2025-06-28, 20:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vad Jesus följare ska göra är att fördjupa sig i hans ord, särskilt de ord som känns besvärliga, och föra fram dem efter förmåga.

Då sade han till dem: »Så är nu var skriftlärd, som har blivit en lärjunge för himmelriket, lik en husbonde som ur sitt förråd bär fram nytt och gammalt.» — Matteus 13:52

Människotankar är från Satan och religiösa ideer kommer ifrån människor.

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23

Brödet ifrån himlen är vad människor förstår av Gud genom Jesus ord.

En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.» — Matteus 13:33

Huru kommer det då till, att I icke förstån att det ej var om bröd som jag talade till eder? Tagen eder till vara för fariséernas och sadducéernas surdeg.» — Matteus 16:11

De som tror på Jesus och hans ord och handlar därefter lever för alltid.

Jesus svarade: »Jag är livets bröd. Den som kommer till mig, han skall aldrig hungra, och den som tror på mig, han skall aldrig törsta. — Johannes 6:35

men den som dricker av det vatten som jag giver honom, han skall aldrig någonsin törsta, utan det vatten jag giver honom skall bliva i honom en källa vars vatten springer upp med evigt liv.» — Johannes 4:14

Hur kan kristna motivera att samlas i kyrkor istället för att gå ut bland folk och förklara vad de lärt om Jesus?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-06-28 kl. 20:46.
Citera
2025-06-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad Jesus följare ska göra är att fördjupa sig i hans ord, särskilt de ord som känns besvärliga, och föra fram dem efter förmåga.

Tänker du t.ex. på dessa ord:

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?" (Matt 23:33 Bibel2000)

"den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

Vilka samlar du med?
Senast redigerad av ttsp 2025-06-28 kl. 20:54.
Citera
2025-06-28, 20:51
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?" (Matt 23:33 Bibel2000)

Helvetet må vara så ohyggligt att inte borde nämna för någon om dess existens.
Citera
2025-06-28, 20:56
Medlem
Citat:
Hur kan kristna motivera att samlas i kyrkor

T.ex. Jesu ord:

Citera
2025-06-28, 21:01
Bannlyst
Det Jesu följare ska göra är att tillhöra hans kyrka, äta hans kropp och dricka hans blod. Den som inte gör det saknar livet i Kristus. Att bara lösa vad han sade är som att lyssna på tomma cymbaler.
Citera
2025-06-28, 21:03
Medlem
oyegies avatar
Att vara skriftlärd betyder inte att man tolkar budskapet rätt.

Guds ord är bröd,men Jesu kropp är nåt annat,vi får ta emot hans tempel, och blodet är det han utgjöt på korset för syndernas förlåtelse.

Tag och ät härav alla ty detta är min kropp som blir utgiven för er.
Det sa han om brödet han delade ut.
Här är det viktigt att man tror på det Jesus sade och handlar därefter.
Citera
2025-06-28, 21:05
Medlem
TwoThousands avatar
Äta av brödet och dricka av vinet tillsammans med Kristus stämmer överens med verkligheten.
Citera
2025-06-28, 21:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Vilka samlar du med?
Jag förstår att Jesus församling är de som tror på budskapet och för fram det. Och dem samlar jag med, var de än befinner sig.

Det finns många svåra verser i evangelierna och det är dessa man ska börja med. Nu tycker jag om hundar som letar smulor under bordet så just den versen är inte så svår för mig som den säkert är för många andra.
Citera
2025-06-28, 23:28
Avslutad
Citat:

Då sade han till dem: »Så är nu var skriftlärd, som har blivit en lärjunge för himmelriket, lik en husbonde som ur sitt förråd bär fram nytt och gammalt.» — Matteus 13:52

Människotankar är från Satan och religiösa ideer kommer ifrån människor.

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23

Brödet ifrån himlen är vad människor förstår av Gud genom Jesus ord.

En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.» — Matteus 13:33

Huru kommer det då till, att I icke förstån att det ej var om bröd som jag talade till eder? Tagen eder till vara för fariséernas och sadducéernas surdeg.» — Matteus 16:11

De som tror på Jesus och hans ord och handlar därefter lever för alltid.

Jesus svarade: »Jag är livets bröd. Den som kommer till mig, han skall aldrig hungra, och den som tror på mig, han skall aldrig törsta. — Johannes 6:35

men den som dricker av det vatten som jag giver honom, han skall aldrig någonsin törsta, utan det vatten jag giver honom skall bliva i honom en källa vars vatten springer upp med evigt liv.» — Johannes 4:14

Hur kan kristna motivera att samlas i kyrkor istället för att gå ut bland folk och förklara vad de lärt om Jesus?

Förklara?

Ingen är intresserad av dina åsikter.

Sälj allt du har. Ge pengarna åt de fattiga.

Det är vad Jesus vill av dig.
Citera
2025-06-29, 03:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Förklara?

Ingen är intresserad av dina åsikter.

Sälj allt du har. Ge pengarna åt de fattiga.

Det är vad Jesus vill av dig.
Bli inte arg! Jag vet att det är tufft med den riktige Jesus, han som inte är fastspikad och inte är av trä (eller guld). Men det är där man måste börja.

Jesus hade fattat tycke för den unge rike mannen och ville ge honom mer än han förstod. Men Jesus dömer ingen och hade många rika vänner. Kvinnan som smorde honom med nardusolja t.ex — den oljan kostade mer än en årslön för en arbetare. Och Abraham var rättfärdig enligt Gud fast han var en rik slavägare.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-06-29 kl. 03:18.
Citera
2025-06-29, 21:32
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Vad Jesus följare ska göra är att fördjupa sig i hans ord, särskilt de ord som känns besvärliga, och föra fram dem efter förmåga...

Min förmåga förbättras avsevärt om jag då och då besöker kyrkan och kan få andra människors input på texterna. Jag får också träffa likasinnade och lära mig bättre att förståtexterna, Jag förstår dock vad du menar.
Citera
2025-06-29, 21:35
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det Jesu följare ska göra är att tillhöra hans kyrka, äta hans kropp och dricka hans blod. Den som inte gör det saknar livet i Kristus. Att bara lösa vad han sade är som att lyssna på tomma cymbaler.

Nu uttrycker du dig lite väl drastiskt, men du har en poäng. Nattvarden är ett uppdrag vi fått av Jesus, för att minnas honom. Ett komplement till skrifterna alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in