Citat:
Ursprungligen postat av
minecraftcito
Köpte en mazda som gått 13000 mil. Efter att jag köpte bilen såg jag en kommentar från senaste servicen om att en fjäder bak var brusten. Gick och mätte nyss och såg att ena sidan av bilen är en cm närmare marken. Tydligen har en liten bit från toppen av fjädern gått av. Saken är att bilhandlare inte nämnde detta och det stod inte i varudeklarationen.
Eftersom varudeklarationen ska beskriva bilens skick men inte nämnde detta undrar jag om jag kan få bilhandlaren att åtgärda detta.
Googlar jag på det så verkar bilen ändå ha gått tillräckligt långt för att fjädrarna börjar bli dags att bytas, så det kanske kan räknas som normalt slitage? Det skulle ju ändå ha vart bra att veta innan jag köpte bilen att jag skulle behöva byta två fjädrar direkt (antar att man ska byta båda sidorna samtidigt).
Skruvfjädrar slits inte - de mattas med tiden och beroende på belastningen.
En cm höjdskillnad mellan bilens sidor är inom det normala.*)
Vad som främst belastar en bakfjäder mest är om bilen brukats med tungt släp, t ex husvagn, eller ej.
Skruvfjädrar brister slumpvis = går inte att fastställa vare sig tid eller körsträcka.
Sämst kvalitet på fjädrar verkar europeiska bilar ha i allmänhet och tyska bilar i synnerhet.
Min egen erfarenhet från egna bilar och från bilprovningen(ASB 9½ år).
Mercedes 123 "ledde ligan" med flest fjäderbrott.
Sällan japanska bilars fjädrar brister - därför ovanligt med en Mazda med fjäderbrott - om det nu verkligen ÄR fjäderbrott(bitar borta).
På en äldre bil byter man alltid båda fjädrarna samtidigt - på en ny eller nästanny bil kan det räcka med en fjäder - om man byter till originalfjäder!
Med detta vill jag ha sagt att det kanske inte alls är fråga om fjäderbrott på ts Mazda!
*)Köper man en höjningssats skruvfjädrar av bra kvalitet (Calmini eller Old Man Emu etc) finner man att de är uppmärkta var de ska placeras.
Mäter man fjädrarnas längd/höjd så finner man att "vänsterfjädrarna" är några mm högre än högerfjädrarna på en vänsterstyrd bil för högertrafik och vise versa för en högerstyrd bil för vänstertrafik.