2025-07-01, 19:45
Medlem
Jag syftar på att vara anställd hos en arbetsgivare i ett decennium. Jag blev påmind om att många barndomsvänner jag känner till och bor i mindre samhällen har jobbat på en fabrik som montör i 12-15 är. Min kusin är sågoperatör och har varit där i snart 16 år.

Sedan ser man många som jobbar inom startups eller den kreativa näringen som kan ha bytt två jobb inom ett år. Tror jag såg en hade fem jobb på 6 år.

Så ja, tycker det är starkt gjort att kunna stå ut att jobba inom industrin i ett decennium. Måste kännas tryggt att veta att man har ett fast jobb och man alltid behövs.

Har ni jobbat i ett decennium hos er arbetsgivare? Är det Praktiskt möjligt idag?
Citera
2025-07-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag syftar på att vara anställd hos en arbetsgivare i ett decennium. Jag blev påmind om att många barndomsvänner jag känner till och bor i mindre samhällen har jobbat på en fabrik som montör i 12-15 är. Min kusin är sågoperatör och har varit där i snart 16 år.

Sedan ser man många som jobbar inom startups eller den kreativa näringen som kan ha bytt två jobb inom ett år. Tror jag såg en hade fem jobb på 6 år.

Så ja, tycker det är starkt gjort att kunna stå ut att jobba inom industrin i ett decennium. Måste kännas tryggt att veta att man har ett fast jobb och man alltid behövs.

Har ni jobbat i ett decennium hos er arbetsgivare? Är det Praktiskt möjligt idag?

Ja det är praktiskt möjligt fast jag har inte det!
Citera
2025-07-01, 20:08
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:

Ja det är möjligt, dvs om jobbet du har är intressant nog. Trivs man på jobbet så stannar man kvar!
Citera
2025-07-01, 20:26
Medlem
Sonny00s avatar
Ett decennium!

Jag har jobbat som kontorsvaktmästare hos samma arbetsgivare sedan 1978, men nu närmar sig pensionen (troligen nästa år).
Citera
2025-07-01, 20:27
Avslutad
Är nog rätt vanligt på mindre orter. Jobbar på myndighet för tillfället och pratade med en kollega häromdagen som satt i en liten håla där hon jobbat 25 år på samma myndighet.

Ser väl egentligen inget problem med det men blir nog svårt att karriärsklättra.
Citera
2025-07-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Är nog rätt vanligt på mindre orter. Jobbar på myndighet för tillfället och pratade med en kollega häromdagen som satt i en liten håla där hon jobbat 25 år på samma myndighet.

Ser väl egentligen inget problem med det men blir nog svårt att karriärsklättra.

Ja och såhär i efterhand varför skall man hoppa runt på en massa jobb för att eventuellt tjäna 6000 kr mer i lön ? Handlar om att vilja trivas.
Citera
2025-07-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ett decennium!

Jag har jobbat som kontorsvaktmästare hos samma arbetsgivare sedan 1978, men nu närmar sig pensionen (troligen nästa år).

Du slår mig, jag har bara jobbat hos samma arbetsgivare sen 1985. Och jag går i pension sista juli.
Citera
2025-07-01, 20:46
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ja och såhär i efterhand varför skall man hoppa runt på en massa jobb för att eventuellt tjäna 6000 kr mer i lön ? Handlar om att vilja trivas.

6000? Det räcker inte .. du kan tamefan dubbla lönen
Citera
2025-07-01, 20:50
Medlem
Imnshos avatar
Det är nog omöjligt idag. Jag är 60+, och när jag började jobba var det många som gick i pension efter 50 år på samma arbetsplats.

Själv har jag varit stabil. Jag har jobbat 18+16+6 i tre olika företag. Vill gärna tro att det beror på att jag varit omtyckt för mina insatser.
Citera
2025-07-01, 21:22
Medlem
Prodelins avatar
Min fråga istället är, hur är man funtad om man vill stanna på ett jobb i 20 år? måste ju vara något galet fel på personen i fråga.
Citera
2025-07-01, 22:16
Medlem
dwgs avatar
Har haft två jobb sen -99
Nuvarande sedan -13

Trivs man så har man inga tankar att byta, och under min tid här så har 3 slutat
I ålder, sparken , en frivillig
Citera
2025-07-01, 22:33
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Min fråga istället är, hur är man funtad om man vill stanna på ett jobb i 20 år? måste ju vara något galet fel på personen i fråga.
Vänd på frågan igen, hur är man funtad om man vill byta till något nytt och osäkert om man trivs på sitt nuvarande jobb? Man vet vad man har, inte vad man får och har man det bra är det stor chans man byter till något sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in