Citat:
Ursprungligen postat av
Fetgirig
När någon antyder tack, men nej tack är det dags att förstå att ens ”vänliga rekommendationer” inte är önskvärda. Allt är inte svart eller vitt, bara för att man väljer bort Aftonbladet betyder det inte att man ska flytta in i en håla under marken och äta sin mat med folien på. Man kan ”ta avstånd från samhället” utan att förvandlas till en isolerad galning, förstår du? Man tar bara avstånd från narrativet och dess toxiska bihang.
Ja, sista raden var avsedd för dig som en vänlig rekommendation att det är dags att sluta babbla. Du är inte den livscoach du tror du är.
Jag lämnade bara mitt förklarande tips, överlag sett. Man får såna inlägg när man gör trådar på Flashback, och det är väl delvis därför man vill dryfta saken med "allmänheten" också. Jag förstod att det inte mottogs väl, men det hade jag inte heller räknat med av någon som skapar en tråd som denna.
Att minska intaget av det man tycker är jobbigt för en själv, det kan vara en sund idé ibland. Men inte alltid. Att bara ta in sånt som känns bra- och ligger i linje med ens rådande sanningar och känslor, är mentalt sett detsamma som att aldrig motionera kroppen utan bara sitta stilla för 'det känns bättre'.
Men TS skrev inte om att "välja bort Aftonbladet" eller motsvarande. Det är en kolossal förenkling av vad han skrev och menade. Han skrev om att checka ut från samhället i stort, inklusive etiskt/moraliskt och sluta ta del av alla former av nyheter m.m. Det var det jag svarade på.
Citat:
Ursprungligen postat av
X.files
Det stör dig så pass mycket att du försöker förklara mig som personlighetsstörd, påstå att jag skulle bli av med mitt jobb och hamna i psykisk sjukdom. Skärp dig

Varför skulle det störa mig för? Det är ju inte mig det kommer drabba?
Och ja, den som inte spelar efter spelreglerna - t.ex. på en arbetsplats - får inte vara med och spela. Klarar man inte av teamwork utan blir en disruptiv källa till osämja och samarbetssvårigheter (vilket man automatiskt blir om man hela tiden säger sin privata sanning och går emot gruppen), då blir man inte önskvärd nånstans. Då är det bara en tidsfråga innan man får gå, med dåliga referenser. Människor med flera former av mentala svårigheter har precis såna svårigheter. Du skriver i TS att du tänker anlägga ett sånt dysfunktionellt beteende självmant, och då är det rimligt att ställa sig frågan vad det är som är fel.