer mindre objekt. Säljer jag en bil kan jag acceptera att det kostar några hundringar, men säljer jag något mindre äter deras avgift upp vinsten.

Finns det alternativ i sociala medier (eller på annat håll, jag vet bara inte var den här tråden hör hemma)?

Länge sen du la ut något på Blocket eller? Det är gratis i de flesta kategorier
Citera
2025-07-03, 21:21
Medlem
Lapp på anslagstavlan på ICA?
Citera
2025-07-08, 23:17
Medlem
Marabouoreos avatar
Vill varmt tipsa er om vinted, enklare app finns inte. Sålt för tusental
Citera
2025-07-09, 17:40
Medlem
Vill man fortsätta använda sig av Facebook så brukar det finns lokala loppisgrupper. Kan även finnas regionala. Man lägger ut inlägg i gruppen, så får köparen antingen åka hem till säljaren sen eller så möts man på annan plats enligt överenskommelse.

Kan även finnas bortskänkes/bytesgrupper.

Jag har i flera års tid föredragit sådana grupper framför Marketplace. Visst, ibland dyker inte folk upp. Men det brukar vara problemfritt.

Det är inte riktigt samma sak som att kunna nå fler potentiella köpare över hela Sverige, och eventuellt skicka/frakta. Men det är ett alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in