2025-07-02, 14:28
Medlem
Hej
Som rubriken vittnar om undrar jag om ni kan tipsa om någon bra (& kanske det motsatta) plastik kirurgi klinik i vår huvestad angående att fixa till mage & haka? Om ni har någerlunda koll på prisvärdhet är det också intressant (samtidigt som det ju finns en anledning till att jag väljder bort budget alternativ i utlandet liksom) men kompetent skicklighet, shyst bemötande och informativ kommunikation är särskilt relevant. Är prisskilnaden kanske irrelevant kontra resultatet i STH? Verkar ju finnas typ 6-7 kliniker som marknadsförs sig centralt. Får fram visst omdömme på webben men känns ändå konkretare att fråga här. Verkar även vara en del motstridig info. Tex AkademiKliniken (kanske extra fancy pancy?) hade endast 3.7 (med några riktigt sura) på nån sajt men sen nästan topp omdömme på en annan. Vissa kliniker erbjuder gratis konsultation där andra tar ca 600 kr, kanske inte det alldra viktigaste i långa lopet men i kombo med att dom har lediga mötes möjligheter i närtid är det lätt att bli lockad.

Tror att det som alltså är aktuellt är så kallad fettsugning. Bukplastik är väl när det typ blir överflödig hud efter att man sugit & då är det frågan om extrem övervikt? Gastro by pass/reducering av magsäcken är ett annat alternativ väl men då är det också frågan om extrem övervikt & egentligen inte frågan om plastik kirurgi? Sen i övrigt är det alltså frågan om att få bort dubbel haka.
Citera
2025-07-02, 14:57
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Genom att äta färre kalorier än vad du förbränner varje dag så blir du snart av med både badbollsbuken och dubbelhakorna.

Det är det enda som funkar i längden, för annars är du snart lika fet igen.

/Patta-Pung, Hälsokung
Citera
2025-07-02, 15:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Genom att äta färre kalorier än vad du förbränner varje dag så blir du snart av med både badbollsbuken och dubbelhakorna.

/Patta-Pung, Hälsokung

Håller med dig, det finns inga genvägar till den perfekta kroppen.
Citera
2025-07-02, 21:22
Medlem
Respekterar din åsikt men menar du att citaten nedan från kliniker är endast nonsens? Angående "stabil vikt ” osv tänker jag att individen i fråga som håller sig runt tex 85-90 under flera år inte kommer att plötsligt efter ingreppet äta upp sig till typ 110 kg etc.

Bestående resultat

Förutsatt att du håller en stabil vikt blir resultatet bestående. Vi föds med ett visst antal fettceller som ändrar storlek vid viktuppgång eller -nedgång. Under operationen avlägsnas lokala fettceller som inte heller återbildas.

Vissa av kroppens fettdepåer (ärftliga fettansamlingar) kan vara mer eller mindre ”resistenta” mot träning och viktnedgång. Fettsugning är en av de säkraste och mest populära metoder som kan användas för skulptering av kroppen (reducera oönskade/överflödiga depåer av underhudsfett).
Citat:

/Patta-Pung, Hälsokung
Citera
2025-07-02, 21:30
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Respekterar din åsikt men menar du att citaten nedan från kliniker är endast nonsens? Angående "stabil vikt ” osv tänker jag att individen i fråga som håller sig runt tex 85-90 under flera år inte kommer att plötsligt efter ingreppet äta upp sig till typ 110 kg etc.

Bestående resultat

Förutsatt att du håller en stabil vikt blir resultatet bestående. Vi föds med ett visst antal fettceller som ändrar storlek vid viktuppgång eller -nedgång. Under operationen avlägsnas lokala fettceller som inte heller återbildas.

Vissa av kroppens fettdepåer (ärftliga fettansamlingar) kan vara mer eller mindre ”resistenta” mot träning och viktnedgång. Fettsugning är en av de säkraste och mest populära metoder som kan användas för skulptering av kroppen (reducera oönskade/överflödiga depåer av underhudsfett).

Fettdepåer som är resistenta mot viktnedgång? Vet du vad fettet har för funktion? Har du sett bilder från Auschwitz?

Gäsp! Om jag kliar dig på ryggen med en äppelhalva så kanske vi kan lura ut latmasken ur dig. Vad tror du om det?
Citera
2025-07-02, 21:48
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:

Bestående resultat

Alltså jag får be om ursäkt om min ton lät lite hård, men det är ju klinikens business att göra sådana här operationer. Tror du att de hellre vill att folk äter nyttigt och går ner i vikt på egen hand?

Äter du färre kalorier än vad du förbränner så kommer du gå ner i vikt. Vilket fett som kroppen väljer att ta av först, och sist, är genetiskt. Men det kommer förbrännas tids nog. Så är det bara, ingen diskussion.
Citera
2025-07-03, 19:38
Medlem
Citat:
Alltså jag får be om ursäkt om min ton lät lite hård, men det är ju klinikens business att göra sådana här operationer. Tror du att de hellre vill att folk äter nyttigt och går ner i vikt på egen hand?

Äter du färre kalorier än vad du förbränner så kommer du gå ner i vikt. Vilket fett som kroppen väljer att ta av först, och sist, är genetiskt. Men det kommer förbrännas tids nog. Så är det bara, ingen diskussion.

Jo visst kan det ju vara som så att dom icke är neutrala. Det finns dock anledning att tro att anlag kan ha ett finger med i spelet. Vi vanliga dödliga kan ju tex inte äta upp oss till 300 + kg ens om vi skulle få en enorm pengasumma om vi uppnådde det målet. Sen är det väl som så att operationen maxar på resultatet rejält. Om vederbörande börjar bränna kallorier dessutom så har väl operationen toppat utseendet på ett mer efektivt sätt än utan. Tror man (ej faktiskt mig det gäller) måste va väldigt målinriktad & disciplinerad för att på helt naturlig väg få en välformad mage och tappa 25 kg fett, dubbelhaka e nog ännu svårare då den väl inte går att direkt träna.
Citera
2025-07-03, 20:39
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Tror man (ej faktiskt mig det gäller) måste va väldigt målinriktad & disciplinerad för att på helt naturlig väg få en välformad mage och tappa 25 kg fett, dubbelhaka e nog ännu svårare då den väl inte går att direkt träna.

Alltså grejen är som sådan att du kan inte punktförbränna fett. Så bara för att du tränar magen så kommer inte kroppen i första hand förbränna just det fettet. Samma sak med dubbelhakan...

Vilket fett kroppen väljer att använda först, och sist, är genetiskt. Jag har nog aldrig sett någon som har kvar dubbelhakan när resten av fettet börjat försvinna. Vanligt för män är väl att det nedre ryggfettet är bland det sista att lämna kroppen.

Någon som lagt på sig så pass mycket kommer behöva vara disciplinerad för resten av livet och det är ju kärnan i själva problemet - disciplinen saknas. Jag har sett många som gjort olika operationer - de är slanka och pigga ett år eller två för att sakta men säkert slappa till sig och bli feta igen. Tråkigt, men sant.

Är det kärringen som ska opereras så förstår jag om du vill ha snabba resultat. Men en livsstilsförändring slår alla operationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in