2025-06-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vilken arbetsmiljö.. Om kollegan slutar får du plötsligt dubbelt så mycket att göra. Slutar två kollegor - ja, du hajar.

Pissvårdens arbetsmarknad.. Många eldsjälar som utnyttjas och jobabr mer än de borde.
Fast deras eget fel
På en manlig arbetsplats hade arbetstagare dragit vid sådana förutsättningar. Men kvinnor är inte sådan, de vill visa sig duktiga men kan inte tänka konsekvensen av det
Citera
2025-06-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Kvinnor ska hållas på mattan och helst förpassad till egen spis.
För vilken annan yrkesgrupp har fått lönetak i samband med hyrstopp?
Ett kvinnligt fackförbund som bara nådde fram till riktmärken ett år där det fattas mängder med sjuksköterskor.
Nu tar även undersköterskor över deras arbetsuppgifter.
https://www.hd.se/artikel/nu-ska-und...-pa-operation/

Fantastiskt bra. Nu får vi fram mer vård?

Nu kommer jag trampa mina kollegor på tårna... men jag säger som en kollega som är opsyrra.... Det behövs inte en sjuksköterskeutbildningen för att göra op-syrransjobb... Eftersom du tappar helt det kliniska, däremot behöver du ha stenkoll på alla instrument och langa fram med känsla o veta nästan vad kirurgen vill ha. Det finns också olika lägen, hur patienten ligger, steril dukningar, steril vård, trycksår etc. men det här går att lära sig utan hela sjuksköterske utbildningen som är väldigt väldigt bred i jämförelse med opsyrran.

Det som däremot är problematiskt..... är att det kommer vara en opsyrra som kommer behöva springa på alla salarna och godkänna vad som är givet (krävs leg för det). Dom kommer inte alla vara bekväma med att en usk gjort saker som du inte vet om det är gjort på rätt sätt och godkänna det blint.

Kortsvar: jag tror de är rätt väg och gå - men jag hade hellre sett att man gjort om utbildningen så att man kan bli opsyrra direkt (som röntgensyrra). Problematiskt med signering för usk.
Senast redigerad av rawjudge 2025-06-30 kl. 21:11.
Citera
2025-06-30, 21:09
Medlem
Undersköterskor kan avlasta något men rätt många uppgifter på avd är det bara en sköterska som får utföra. När man har tunnare ut tillräckligt så blir det glesbyggdsstämning i en större hamnstad i Östergötland i fem veckor när gynekologi avd stänger ner.

https://www.sverigesradio.se/artikel...under-sommaren
Citera
2025-06-30, 21:48
Medlem
Citat:
Kvinnor ska hållas på mattan och helst förpassad till egen spis.
För vilken annan yrkesgrupp har fått lönetak i samband med hyrstopp?
Ett kvinnligt fackförbund som bara nådde fram till riktmärken ett år där det fattas mängder med sjuksköterskor.
Nu tar även undersköterskor över deras arbetsuppgifter.
https://www.hd.se/artikel/nu-ska-und...-pa-operation/

Fantastiskt bra. Nu får vi fram mer vård?

Det är väl ingen nyhet?
Det kallades förr delegering
Citera
2025-06-30, 21:58
Medlem
Ballcancers avatar
Smart av arbetsgivarna. Ingen högre lön för undersköterskorna men de får likväl göra sjuksköterskornas jobb.
Ingen högre lön till någon, bara mer ansvar och jobb.
Citera
2025-06-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Det är väl ingen nyhet?
Det kallades förr delegering
Har du läst. För mig är det helt nytt att uskan helt tar över. Delegering av enskilda arbetsmoment är vanligt. Förr fick sjuksköterskan själv välja vem som delegerades. Så är inte riktigt fallet idag. Flera kollegor har blivit inkallade av högre ort när de inte delegerat nyanlända med dåliga språkkunskaper. Då har hotet om rasistkortet kommit fram. Inget försvar från fackligt håll då det är ett feministiskt förbund som proklamerar hög invandring.
Senast redigerad av jonte400 2025-06-30 kl. 22:04.
Citera
2025-06-30, 22:03
Medlem
Citat:
Har du läst. För mig är det helt nytt att uskan helt tar över. Delegering av enskilda arbetsmoment är vanligt. Förr fick sjuksköterskan själv välja vem som delegerade. Så är inte riktigt fallet idag. Flera kollegor som blivit inkallade av högre ort när de inte delegerat nyanlända med dåliga språkkunskaper. Då har hotet om rasist kortet kommit fram. Inget försvar från fackligt håll då det är ett feministiskt förbund som proklamerar hög invandring.
Ja det är sant
Vad händer med vår vård???
Låter vansinnigt
Jag har jobbat som uska i 30 somewhat år
Senaste 2 åren klarar jag inte på grund av skador
Men mycket invandrare som inte kan svenska
Det är ett stort problem
Citera
2025-06-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det behövs chefer som leder och styr arbetet. Någon måste schemalägga, och någon måste ta beslut om det som ska beslutas. Men kan sträva efter färre chefer, men att säga att de inte behövs är bara korkat.

Har jobbat i sjukvården i femton år, och aldrig varit med om en chef som lägger schema...
Citera
2025-06-30, 22:56
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeCrush
Har jobbat i sjukvården i femton år, och aldrig varit med om en chef som lägger schema...
Det finns koordinatorer, de är kanske inte chefer men eftersom de ansvarar för schemaläggningen så tillhör de ledningen.
Citera
2025-06-30, 23:35
Medlem
Citat:
Det finns koordinatorer, de är kanske inte chefer men eftersom de ansvarar för schemaläggningen så tillhör de ledningen.
Tillhöra ledningen för att lägga schema. Ledning kallar jag de 5-10 högsta cheferna på sjukhuset. Resten sköter jag fullständigt i. Det är inga chefer, möjligtvis avdelningsledare
Citera
2025-06-30, 23:42
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Tillhöra ledningen för att lägga schema. Ledning kallar jag de 5-10 högsta cheferna på sjukhuset. Resten sköter jag fullständigt i. Det är inga chefer, möjligtvis avdelningsledare
Du kan förstås kalla dem vad du vill, men normalt brukar ordet ”chef” användas för folk som har arbetsledande funktioner. Och sådana finns det i många av i vården.
En chef är en person som leder en grupp eller en verksamhet. Chefskapet kan innefatta beslutsfattande, förmedling och inhämtning av information, styrning, uppföljning, lönesättning och budgetarbete.
Vården består heller inte bara av sjukhus, utan av en stor mängd olika verksamheter som alla har chefer på olika nivåer.
Citera
2025-06-30, 23:45
Medlem
Citat:
Du kan förstås kalla dem vad du vill, men normalt brukar ordet ”chef” användas för folk som har arbetsledande funktioner. Och sådana finns det i många av i vården.
En chef är en person som leder en grupp eller en verksamhet. Chefskapet kan innefatta beslutsfattande, förmedling och inhämtning av information, styrning, uppföljning, lönesättning och budgetarbete.
Vården består heller inte bara av sjukhus, utan av en stor mängd olika verksamheter som alla har chefer på olika nivåer.

Således är sjuksköterskan chef, eftersom hon leder och fördelar arbetet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in