Visserligen är vi väl ganska OffT men hoppas att moderatorn släpper igenom det här också......
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Nej men det ändrar inte faktumet att Skanderna är ett svenskt påhitt som skapades under 1800-talet. Här i fjälltrakterna har vi bevarat de genuina namnen bättre. Har personligen endast hört turister säga "skanderna".
Ett svenskt påhitt från 1800-talet ja... annars är det ju så med de flesta namnen i Sverige är svenska påhitt.
Sen undrar jag om vilket du menar är det genuina namnet på fjälllkedjan? (förutom "Fjällen").
Citat:
"Kjølen är så pass utbrett i Norge så det tror jag nog att man gör.
Mm, det kanske är så. Norrmännen får väl säga vad de vill men det intressanta är väl vad andra i världen kallar fjällkedjan, eller hur? Där tror jag att "Scandinavian Mountains" är mer känt än "Kölen"/"Kjölen"/"Kjoolen".
Tar man till exempel hjälp av Wikipedia verkar det som att deras huvudnamn är "Scandinavian Mountains" eftersom där finns det mycket mer skrivet än under "Kjölen"/"Kölen".....
Notera dessutom sista meningen, som alltså antyder att Kjölen är en del av Scandinavian Mountains:
"Kjølen Mountain Range (a.k.a., Kjoelen or Kjölen) - The large and rocky mountain range that extends through most of Norway and northern Sweden. Kjølen is part of the Scandinavian Mountains."
(Från
http://en.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8len )
Citat:
För mig så är Kölen själva massivet man kör igenom när man kommer till "Vest-Trøndelag"

. Brukar aldrig benämna Vemdals- Bydals- Oviksfjällen osv. för Kölen.
Ja språkligt sett så är det helt korrekt. Kölen på en båt är ju den allra nedersta delen på båten (ja, översta om man vänder på båten då). Och självklart ligger "kölen" just där fjällen är som högst på den sträckan.
Medan det som finns ovanför (eller nedanför) kölen är ju skrovet. Så kanske Vemdals-, Bydals- och Oviksfjällen skulle kunna kallas skrovet eller kanske relingen......
Och självklart: Tar du dig över fjällen från det ena landet till det andra så tar du dig över kölen. Men man kan också säga att man tar sig över fjällen eller fjällkedjan. Trots detta får inte fjällkedjan namnet "Fjällen" eller "Fjällkedjan" för det, eller hur.
Vad du gör är att du blandar ihop en beteckningar (fjällen, kölen, m.m) och namn (Skanderna, Scandinavian Mountains). Ungefär som den som bor vid Svansjön vanligtvis säger "sjön" och inte Svansjön eftersom det och uppenbart vad denne menar. På samma sätt som den som bor vid Bottenhavskusten vanligtvis säger just "havet" och inte namnet Bottenhavet.