2025-06-27, 03:00
Medlem
Statsministern Ulf Kristersson nya lön blir 204 000 kronor per månad
och för övriga statsråd 161 000 kronor per månad.

Rikspolischefen Petra Lundh nya lön blir 194 100 kronor per månad.
Försäkringskassan Nils Öberg, 189 600 kronor per månad.
Skatteverket Katrin Westling Palm, 185 000 kronor per månad.
Migrationsverket Maria Mindhammar, 182 600 kronor per månad.

Löneökning med 3,3 procent, och att de nya lönerna gäller retroaktivt från den 1 oktober i fjol.

Statsrådsarvoden och ersättningar i länk.
https://www.regeringen.se/regeringsk...-ersattningar/
https://www.expressen.se/nyheter/sve...dighetschefen/
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...manaden-an-ra/
Statsrådens arvoden fastställs av Statsrådsarvodesnämnden, som är en
myndighet under riksdagen. Statsråden har även rätt till ersättning för ökade
levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort eller vid dubbel bosättning.
Fri diskussion om nya lönerna för Sveriges politiker och myndighetschefer - "Cash is King"
Senast redigerad av Snott 2025-06-27 kl. 03:23.
Citera
2025-06-27, 03:39
Medlem
Alldeles för liten höjning. Borde ha legat på runt 5%. Mycket vill ha mer.
Citera
2025-06-27, 04:21
Medlem
DenverAirports avatar
Småpengar för de jobben. Det mesta försvinner i skatt dessutom. De stora pengarna får de efteråt om de lyckas förstöra landet riktigt ordentligt under politikerkarriären.
Citera
2025-06-27, 05:33
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Småpengar för de jobben. Det mesta försvinner i skatt dessutom. De stora pengarna får de efteråt om de lyckas förstöra landet riktigt ordentligt under politikerkarriären.
Jaså, vad är det för pengar som betalas ut och vad krävs exakt?
Citera
2025-06-27, 06:30
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport

Förutom Kristersson är de uppräknade inte politiker, de är anställda tjänstemän, tillsatta av regeringen. Deras respektive anställning är ingen del av någon politikerkarriär.
Citera
2025-06-27, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Alldeles för liten höjning. Borde ha legat på runt 5%. Mycket vill ha mer.

Med 55% marginalskatt o minus privata kostnader så blir inte så mycket kvar i plånboken.

Mest skrämmande är avgångslönen som de får oavsett om de gör klavertramp eller ej.

Petra Lundh sliter verkligen för sin lön för att få ordning på buset.

Hade inte Dan Eliasson mer lön under sin tid, han som promenerade runt untouchable.
Citera
2025-06-27, 07:06
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snott
Med 55% marginalskatt o minus privata kostnader så blir inte så mycket kvar i plånboken.

Jag kan med säkerhet säga att jag klarar mig ganska bra på en sådan lön även efter skatt.
Citera
2025-06-27, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Jag kan med säkerhet säga att jag klarar mig ganska bra på en sådan lön även efter skatt.

Med råge så jag håller med.

Ulf Kristerssons månadslön 204 000 minus 55% skatt = 91 800 tickar in varje månad, rätt ok.

Statsministerns tjänstebostad:
Sagerska huset är statsministerns tjänstebostad. I inkomstskattelagen (1999:1229, 11 kap, 10 §)
finns en bestämmelse som innebär att statsministerns förmån av tjänstebostad som följer med
ämbetet inte är skattepliktig om statsministern dessutom disponerar en privat bostad.
Citera
2025-06-27, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snott

Mest skrämmande är avgångslönen som de får oavsett om de gör klavertramp eller ej.

Petra Lundh sliter verkligen för sin lön för att få ordning på buset.

Hade inte Dan Eliasson mer lön under sin tid, han som promenerade runt untouchable.

Ja så dom är verkligen värda sin lön! Tänk vad jobbigt det är att få in 100 000+ på kontot utan motprestation som vi skattebetalare måste pröjsa.
Citera
2025-06-27, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Ja så dom är verkligen värda sin lön! Tänk vad jobbigt det är att få in 100 000+ på kontot utan motprestation som vi skattebetalare måste pröjsa.

Helst statsministern som mest glider omkring o har folk runt omkring sig som gör grovjobbet.

Komiska är att Talmannen har samma lön som statsministern.
Senast redigerad av Snott 2025-06-27 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in