2025-06-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns inga som helst vettiga evidens för det du påstår. Du får hänvisa till bra studier om du vill komma med sånt.

Om du inte gillar vetenskap så kan jag förstå dig, men då handlar det om tro.
Jag är troende men det är du oxå eftersom du tror att efter döden finns man inte mer men du kan inte bevisa det.
Vad jag lärt mig i livet är att de mest korkade jag lärt känna är ateister, det vill säga de har inte förmågan att tänka avancerat så de väljer den enklaste vägen , och den enklaste vägen är att när vi dör så blir allt svart, inte kul att diskutera med folk som inte klarar av att tänka djupare än så, därför umgås jag inte med sådana längre. Alla stora tänkare tror/trodde på en skapelse och liv efter detta
2025-06-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag är troende men det är du oxå eftersom du tror att efter döden finns man inte mer men du kan inte bevisa det.
Vad jag lärt mig i livet är att de mest korkade jag lärt känna är ateister, det vill säga de har inte förmågan att tänka avancerat så de väljer den enklaste vägen , och den enklaste vägen är att när vi dör så blir allt svart, inte kul att diskutera med folk som inte klarar av att tänka djupare än så, därför umgås jag inte med sådana längre. Alla stora tänkare tror/trodde på en skapelse och liv efter detta
Du missförstår. Jag säger att vi inte vet, men att all evidens stödjer att vi kommer att dö när vi dör.

Det verkar vara vanligt att troende misstolkar det där med att vetenskapen inte kan vara hundraprocentig. Att man skulle vara osäker. Men så är det absolut inte.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-30 kl. 10:29.
2025-06-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej, det blir nog bra så trots allt. Finns inte mycket värt att minnas av den här skräckfilmen.

Hahaha 😂
2025-06-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Människan har funnits över 300 000 år här på jorden och fortfarande är det ingen som vet med 100 % säkerhet vad som händer efter döden är det inte märkligt ?

Vetenskapen går framåt man kan flyga till månen .. utveckla robotar som är som människor m.m.
Men om döden har ingem kommit fram till nåt med säkerhet ?

Det borde gå att ta reda på vad som händer på nåt vetenskapligt sätt ? Varför är det ingen som forskar i detta ämne ?

jag tror INTE att allt blir svart och bara tar slut bara så där ?

En del i världs eliten kanske vet vad som händer men vill inte att vi människor ska veta det ?

Vad tycker/tror ni om detta ?

Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Det är det fina med döden. Skulle inte vilja veta vad som händer.

Ett citat jag läste ur en bok är som satte spår är:
”När jag dör ska jag flyga med änglarna, när jag dör från änglarna kommer jag bli något du inte kan föreställa dig.”

Här kommer lite vad de olika religionerna säger

Vad som händer efter döden är en av de mest centrala frågorna inom religion och filosofi, och olika religioner ger olika svar på detta. Här är en översikt över hur några av världens största religioner ser på livet efter döden:

1. Kristendom

Grundtro:
• Tron på ett evigt liv efter döden – i himlen eller helvetet – beroende på ens tro och handlingar.

Himlen:
• En plats för evig frid och gemenskap med Gud för de som tror på Jesus Kristus och lever enligt Guds vilja.

Helvetet:
• En plats av separation från Gud och evigt lidande för de som avvisat Gud.

Skärselden (i katolicismen):
• En tillfällig plats där själen renas innan den får komma till himlen (inte accepterad i protestantismen).

2. Islam

Grundtro:
• Livet är en prövning, och efter döden döms varje människa av Gud (Allah).

Paradiset (Jannah):
• En plats av lycka, belöning och närhet till Gud för de troende och rättfärdiga.

Helvetet (Jahannam):
• En plats av straff för de som varit orättfärdiga, avvisat tron eller gjort stora synder.

Domedagen:
• Alla döda återuppväcks och döms av Gud baserat på sina gärningar och sin tro.

3. Judendom

Grundtro:
• Fokus ligger mer på livet här och nu än på det efter döden, men olika tolkningar finns.

Sheol:
• I äldre texter: en skuggvärld dit alla döda går, inte himmel eller helvete.

Olam Ha-Ba (”Den kommande världen”):
• Ett begrepp för ett andligt tillstånd efter döden eller för den messianska framtiden.

Uppståndelse:
• Vissa judar (särskilt ortodoxa) tror på kroppens uppståndelse i framtiden.

4. Hinduism

Grundtro:
• Tron på reinkarnation – själen (atman) återföds i en ny kropp.

• Ens handlingar i detta liv påverkar vilket liv man återföds till i nästa.

Moksha:
• Befrielse från återfödelsens kretslopp (samsara) och förening med det gudomliga (Brahman).

5. Buddhism

Grundtro:
• Reinkarnation finns även här, men utan en evig själ.

Nirvana:
• Det yttersta målet är att bryta återfödelsens kretslopp och uppnå nirvana – ett tillstånd av total befrielse och inre frid.
• Ingen himmel/helvete i evig mening, men tillfälliga tillstånd kan upplevas i olika existensnivåer.

6. Sikhism

Grundtro:
• Reinkarnation existerar; målet är att förenas med Gud (Waheguru) och bryta samsara.

Befrielse (Mukti):
• Uppnås genom hängivenhet till Gud, goda gärningar och att övervinna egot.

7. New Age / Andliga rörelser
• Många tror på reinkarnation, själsresor, eller att själen fortsätter sin utveckling på andra plan.
• Himlen och helvetet ses ofta symboliskt eller som medvetandetillstånd.

8. Ateism / Sekulär humanism
• Ingen tro på liv efter döden. Döden är ett definitivt slut.
• Livets mening uppfattas som något man skapar själv här och nu.

Kul sammanställning: Jag tycker mig ana ett mönster - som jag tänker har de stora livsåskådningarna något gemensamt. Eftersom jag tycker Buddhismens mål; Nirvana är väldigt likt det de andra kallar "evigheten" "himlen" "gud".
2025-06-30, 11:08
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Människan har funnits över 300 000 år här på jorden och fortfarande är det ingen som vet med 100 % säkerhet vad som händer efter döden är det inte märkligt ?

Vetenskapen går framåt man kan flyga till månen .. utveckla robotar som är som människor m.m.
Men om döden har ingem kommit fram till nåt med säkerhet ?

Det borde gå att ta reda på vad som händer på nåt vetenskapligt sätt ? Varför är det ingen som forskar i detta ämne ?

jag tror INTE att allt blir svart och bara tar slut bara så där ?

En del i världs eliten kanske vet vad som händer men vill inte att vi människor ska veta det ?

Vad tycker/tror ni om detta ?
Märkligt att du frågar om något som faktiskt är synnerligen simpelt. Du dör. Därmed är DIN saga all och vad du tror eller inte tror spelar inte så stor roll. Det tar slut när du dör.

Det känns ganska självklart, men du får gärna tro på någon form av fortsatt existens efter att du dör... Det känns säkert lite trösterikt.

Att allt upphör när man dör får nog anses vara bevisat ett antal miljarder gånger.
2025-06-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Därför att inget händer och vi står inte ut med den tanken så vi måste skapa en massa föreställningar utifrån rådande världsbild för att ens klara av att leva.

Jag insåg detta som liten och gillade det. Än idag känner jag att detta är helt rätt.
2025-06-30, 18:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Inte filosofi, möjligen religion och där finns det trådar om döden.
Ev kan det vara psykologi eller parapsykologi, beroende på vad man tror.

Tråd låst.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in