Jag bor i lägenhet och på innergården så är det fullt med ungar som sparkar fotboll mellan varandra och skriker och härjar. Dom gungar och skrattar så om man har fönstret öppet nu i sommar så hör man detta oljud konstant. Är det verkligen rimligt att som hyresgäst behöva stå ut med detta? Kan man klaga någonstans? Vad säger juridiken? Dom är ju smarta så dom leker bara på dagtid, inte efter 22 så störningsjouren gör ingenting, har testat 10+ gånger.
Jag bor i lägenhet och på innergården så är det fullt med ungar som sparkar fotboll mellan varandra och skriker och härjar. Dom gungar och skrattar så om man har fönstret öppet nu i sommar så hör man detta oljud konstant. Är det verkligen rimligt att som hyresgäst behöva stå ut med detta? Kan man klaga någonstans? Vad säger juridiken? Dom är ju smarta så dom leker bara på dagtid, inte efter 22 så störningsjouren gör ingenting, har testat 10+ gånger.
Väldigt sunt att barn spelar boll och har skoj i stället för att titta på skärmar eller hänger på stan. Till kl.22 får du stå ut.
Hade relaterade bekymmer för några år sedan. Det byggdes nya hus invid vår brf. Några kreativa ungar målade ett mål på plywooden som omgav bygget och började kicka boll som galningar. Ibland tillsammans med föräldrar.
Det sattes upp "arga lappar" i hissarna och somliga var allt annat än glada vilket knappast spred positiv energi. Jag gjorde som så att jag tog kontakt med styrelses och förslog att vi skulle köpa in ett fotbollsmål som ungarna kunde sparka bollarna emot istället.
Några gnydde och tyckte det skulle avvaktas osv men till slut vart det ett fotbollsmål för 6000kr vilket motsvarade 15kr per skalle i föreningen. Ljudnivån sänktes betydligt per omgående och jag har inte hört något klaga sedan dess.
Jag blir mer förskräckt när ungjävlarna inte är ute och leker under vinterhalvåret utan sitter framför plattan. Så fort det blir vår och sommar med sol är barnen ute – precis som det ska vara. Så länge de inte är högljudda efter klockan 22 är det bara uppmuntrande. Alla sitter inte inne och kollar på plattan; det finns fortfarande några som cyklar, spelar fotboll och leker vid lekparken.
Om det ändå känns svårt att hantera ljudnivån under dagtid kan det kanske vara idé att söka ett boende i ett lugnare område, kanske med fler äldre grannar.
När jag skriver det här inlägget hör jag skratt från ungarna utanför mitt fönster. Jag blir så frestad att slänga på mig hatt, kappa och käpp och gå ut och hytta med näven
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-06-30 kl. 18:02.
Det juridiska svaret är nej. 32 kap miljöbalken reglerar störningar från grannfastigheter. Tyvärr utgör inte lekande barn på innergården sådana störningar som inte skäligen bör tålas med hänsyn till förhållande på orten.
Vidare finns det en regel i 3 kap. 1 § Jordabalken (JB), som säger att den som nyttjar fast egendom (t.ex. ett hus) ska ta skälig hänsyn till omgivningen. Detta innefattar att inte föra alltför mycket oväsen. De rättsfallen från högsta domstolen angående 3 kap. 1 § JB handlar dock mest om exempelvis nedklippta häckar och nedtrampad mark och inte grannars lekande barn.