• 4
  • 5
2025-06-29, 17:26
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det låter som en påhittad historia. Så unga människor brukar inte ha egna hus.
Ja det är en påhittad historia. Men jag har sett liknande historier här och där genom åren.

Så du menar att en tjej i 25-årsåldern inte kan bo i hus? Inte ens i någon liten håla där husen är billiga?
Citera
2025-06-29, 17:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ja det är en påhittad historia. Men jag har sett liknande historier här och där genom åren.

Så du menar att en tjej i 25-årsåldern inte kan bo i hus? Inte ens i någon liten håla där husen är billiga?

Vilken ålder har mannen i din påhittade historia?

Har faktiskt sett detta fast båda var 30 och huset var ärvt. Ingen av dem renoverade.
Citera
2025-06-29, 18:07
Medlem
Citat:
Det låter som en påhittad historia. Så unga människor brukar inte ha egna hus.

Säg att du bor i fjollträsk utan att säga att du bor i fjollträsk 🤣
Citera
2025-06-29, 18:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Säg att du bor i fjollträsk utan att säga att du bor i fjollträsk 🤣

De som verkligen är uppvuxna i ingenstans brukar vara hyfsat duktiga på det mesta, kvinnor också. Så det funkar ändå inte som TS säger.

Att kommentera påhittade historier är ju rätt trist, man tror att de hade flera sanna historier på lager men nej. Målet är att man ska säga att ååh vad tjejer är jobbiga.

Har aldrig bott i en storstad.
Citera
2025-06-29, 18:14
Medlem
Citat:
De som verkligen är uppvuxna i ingenstans brukar vara hyfsat duktiga på det mesta, kvinnor också. Så det funkar ändå inte som TS säger.

Att kommentera påhittade historier är ju rätt trist, man tror att de hade flera sanna historier på lager men nej. Målet är att man ska säga att ååh vad tjejer är jobbiga.

Har aldrig bott i en storstad.

Men i mindre hålor är 25 och hus inte så sällsynt?
Citera
2025-06-29, 21:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Varför gör inte kvinnorna färdigt själva? Varför förväntas männen alltid vara de som ska göra skiten?

Nu är jag ganska ohändig, men är därför ingen babe-magnet heller. Jag kompenserar väl på andra sätt, men det kvinnor förväntar sig av en man är kuk, husunderhåll och lojalitet. I gengäld får du fitta, barn och socialt nätverkande. Det är win-win om du slutar hänga på dig på att det ska vara jämställt.
Den nya generationens män är verkligen feminism-skadade, och fattar aldrig grejer med att kvinnor män är bra på olika saker.
Citera
2025-06-29, 22:07
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
jag fattar aldrig grejer med att kvinnor män är bra på olika saker.

Så du menar att en kvinna inte kan lära sig att bli lika bra på att renovera som en man?
Citera
2025-06-30, 09:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Så du menar att en kvinna inte kan lära sig att bli lika bra på att renovera som en man?

Jo, men om mannen redan kan det, varför ska kvinnan lära sig?
Det finns en anledning till att kvinnor är över lag är bättre på att ta hand om barn, och väljer att jobba med människor. Där jag bort står det en hantverkarbil utanför i stort sett varenda hus, som körs av händiga män som renoverar sin hus med samma lätthet som de klär på sig på morgonen. Ska deras fruar skickas på renoveringskurs för att villalivet ska bli mer "jämlikt", eller?
Citera
2025-07-01, 07:58
Medlem
Det är en intressant fråga, som jag tror går djupare än bara till inlärda könsroller.

Hur man delar upp arbete OM man överhuvudtaget delar upp det i relationen, är ju något som varje par bestämmer själva. Det vanligaste är att mannen sköter bygg och renovering och på nåt sätt förväntas män kunna det eller iallafall förväntas lära sig göra det. Som kvinna förväntas man istället behöva hjälp med allt sånt.

När en kvinna säger att hon bygger och renoverar är det vanligt att omgivningen utgår ifrån att hon på sin höjd varit hantlangare åt den eller de ”riktiga” byggarna.

Jag överraskade min man med att bygga ett dubbelgarage vid sommarstugan för några år sedan. Det jag tog hjälp med var att gräva för grunden, betongbil som fyllde betong i grundelementen, elektriker som drog elen, och att ungarna langade upp takplåten till mig, i övrigt gjorde jag det ensam.

När folk som varit där tidigare ser att det nu finns ett garage så ger de genast mannen cred för bygget. När han då sagt att det är jag som byggt det så har de frågat var jag beställt det eller vilken firma jag anlitat, att jag verkligen har byggt det själv finns inte i deras värld.

En man sa att han visserligen vet att det finns kvinnor som är händiga, men att jag inte ser ut som en sån. När jag frågade vad han menade så sa han att jag ju ser kvinnlig ut, så kvinnligt utseende och händighet var alltså motsatser i hans huvud.

Det är lätt att tänka att skillnaden mellan könen gällande byggande helt är socialt konstruerat av människors inställning och förväntningar, men jag har barn av båda könen och är övertygad om att medfödda skillnader mellan könen påverkar även när det gäller sådant som byggande. Både mina döttrar och mina söner är händiga, men döttrarna har behövt peppas väldigt mycket mer för att nå dit, för de har inte haft den tilltro till sin förmåga som sönerna verkar födda med (och som behövs för att man ska våga testa).
Citera
2025-07-01, 16:25
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jo, men om mannen redan kan det, varför ska kvinnan lära sig?
Det finns en anledning till att kvinnor är över lag är bättre på att ta hand om barn, och väljer att jobba med människor. Där jag bort står det en hantverkarbil utanför i stort sett varenda hus, som körs av händiga män som renoverar sin hus med samma lätthet som de klär på sig på morgonen. Ska deras fruar skickas på renoveringskurs för att villalivet ska bli mer "jämlikt", eller?
Men han orkar ju inte?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in