• 4
  • 5
2025-07-02, 19:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jo, det fungerar, förutsatt att man väljer rätt märke och modell av blöja.

Kan man inte bara plugga igen urinröret?
Citera
2025-07-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kan man inte bara plugga igen urinröret?
Nej för det kan leda till en rad olika medicinska komplikationer. Bland annat urinretention och reflux till njurarna.

Urinretention innebär att du inte kan tömma blåsan vilket leder till att urin samlas och blåsan tänjs ut. Vilket kan innebära smärta och obehag.

Reflux till njurarna innebär att om trycket blir för högt kan urinen pressas tillbaka upp till njurarna. Detta kan leda till njurskador.
Citera
2025-07-02, 20:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej för det kan leda till en rad olika medicinska komplikationer. Bland annat urinretention och reflux till njurarna.

Urinretention innebär att du inte kan tömma blåsan vilket leder till att urin samlas och blåsan tänjs ut. Vilket kan innebära smärta och obehag.

Reflux till njurarna innebär att om trycket blir för högt kan urinen pressas tillbaka upp till njurarna. Detta kan leda till njurskador.

Inte ens om man gör det bara kortvarigt?
Citera
2025-07-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Inte ens om man gör det bara kortvarigt?
Jag skulle undvika detta, men om du ändå vill pröva, är det givetvis ditt beslut.
Citera
2025-07-02, 21:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag skulle undvika detta, men om du ändå vill pröva, är det givetvis ditt beslut.

Behöver inte det, tänkte mer högt och tror jag har sett produkter för detta. Tänkte om man åker buss till jobbet och inte kan kissa då, och det tar kanske 20 minuter.
Citera
2025-07-03, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodprinsen
Nej: För att vi skall vara stolta för de vi är - och inte skämmas för när kroppen sviker oss!

alltså det är ok att skämmas de vet du väl?

Är du mänsklig eller en robot?

Du kommer säkert komma ihåg detta lång tid framöver och skämmas över dessa minnen för dig själv

Köp blöjor eller drick vid vänt rummet nästa gång man lär ju sig trots allt av sina misstag.

Det ska nog gå bra Kiss prinsen
Citera
2025-07-03, 06:39
Medlem
Grodprinsens avatar
Jodå, visst skäms man när sådant här händer. Och visst; om jag skall göra om flödesmätningen någon gång i framtiden, så kommer jag att följa ditt förslag till punkt och pricka.
Men; jag tror att du har missat poängen här: Det är så oerhört många som lider i det tysta; de skäms, känner sig äckliga, onormala och mindre värda.
Genom att tala mer öppet om dessa problem, så tror jag att stigmat kan minska - så många som var tredje vuxen lider, ofta i det tysta, av inkontinens - och här finns det sannolikt ett mycket stort mörkertal med människor som skäms så mycket att de inte ens vågar ta upp problemen med sin vårdcentral. Så kan vi inte ha det!
Mina egna problem är väldigt små jämfört med hur andra har det - och jag är mest tacksam för att vården slutligen hittade och operarade bort mina tumörer och att jag har 80% överlevnadschans. Vad spelar ett par våta byxor för roll i det perspektivet? Likväl skämdes jag som en hund.

Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
alltså det är ok att skämmas de vet du väl?

Är du mänsklig eller en robot?

Du kommer säkert komma ihåg detta lång tid framöver och skämmas över dessa minnen för dig själv

Köp blöjor eller drick vid vänt rummet nästa gång man lär ju sig trots allt av sina misstag.

Det ska nog gå bra Kiss prinsen
Citera
2025-07-04, 11:59
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodprinsen
Jag delar detta anonymt för att jag fortfarande skäms – men också för att jag vet att jag inte är ensam.

Jag lever med överaktiv blåsa och hade idag en tid för flödesmätning på sjukhuset. En timme innan skulle jag dricka minst en liter vatten. Jag följde instruktionerna, och redan när jag kom till sjukhusets p-hus var jag akut kissnödig. Jag tänkte att jag skulle hålla mig till testet, men i hissen på väg upp fick jag en kraftig trängning – det började rinna lite.

Jag rusade in till mottagningen och bad om att få komma in direkt. De var hjälpsamma och försökte verkligen skynda sig – men kroppen orkade inte längre. Jag kissade på mig. I väntrummet. Fullständigt. Inför andra patienter.

Jag fick en filt, de gjorde sitt bästa för att hjälpa och sa inget fördömande alls. Men skammen var brutal. Jag kände mig som ett barn, som om jag förlorat all värdighet. Samtidigt vet jag att det inte var mitt fel. Det var symtomet jag faktiskt var där för att utreda. Det ironiska är att det bokstavligen var därför jag sökte hjälp.

Jag skriver det här dels för att bearbeta det själv – men också för att om någon annan gått igenom liknande, så vill jag att du ska veta:
Du är inte ensam.
Du är inte äcklig.
Du är inte mindre värd.
Det här händer. Och vi behöver prata mer öppet om det.

Tack till vårdpersonalen som visade respekt och värme. Och till alla er som vågar vara sårbara – ni ger mig styrka!

Man är oftast på sjukhus för att man är sjuk eller har något problem. Varför skulle inkontinens vara en big deal?
Citera
2025-07-10, 08:55
Medlem
Grodprinsens avatar
Exakt! Om bara fler hade din inställning, så skulle det inte vara en big deal! Och det är just det som är poängen här: Att öppet våga diskutera dessa problem tror jag bidrar till att avstigmatisera detta, så att allt fler delar din inställning!

Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Man är oftast på sjukhus för att man är sjuk eller har något problem. Varför skulle inkontinens vara en big deal?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in