• 3
  • 4
2025-07-03, 08:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Nämen hej på er!

"Pruttfull" är ett uttryck som jag då och då läser här på Flashback, jag hör det dock aldrig i tal så därav får jag ställa frågan här; Vilken nivå av berusning är man på om man är så kallat "Pruttfull"?

Jag tänker att det kan betyda rakt av skitfull ap plakat fast nån lite fjollig person tyckt att det låter finare med "prutt" och därav börjat säga så varav ett lass andra lite fis(!)förnäma personer hakat på och det har blivit ett begrepp?

Eller är man lite mysigt smålurig och går omkring och småfiser i trädgården eller i sin atelje t.ex.

Så vilket av dom är det?
Det är mellan dragen och dyngrak.
2025-07-03, 08:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Pruttfull är detsamma som "radar", "knall," "askalas," "riksknall."

Nivån över pruttfull är "patologiskt berusad"
2025-07-03, 09:10
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Pruttfull är när man blivit så full så det autonoma nervsystemet inte längre kan kontrollera tarmrörelserna.

En tydligt tecken på att att någon är pruttfull är att vederbörande har en våt fläck på stjärtpartiet på jeansen.
2025-07-03, 09:25
Moderator
Kyrpators avatar
Den exakta definitionen av "pruttfull" är, hur märkligt det än kan låta, inte i första hand en språklig fråga. Om man trots allt insisterar på att betrakta det som en språklig fråga så har vi en tråd för frågor som inte har den dignitet som krävs för en egen tråd: (FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!

/Moderator
2025-07-03, 16:45
Moderator
Hamilkars avatar
Vi kan tillägga att den uppenbara bristen på konsensus i tråden om vilken berusingsnivå som svarar mot uttrycket pruttfull innebär att riskerna för missförstånd är så stora att man måste avråda från att använda ordet öht,

/Mod.
Senast redigerad av Hamilkar 2025-07-03 kl. 16:49.
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in