• 1
  • 2
2007-03-25, 07:42
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Floder och Sverige fogades till denna.

/Moderator
Citera
2007-03-25, 15:27
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Närgeografi har nog mycket att göra med det.
Som att vi säger fjällen medan man utomlands säger Skanderna.
Alltså, man säger snarare "the Scandinavian Mountains", "Skanderna" förkommer endast i Sverige, då främst i de delar som saknar berg. I Norge, liksom i de svenska delar vid kedjan säger snarare "Kölen/Kjølen". Fast "fjällen" är rätt vanligt det också.
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
På norska kallar man tydligen även utomnordiska floder för "elv". Kongo är en elv, Donau och Volga likaså ... Och "fjell" är benämningen på berg också utanför Norden.

http://no.wikipedia.org/wiki/Elv
http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Fjell
I norskan så använder man de inhemska orden. Fjell är motsvarigheten till svenskans berg, och elv är motsvarigheten till flod. Vidare så är by motsvarigheten till svenskans stad. I Norge är Paris en by, i Sverige en stad.
Citera
2007-03-26, 08:27
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vem kom på att det inte finns något som heter "floder" i Sverige, utan älvar och åar? Har de aldrig sett en flod? Försöker man göra floderna till något finare genom att kalla dom för älvar? Om ordet "flod" inte fanns i svenska språket så skulle jag ha lättare för att köpa det. Någon som vet ursprunget till denna märkliga språkliga laukuun?

MVH
/HL
Menar du lakun, eller syftar du på den Laokoon som kvävdes till döds av ormar sedan han varnat trojanerna för att föra in trähästen i staden?
Citera
2007-03-26, 10:20
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
... I norskan så använder man de inhemska orden. Fjell är motsvarigheten till svenskans berg ...
I nordöstra Göteborg och södra Ale delen av kommun ligger Vättlefjäll.
Det är ett naturreservat och friluftsområde, som visserligen visar upp ganska
mycket berg i dagen, men det är långt ifrån fjäll i nordsvensk mening.

Gissningsvis ligger topparna i Vättlefjäll 200–300 m över havet.
Citera
2007-03-26, 10:29
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Alltså, man säger snarare "the Scandinavian Mountains", "Skanderna" förkommer endast i Sverige, då främst i de delar som saknar berg. I Norge, liksom i de svenska delar vid kedjan säger snarare "Kölen/Kjølen". Fast "fjällen" är rätt vanligt det också.
Haha, har aldrig hört någon säga att de ska till Skanderna när man menat en resa till Sälen, Idre, Åre, eller någon annan fjällort. Då heter det ju "att man ska till fjällen", eller "till fjälls".

Att de i Norge säger Kölen gäller väl bara när de pratar internt med varandra. Jag kan ju knappast tänka mig en norsk kalla fjällkedjan som "Kolen" (alltså Kölen) för en utländsk (publik). Då lär den ju heta "The Scandinavian Mountains".
Citat:
I norskan så använder man de inhemska orden. Fjell är motsvarigheten till svenskans berg, och elv är motsvarigheten till flod. Vidare så är by motsvarigheten till svenskans stad. .
Ett förtydligande behövs nog här: På svenska är motsvarigheten till "Fjell" både "fjäll" och "berg". "Elv" på norska kan på svenska både betyda "flod", "älv", "å" och "bäck".

Skrivet av en som i och för sig inte är professor vare sig i norska, svenska eller ens i geografi......
Citera
2007-03-26, 11:45
Medlem
TTls avatar
Vad talar ni om för meterbreda älvar i Lappland? =D De meterbreda "älvar" jag kan komma på är jokkarna i fjällvärlden... (vildforsar)
Citera
2007-03-26, 14:49
Medlem
Egon3s avatar
Nationalencyklopedin har varierande terminologi för Västkustens stora flöden.
NE (mina understrykningar):
Lagan, sydsvenska höglandets största å; 244 km lång. ...
Nissan, en av de stora västkustälvarna i Sverige; 200 km lång. ...
Ätran, den näst största av västkuståarna; 240 km lång. ...
Viskan, den nordligaste av de fyra stora västkuståarna; 140 km lång. ...

Göta älv, Sveriges största flod både med avseende på avrinningsområde
och vattenföring. ...
Uppföljning om fjäll: En snabb koll på salladsbladet antyder att högsta punkten
i Vättlefjäll + Alefjäll nordost om Göteborg stannar under 200 möh. Isen gjorde
ett gott jämställdhetsarbete på sin väg mot Jylland!
Citera
2007-03-26, 17:24
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Haha, har aldrig hört någon säga att de ska till Skanderna när man menat en resa till Sälen, Idre, Åre, eller någon annan fjällort. Då heter det ju "att man ska till fjällen", eller "till fjälls".
Nej men det ändrar inte faktumet att Skanderna är ett svenskt påhitt som skapades under 1800-talet. Här i fjälltrakterna har vi bevarat de genuina namnen bättre. Har personligen endast hört turister säga "skanderna".
Citat:
Att de i Norge säger Kölen gäller väl bara när de pratar internt med varandra. Jag kan ju knappast tänka mig en norsk kalla fjällkedjan som "Kolen" (alltså Kölen) för en utländsk (publik). Då lär den ju heta "The Scandinavian Mountains".
Kjølen är så pass utbrett i Norge så det tror jag nog att man gör. För mig så är Kölen själva massivet man kör igenom när man kommer till "Vest-Trøndelag" . Brukar aldrig benämna Vemdals- Bydals- Oviksfjällen osv. för Kölen.
Citera
2007-03-28, 21:36
Medlem
NorrMoppens avatar
Visserligen är vi väl ganska OffT men hoppas att moderatorn släpper igenom det här också......
Citat:
Nej men det ändrar inte faktumet att Skanderna är ett svenskt påhitt som skapades under 1800-talet. Här i fjälltrakterna har vi bevarat de genuina namnen bättre. Har personligen endast hört turister säga "skanderna".
Ett svenskt påhitt från 1800-talet ja... annars är det ju så med de flesta namnen i Sverige är svenska påhitt.

Sen undrar jag om vilket du menar är det genuina namnet på fjälllkedjan? (förutom "Fjällen").
Citat:
"Kjølen är så pass utbrett i Norge så det tror jag nog att man gör.
Mm, det kanske är så. Norrmännen får väl säga vad de vill men det intressanta är väl vad andra i världen kallar fjällkedjan, eller hur? Där tror jag att "Scandinavian Mountains" är mer känt än "Kölen"/"Kjölen"/"Kjoolen".

Tar man till exempel hjälp av Wikipedia verkar det som att deras huvudnamn är "Scandinavian Mountains" eftersom där finns det mycket mer skrivet än under "Kjölen"/"Kölen".....

Notera dessutom sista meningen, som alltså antyder att Kjölen är en del av Scandinavian Mountains:

"Kjølen Mountain Range (a.k.a., Kjoelen or Kjölen) - The large and rocky mountain range that extends through most of Norway and northern Sweden. Kjølen is part of the Scandinavian Mountains."
(Från http://en.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8len )
Citat:
För mig så är Kölen själva massivet man kör igenom när man kommer till "Vest-Trøndelag" . Brukar aldrig benämna Vemdals- Bydals- Oviksfjällen osv. för Kölen.
Ja språkligt sett så är det helt korrekt. Kölen på en båt är ju den allra nedersta delen på båten (ja, översta om man vänder på båten då). Och självklart ligger "kölen" just där fjällen är som högst på den sträckan.

Medan det som finns ovanför (eller nedanför) kölen är ju skrovet. Så kanske Vemdals-, Bydals- och Oviksfjällen skulle kunna kallas skrovet eller kanske relingen......

Och självklart: Tar du dig över fjällen från det ena landet till det andra så tar du dig över kölen. Men man kan också säga att man tar sig över fjällen eller fjällkedjan. Trots detta får inte fjällkedjan namnet "Fjällen" eller "Fjällkedjan" för det, eller hur.

Vad du gör är att du blandar ihop en beteckningar (fjällen, kölen, m.m) och namn (Skanderna, Scandinavian Mountains). Ungefär som den som bor vid Svansjön vanligtvis säger "sjön" och inte Svansjön eftersom det och uppenbart vad denne menar. På samma sätt som den som bor vid Bottenhavskusten vanligtvis säger just "havet" och inte namnet Bottenhavet.
Citera
2007-03-29, 01:39
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Visserligen är vi väl ganska OffT men hoppas att moderatorn släpper igenom det här också......

Ett svenskt påhitt från 1800-talet ja... annars är det ju så med de flesta namnen i Sverige är svenska påhitt.
Jo men Skanderna skapades under Skandinavismens glansdagar då man skulle ena Skandinavien. Bergen i Skandinavien kunde ju inte heta fjällen eller kölen. Nej man var tvungen att anspela på det kommande riket.
Citat:
Sen undrar jag om vilket du menar är det genuina namnet på fjälllkedjan? (förutom "Fjällen").
Varför inte Fjällen? Fjällen och Kjølen är utmärkta namn.
Citat:
Mm, det kanske är så. Norrmännen får väl säga vad de vill men det intressanta är väl vad andra i världen kallar fjällkedjan, eller hur? Där tror jag att "Scandinavian Mountains" är mer känt än "Kölen"/"Kjölen"/"Kjoolen".
Varför är det intressanta det man säger i andra delar utav världen? Scandinavian Mountains syftar till "de skandinaviska bergen". Detta eftersom det inte finns något "engelskt" namn på bergen. Skulle någan säga "the keel" eller "the fells" så skulle inte en kotte begripa i vilken del utav världen diskussionen höll till.
Citat:
Tar man till exempel hjälp av Wikipedia verkar det som att deras huvudnamn är "Scandinavian Mountains" eftersom där finns det mycket mer skrivet än under "Kjölen"/"Kölen".....

Notera dessutom sista meningen, som alltså antyder att Kjölen är en del av Scandinavian Mountains:
"Kjølen Mountain Range (a.k.a., Kjoelen or Kjölen) - The large and rocky mountain range that extends through most of Norway and northern Sweden. Kjølen is part of the Scandinavian Mountains."
(Från http://en.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8len )
Alltså, det är ju föreslaget att de där två skall slås ihop och Wikipedia är inte direkt den ultimata källan.

Citat:
Ja språkligt sett så är det helt korrekt. Kölen på en båt är ju den allra nedersta delen på båten (ja, översta om man vänder på båten då). Och självklart ligger "kölen" just där fjällen är som högst på den sträckan.

Medan det som finns ovanför (eller nedanför) kölen är ju skrovet. Så kanske Vemdals-, Bydals- och Oviksfjällen skulle kunna kallas skrovet eller kanske relingen......

Och självklart: Tar du dig över fjällen från det ena landet till det andra så tar du dig över kölen. Men man kan också säga att man tar sig över fjällen eller fjällkedjan. Trots detta får inte fjällkedjan namnet "Fjällen" eller "Fjällkedjan" för det, eller hur.

Vad du gör är att du blandar ihop en beteckningar (fjällen, kölen, m.m) och namn (Skanderna, Scandinavian Mountains). Ungefär som den som bor vid Svansjön vanligtvis säger "sjön" och inte Svansjön eftersom det och uppenbart vad denne menar. På samma sätt som den som bor vid Bottenhavskusten vanligtvis säger just "havet" och inte namnet Bottenhavet.
Jag sade bara hur jag ser på det hela. Skanderna är och kommer aldrig att bli ett genuint namn för bergsmassivet. Kjølen och Fjällen är de (i mitt tycke) rätta bemärkelserna på bergskedjan, fjällkedjan om du så vill.
Citera
2007-03-29, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Situationen är liknande vad gäller fjordar. Den svenska ostkusten saknar fjordar, medan västkusten har en egentlig fjord och diverse vikar som kallas fjordar (Gullmarsfjorden + Hakefjorden, Idefjorden, Halsefjorden etc.)

Vad gäller älvar så blir jag som född i Halland lite förnärmad när de fyra halländska floderna kallas åar (Lagar ni, äta vi — alltså).

Det måste finnas en älv utanför Skandinavien: Elbe, för det anses vara just ordet älv.

Wikipedia-artiklarna är lite trångsynta vad gäller älvar utomlands. Det finns diverse älvar i Norge, även om de stavas elv och elva (men aldrig 11 som Hotell 11 vid Älva i Göteborg).

Den här artikeln ger hög status åt Dramselva/Drammenselva: http://www.britannica.com/eb/article-9031145
Att komma med i det brittiska imperiets encyklopedi, det är inte kattskit det. Drammenselva ger 60 000 träffar på Google.

har inte bredden på vattendraget ifråga betydelse? Hallands floder kallas väl åar för att dom inte är tillräckligt breda för att kallas flod/älv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in