2025-06-28, 19:36
  #1
Medlem
God kväll flashback

Jag skulle vilja ta upp med er ett ämne som har intresserat mig ett tag.
Det är fenomenent med vissa ofta äldre herrar som sitter av hela kvällar på lokala ICA's förbutik eller i någon kiosk som har ATG till exempel.

De kanske bor ensamma och gillar umgänget på dessa ställen, det förstår jag.

Jag har testat att umgås lite med dessa och sätta mig i "spelhålan" med dem osv.
De är ofta udda personer som t.ex är förtidspensionär/sjukskriven/egen företagare men utför inga jobb och så vidare. De snackar om allt möjligt udda.

Det jag skulle vilja diskutera är, är du en av dom? vad är din tanke med att vistas så pass mycket i dessa miljöer? känner du att du kan sitta hur länge som helst? om du inte är en av dessa, vad är dina tankar kring dessa personer och varför de spenderar all denna tid på dessa ställen?

Då jag själv vistades i dessa miljöer kände jag att det började bli konstigt efter kanske 1.5 timme och kände att jag ville gå därifrån. Det kändes som om personalen skulle börja ifrågasätta varför man nästan bor där
Citera
2025-06-28, 19:39
  #2
Medlem
grungewhores avatar
Om du inte avlägsnade dig själv efter 10 minuter ÄR du en av dem.
Citera
2025-06-28, 19:41
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qpXqp
God kväll flashback

Jag skulle vilja ta upp med er ett ämne som har intresserat mig ett tag.
Det är fenomenent med vissa ofta äldre herrar som sitter av hela kvällar på lokala ICA's förbutik eller i någon kiosk som har ATG till exempel.

De kanske bor ensamma och gillar umgänget på dessa ställen, det förstår jag.

Jag har testat att umgås lite med dessa och sätta mig i "spelhålan" med dem osv.
De är ofta udda personer som t.ex är förtidspensionär/sjukskriven/egen företagare men utför inga jobb och så vidare. De snackar om allt möjligt udda.

Det jag skulle vilja diskutera är, är du en av dom? vad är din tanke med att vistas så pass mycket i dessa miljöer? känner du att du kan sitta hur länge som helst? om du inte är en av dessa, vad är dina tankar kring dessa personer och varför de spenderar all denna tid på dessa ställen?

Då jag själv vistades i dessa miljöer kände jag att det började bli konstigt efter kanske 1.5 timme och kände att jag ville gå därifrån. Det kändes som om personalen skulle börja ifrågasätta varför man nästan bor där
De har ingen dator, och hänger där istället för på Flashback. Vi är mer eller mindre sorgliga.
Citera
2025-06-28, 19:44
  #4
Medlem
Intressant iakttagelse, jag har aldrig observerat det själv. Men då är jag väl diskvalificerad att tillhöra denna grupp.

Att jag missat det så totalt beror nog på att jag inte köper något i kiosker, spelar inte på ATG eller lotto. ICA går man såklart till och handlar mat då och då, men knappast att ens tänka tanken att hänga där.

Kom på också att det stod ICA lokalbutiker, jag undviker de som pesten. Går hellre till stora mataffärer dit man normalt åker med bil för utrymmet är så mycket större och även utbudet och generellt sett bättre priser/kvalite på maten etc.

Så där har vi också en förklaring jag aldrig observerat det här fenomenet att folk sitter och hänger där.
Citera
2025-06-28, 19:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
De har ingen dator, och hänger där istället för på Flashback. Vi är mer eller mindre sorgliga.

Sant, egentligen är vi mer sorgliga som hänger på Flashback.
Citera
2025-06-28, 19:55
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qpXqp
God kväll flashback

Jag skulle vilja ta upp med er ett ämne som har intresserat mig ett tag.
Det är fenomenent med vissa ofta äldre herrar som sitter av hela kvällar på lokala ICA's förbutik eller i någon kiosk som har ATG till exempel.

De kanske bor ensamma och gillar umgänget på dessa ställen, det förstår jag.

Jag har testat att umgås lite med dessa och sätta mig i "spelhålan" med dem osv.
De är ofta udda personer som t.ex är förtidspensionär/sjukskriven/egen företagare men utför inga jobb och så vidare. De snackar om allt möjligt udda.

Det jag skulle vilja diskutera är, är du en av dom? vad är din tanke med att vistas så pass mycket i dessa miljöer? känner du att du kan sitta hur länge som helst? om du inte är en av dessa, vad är dina tankar kring dessa personer och varför de spenderar all denna tid på dessa ställen?

Då jag själv vistades i dessa miljöer kände jag att det började bli konstigt efter kanske 1.5 timme och kände att jag ville gå därifrån. Det kändes som om personalen skulle börja ifrågasätta varför man nästan bor där

Eftersom du själv uppenbart tillhör samma klientel så kanske du bör fråga....dig själv?
Citera
2025-06-28, 19:56
  #7
Medlem
Det har väl blivit en lokal för den lokala byfånen, enkelt förklarat.
Citera
2025-06-28, 19:56
  #8
Avslutad
Det är nutidens ljugarbänk. Inflyttad till förbutiken istället för utanför den lokala boden/spelombudet.
Citera
2025-06-28, 20:02
  #9
Medlem
Jag är inte en fullblodare inom detta utan jag provade att hänga med dem i kanske 1 vecka ungefär 30min-1.5h om dagen då jag testade men de är lite mystiska av sig och släpper inte in främlingar i kretsen hur lätt som helst så de berättade aldrig sina namn. Tror kanske 2 av 5 eller 6 sa vad de hette i förnamn och de frågade aldrig om mitt namn även då jag satt vid samma bord som dem.

Därav är det fortfarande ett mystiskt område för mig.
Jag har dem på lokala ICA och även på ICA i en större stad en bit från mig. Där sitter deras versioner av samma typ av folk. De bor förmodligen i eller strax utanför stan och tar sig ner dit för att sitta av tid.

De som jobbar i kiosken/förbutiken till ICA kanske känner dessa och låter de vara på plats hela dagen/kvällarna. De var aldrig fulla eller drogpåverkade eller dylikt men några kan ha varit gamla alkoholister som nu är nyktra eller i alla fall super hemma kanske.

Skulle ni kunna gå ner på ICA och sätta er och sitta 4-5 timmar varje kväll? skulle ni köpa mat och fika och kaffe och allt möjligt sådant där? börja spela på trav med mera?
Citera
2025-06-28, 20:03
  #10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qpXqp
God kväll flashback

Jag skulle vilja ta upp med er ett ämne som har intresserat mig ett tag.
Det är fenomenent med vissa ofta äldre herrar som sitter av hela kvällar på lokala ICA's förbutik eller i någon kiosk som har ATG till exempel.

De kanske bor ensamma och gillar umgänget på dessa ställen, det förstår jag.

Jag har testat att umgås lite med dessa och sätta mig i "spelhålan" med dem osv.
De är ofta udda personer som t.ex är förtidspensionär/sjukskriven/egen företagare men utför inga jobb och så vidare. De snackar om allt möjligt udda.

Det jag skulle vilja diskutera är, är du en av dom? vad är din tanke med att vistas så pass mycket i dessa miljöer? känner du att du kan sitta hur länge som helst? om du inte är en av dessa, vad är dina tankar kring dessa personer och varför de spenderar all denna tid på dessa ställen?

Då jag själv vistades i dessa miljöer kände jag att det började bli konstigt efter kanske 1.5 timme och kände att jag ville gå därifrån. Det kändes som om personalen skulle börja ifrågasätta varför man nästan bor där

Du svarade på ditt eget inlägg när du skrev ensamma. Det är i stort sett därför! Sedan så har personalen inget emot detta av humanitära skäl då de inte stör någon och ibland även köper fika eller handlar mat hem i slutet på besöket. I många fall är dom oxå stammisar som har handlat i samma affär i evigheter.
Citera
2025-06-28, 20:05
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det har väl blivit en lokal för den lokala byfånen, enkelt förklarat.
Eller så är det Flashback som är lokalen för byfånen.
Citera
2025-06-28, 20:12
  #12
Medlem
Typiskt Sverige och svenskar, den som inte passar in i mallen blir sedd som suspekt.
Inte undra på att vi har fler ensamma människor än någonsin.

Önskar vi kunde ha lite mer öppet sinne mot andra människor och inte döma varandra så snabbar och på rent triviala saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in