• 5
  • 6
2025-07-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Man kan ju tänka sig en hel del ironi i begreppet tung. Som den enda hip hopen jag respekterar: N.W.A. Kanske någon nostalgigrej, men de var ju åtminstone gangsters i Compton, vilket är mer "på riktigt" än fucking Bredängs Finest. Fortfarande ett gäng nollor, men ändå. Samma sak med svenska yrkeskriminella. Skillnaden är väl att personer som Clark, Svarten, Tony Olsson m.fl. ändå besparade oss taffliga sångförsök, vilket bara det får räknas som en välgärning.

I grunden handlar väl begreppet tungt kriminell om att vara extremt kriminellt belastad. Alltså människor som begår brott hela tiden. Som tar droger, försörjer sig på kriminalitet, hamnar i bråk och misshandlar vänner och ovänner hela tiden, bär olagliga vapen osv.
Citera
2025-07-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
För att överhuvudtaget anse att en missanpassad nolla till kriminellt lågmärke är tung måste man va lägre själv.

Bara tanken på att se upp till en sån sopa är för mig helt jävla otroligt.

Jag tror ingen ser upp till någon? Det är knappast det tung betyder.
Citera
2025-07-21, 16:51
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
I grunden handlar väl begreppet tungt kriminell om att vara extremt kriminellt belastad. Alltså människor som begår brott hela tiden. Som tar droger, försörjer sig på kriminalitet, hamnar i bråk och misshandlar vänner och ovänner hela tiden, bär olagliga vapen osv.

Då har vi ju åtminstone definierat begreppet. Hittills har jag alltså läst i någon slags föraktfull ironi i det. Men Svarten passar definitivt in oavsett.
Citera
2025-07-21, 16:58
Medlem
Citat:
Då har vi ju åtminstone definierat begreppet. Hittills har jag alltså läst i någon slags föraktfull ironi i det. Men Svarten passar definitivt in oavsett.

Sen tänker jag att man kan väl ha olika kategorier som någon nämnde, farligaste, mest framgångsrika, rikaste osv.
Och även rent allmänt, att de helt enkelt inte klarade av att inte begå brott.
Citera
2025-07-21, 17:57
Avstängd
Amsvartners avatar
Citat:
Man kan ju tänka sig en hel del ironi i begreppet tung. Som den enda hip hopen jag respekterar: N.W.A. Kanske någon nostalgigrej, men de var ju åtminstone gangsters i Compton, vilket är mer "på riktigt" än fucking Bredängs Finest. Fortfarande ett gäng nollor, men ändå. Samma sak med svenska yrkeskriminella. Skillnaden är väl att personer som Clark, Svarten, Tony Olsson m.fl. ändå besparade oss taffliga sångförsök, vilket bara det får räknas som en välgärning.
NWA är/var? i helt annan liga musikmässigt å på alla andra vis, wannabegangsterrappare i Swedala är bara så ofartbart töntigt i jämförelse, även om dom försöker på sina gulliga vis.
Men nu sladdar vi lite ur spår här och pratar musik och kanske gangsta-rap ala EasyE eller va han hette han hivarn.
Citera
2025-07-21, 17:58
Avstängd
Amsvartners avatar
Citat:
Jag tror ingen ser upp till någon? Det är knappast det tung betyder.

Mjao, både ja och nej, men visst, du har en poäng.
Citera
2025-07-21, 18:49
Medlem
Wajis avatar
Då drar jag till med Mattias Flink
Citera
2025-07-21, 20:52
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Sen tänker jag att man kan väl ha olika kategorier som någon nämnde, farligaste, mest framgångsrika, rikaste osv.
Och även rent allmänt, att de helt enkelt inte klarade av att inte begå brott.

Det vore en intressant lista. Frågan är då också hur man definierar farlig. Clark/Janne var förvisso inga lammungar, men om man jämför med kurdiska rövhålet eller Denho Acar, var står de då?

Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
NWA är/var? i helt annan liga musikmässigt å på alla andra vis, wannabegangsterrappare i Swedala är bara så ofartbart töntigt i jämförelse, även om dom försöker på sina gulliga vis.
Men nu sladdar vi lite ur spår här och pratar musik och kanske gangsta-rap ala EasyE eller va han hette han hivarn.

Jag tog upp det eftersom det anknöt lite till hur man kan betrakta något utan att för den sakens skull "godkänna" det. Jag antar att du inte ser upp till liraren på din avatar (mosképeppraren i Christchurch?).
Citera
2025-07-22, 12:28
Medlem
Citat:
Det vore en intressant lista. Frågan är då också hur man definierar farlig. Clark/Janne var förvisso inga lammungar, men om man jämför med kurdiska rövhålet eller Denho Acar, var står de då?

Nja jag tror det finns många som är farligare än Clark, och även Acar. Det finns ganska många som är betydligt farligare eftersom de har en historia att lätt och enkelt ta till grovt våld oavsett vad det handlar om. Oavsett om det är okända, vänner eller familjemedlemmar. Någon i tråden nämnde Martin Jonsson, han är väl ett bra exempel på någon som är väldigt farlig eftersom han i så många år helt enkelt inte har kunnat låta bli att döda eller halvt döda människor.
Även en sån om Tommy Alexandersson som har mördat bara för att något irriterar honom.
Citera
2025-07-22, 14:11
Medlem
Edward Blom?? Nä skämt åsido, finns inga längre, blattarna har tagit över hela marknaden, det var länge sen det fanns mäktiga kriminella svenskar som thomas möller! Ha räknar jag inte ens in, dom gånger dom blivit attackerade av blattar har dom inte ens våga svara tillbaka
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in