2025-07-01, 19:03
Medlem
Testoguy666s avatar
Hej!

Jag har planer på att flytta till spanien med min fars pengar, ( han är med på det )

Hur funkar det med försörjning om man är sjukskriven i Sverige? Jag har stora problem med min hälsa.
Tror jag hade fungerat mycket bättre utomlands, Jag vet inte riktigt vad lagarna säger. Med medborgarskap osv.

he he
Citera
2025-07-01, 19:05
Medlem
sebastian66s avatar
Varför flyttar man till Spanien när man har problem med hälsan? Hela Spanien och Grekland gnäller på massa utlänningar som kommer på besök.
Tror du inte att det kan bli problem med sjukvården även att detta är inom EU.
Det känns ju ändå som att Sverige har väldigt bra sjukvård om man säger så.
Kan det vara möjligt att du är sjukpensionär så att du får ut din sjukpension varje månad. Eller är du bara sjukskriven ett litet tag?
Citera
2025-07-01, 19:36
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Jag bor i Spanien - Gran Canatia.

Här är bra klimat året runt.
Fastlandet är det lite kallare på vintern och oftast varmare på sommaren.

Om du är sjukpensionär, så får du väl in dina pengar på ett konto i Sverige.
Så du antingen handlar med ditt svenska kort.
Men bättre är om du skaffar en Spansk bank.
Överför pengarna från din Svenska bank till den Spanska banken.
Så kan du ta ut pengar här i Spanien eller betala med kortet.
Så det var enkelt fixat.

Sen går du till Policia National och skaffar NIE nummer.
Typ spanskt personnummer.
Köper du hus eller hyr hus , ja även lägenhet är samma.
Då går du till Ajontamentet , komunen och mantalskriver dig där du bor.

Om du har kort från försäkringskassan , så har du gratis sjukvård här.
Annars så tar du mantalskrivningen och ditt NIE nummer och går till Securitas Social och får en sjukförsäkring , inte så dyrt är det.

Sjukvården är helt gratis hör och mycket bra.
Citera
2025-07-01, 19:45
Medlem
Beaver14s avatar
Jag gissar lite här.

Den fria rörligheten är inte så fri som man kanske tror. Om du vill bosätta dig permanent i Spanien kommer du behöva visa på att du kan försörja dig.

Om du bosätter dig permanent i Spanien kommer du att bli utskriven från det svenska försäkringssystemet och därmed förlora din sjukersättning. Så frågan är hur du ska försörja dig?
Citera
2025-07-01, 20:10
Medlem
Testoguy666s avatar
Alright, jag tror nog att man kan handla för sina försäkringspengar lika bra i Spanien som i Sverige?

Jag är mycket sugen på att lämna detta piss land, det gamla folkhemmet har ju förfallit...
Tror inte man blir utförsäkrad ? finns bra sjukvård i Spanien också, antar att man kan prata med handläggaren på försäkringskassan. Vet inte hur dem ställer sig till det dock. Inte vågat fråga.
Jag behöver ju träffa läkaren som sjukskriver mig, men det bör ju gå att träffa någon i Spanien lika bra ?

Bör inte vara allt för krångligt att få till, Jag tänkte börja hyra för att eventuellt köpa om jag trivs.
Jag menar det är ju EU?
Citera
2025-07-01, 23:46
Medlem
Du kan bo halva året utan några krav eller konstigheter men vill du bo permanent måste du söka residence och skaffa NIE-nr. Sjukvården är bra - bättre och mer lättillgänglig än i Sverige.
Citera
2025-08-07, 17:16
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Du kan bo halva året utan några krav eller konstigheter men vill du bo permanent måste du söka residence och skaffa NIE-nr. Sjukvården är bra - bättre och mer lättillgänglig än i Sverige.

Så med andra ord finns det inga hinder för mig att flytta dit några år ? om jag ordnar med " papper " osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in