2025-06-26, 21:29
Medlem
TheSamePersons avatar
Lyssnar man eller läser västvärldens retorik så märker man ganska lätt hur man pratar om sig själva som den "civiliserade världen", "den fria världen" och om hur överlägsen man i övrigt är.

Det finns två saker som jag egentligen inte vet:

1- ifall jag också pratar omedvetet på samma sätt om den delen av världen (den arabo-muslimska världen) jag kommer ifrån eller åtminstone tänker jag på den på samma sätt? Svaret är nog ja (alltså jag tänker visst att vi är överlägsna - läs mer om detta längre ner)

2- är man, som västerlänning, medveten om att det är bara ens egna övertygelser som råder när man pratar om sig själva på det sättet (ja du kan även läsa om detta i samma stycke nedan)

Jag tänker inte att vi är den fria världen, definitivt inte. Däremot tänker jag att vi är den bättre världen. Och till viss del den civliserade världen. Ska vi tänka på civilisationen så är det väl både moral och annat å ena sidan men också den "fysiska framgången" dvs infrastruktur, utbildning och liknande. Vi är inte så bra i den andra delen men vi är sju resor bättre i den första delen vilket gör oss till den bättre världen med de rätta värderingar. Det vi värderar högst, och förväntas göra som muslimer, är vi bäst på och det gör oss till bättre människor men väst är som sagt också mer civliserad när det gäller byggnader och maskiner.

Jag tycker att det är viktigt att man förstår iaf att det finns även andra synsätt och inte tar för givet att det man tror och tycker är samma sak som verkligenheten. Varför jag tycker det är oklart just nu. Det som är klart dock är att jag vill att man varje gång skriver eller säger "civiliserad" eller "fri" ska samtidigt tänka "ja jo civiliserad och fri enligt HUR JAG SER DET OCH ÄR MEDVETEN OM ATT DET FINNS ANDRA SOM INTE SER DET SÅ".Varje jävla gång alltså.
Citera
2025-06-26, 21:48
Medlem
HobbyHitlers avatar
Om inte västvärlden är fri och överlägsen, varför vill människor från hela världen ta sig hit för att leva här? Självskadebeteende?
Citera
2025-06-26, 21:50
Medlem
OnkelUnkass avatar
Berätta mer om hur många människor som flyr från Väst till "den bättre världen" dvs den vanskötta samt genomkorrumperade regionen under islamistiskt förtryck

Kan inte du åka dit också eftersom det är så fint och civiliserat där nere?
Citera
2025-06-26, 22:31
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Om inte västvärlden är fri och överlägsen, varför vill människor från hela världen ta sig hit för att leva här? Självskadebeteende?

Det skulle inte förvåna mig om mitt absolut görsta inlägg på flashback var just ett svar på denna fråga. Förklaringen ligger nämligen i att muslimer är människor och människan är svag och vill ha det bättre ekonomiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Berätta mer om hur många människor som flyr från Väst till "den bättre världen" dvs den vanskötta samt genomkorrumperade regionen under islamistiskt förtryck

Kan inte du åka dit också eftersom det är så fint och civiliserat där nere?

Du vet inte var JAG bor. Om du frågar generellt så kan du se mitt svar ovan.
Citera
2025-06-26, 22:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det skulle inte förvåna mig om mitt absolut görsta inlägg på flashback var just ett svar på denna fråga. Förklaringen ligger nämligen i att muslimer är människor och människan är svag och vill ha det bättre ekonomiskt.

Men om ni är överlägsna, borde ni väl fixa ekonomin själva? Problemet är det system man lever under där. Islam. Inte har judarna problem med att skapa välfärd för sig själva där.
Citera
2025-06-26, 22:46
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men om ni är överlägsna, borde ni väl fixa ekonomin själva? Problemet är det system man lever under där. Islam. Inte har judarna problem med att skapa välfärd för sig själva där.

Nej, precis, det är ju inte så mycket islam "där" kan jag säga. Dessutom kommer du väl ihåg min tråd om bonden och resten av världen som jag skrev för m/några måmader eller ett år sen. Eller har du glömt?

Du ser ju själv exakt hur det låter i väst vad gäller Iran och resten av den muslimska världen: "vi är civiliserade och får ha atombomb men ni är fanatiker och får ej ha det". Samma tänk gäller i princip allt annat i relationen mellan oss och väst men även vi har såklart en stor del i ansvaret, det kan jag inte förneka. Dessutom har Qatar och UAE ocv säkert SA bättre BNO än Sverige och säkert större ekonomier också.
Citera
2025-06-26, 22:59
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:

Vi vet vart du bor, du lever gott på svenska skattebetalare och kan utnyttja din yttrandefrihet till att pissa på Sverige och västvärlden i tråd efter tråd. Det här uttalandet är f ö hysteriskt roligt:

Citat:
Vi är inte så bra i den andra delen men vi är sju resor bättre i den första delen vilket gör oss till den bättre världen med de rätta värderingar. Det vi värderar högst, och förväntas göra som muslimer, är vi bäst på och det gör oss till bättre människor men väst är som sagt också mer civliserad när det gäller byggnader och maskiner.

Ni har ingen moral att tala om och era värderingar är skit

Muslimska värderingar och vad som förväntas av er:
×förtrycka kvinnor
×mörda homosexuella
×mörda kristna/judar
×förakta kunskap
×förbud mot att tänka självständigt
×bygga failed states som människor flyr ifrån
×starta krig (som ni aldrig vinner)
×använda våld för minsta lilla oförätt
×mörda era systrar/döttrar för att de dragit skam över familjen
×snylta bidrag
×ljuga
×föda barn som ni inte uppfostrar
×ge er på människor i grupp
×begå terror
×världsbäst på att uppfinna terroristmedtoder: flygplanskapningar, självmordsbombare, lastbilar som plöjer mer människor, flygplan som missiler: ni är kungarna när det kommer till att vara ondskefulla

Dessa saker är ni helt klart bäst av alla på, ingen diskussion. Att vara det sämsta mänskligheten kan uppbåda är dock ingen merit och gör er inte till "bättre" människor, tvärtom.

Ni har ingen civilisation, Européer var mer civiliserade på medeltiden än vad ni är nu. Ni är stenåldersmänniskor på alla plan.
Citera
2025-06-26, 23:07
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Vi vet vart du bor, du lever gott på svenska skattebetalare och kan utnyttja din yttrandefrihet till att pissa på Sverige och västvärlden i tråd efter tråd. Det här uttalandet är f ö hysteriskt roligt:

Ni har ingen moral att tala om och era värderingar är skit

Muslimska värderingar och vad som förväntas av er:
×förtrycka kvinnor
×mörda homosexuella
×mörda kristna/judar
×förakta kunskap
×förbud mot att tänka självständigt
×bygga failed states som människor flyr ifrån
×starta krig (som ni aldrig vinner)
×använda våld för minsta lilla oförätt
×mörda era systrar/döttrar för att de dragit skam över familjen
×snylta bidrag
×ljuga
×föda barn som ni inte uppfostrar
×ge er på människor i grupp
×begå terror
×världsbäst på att uppfinna terroristmedtoder: flygplanskapningar, självmordsbombare, lastbilar som plöjer mer människor, flygplan som missiler: ni är kungarna när det kommer till att vara ondskefulla

Dessa saker är ni helt klart bäst av alla på, ingen diskussion. Att vara det sämsta mänskligheten kan uppbåda är dock ingen merit och gör er inte till "bättre" människor, tvärtom.

Ni har ingen civilisation, Européer var mer civiliserade på medeltiden än vad ni är nu. Ni är stenåldersmänniskor på alla plan.

Ja ok du får tro att det är så.
Citera
2025-06-26, 23:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej, precis, det är ju inte så mycket islam "där" kan jag säga. Dessutom kommer du väl ihåg min tråd om bonden och resten av världen som jag skrev för m/några måmader eller ett år sen. Eller har du glömt?

Du ser ju själv exakt hur det låter i väst vad gäller Iran och resten av den muslimska världen: "vi är civiliserade och får ha atombomb men ni är fanatiker och får ej ha det". Samma tänk gäller i princip allt annat i relationen mellan oss och väst men även vi har såklart en stor del i ansvaret, det kan jag inte förneka. Dessutom har Qatar och UAE ocv säkert SA bättre BNO än Sverige och säkert större ekonomier också.
Nej den tråden har jag nog glömt.

Men att väst kan bestämma vad ni ska få ha, visar också på något.

Egentligen som jag förklarar hela tiden, handlar det om ett system som grundar sig I upplysningens idéer. Som bygger på vetenskapen som skapat väst. I din del av världen spreds inte de idéerna, då man förbjöd boktryckeri för man var rädda för de omvälvningar de orsakade i väst och som hotade både religionen och makten där. Det var därför Brittiska flottan till slut seglade in i Bosporen och delade upp det Ottomanska imperiet i protektorat som styrdes av väst.

Egentligen borde ni ta till er de bra sakerna här och försöka sprida dem där. Att sitta på knä och buga som en undergiven slav, kommer inte att ändra någonting.
Citera
2025-06-26, 23:11
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ja ok du får tro att det är så.

Till skillnad från din tro på en skäggig gubbe i skyn vid namn Allahn Ballahn, så är det jag skriver objektiv fakta alla kan ta del av genom att läsa dagstidningar och historieböcker
Citera
2025-06-26, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Bidrag
Citera
2025-06-26, 23:27
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej den tråden har jag nog glömt.

Men att väst kan bestämma vad ni ska få ha, visar också på något.

Egentligen som jag förklarar hela tiden, handlar det om ett system som grundar sig I upplysningens idéer. Som bygger på vetenskapen som skapat väst. I din del av världen spreds inte de idéerna, då man förbjöd boktryckeri för man var rädda för de omvälvningar de orsakade i väst och som hotade både religionen och makten där. Det var därför Brittiska flottan till slut seglade in i Bosporen och delade upp det Ottomanska imperiet i protektorat som styrdes av väst.

Egentligen borde ni ta till er de bra sakerna här och försöka sprida dem där. Att sitta på knä och buga som en undergiven slav, kommer inte att ändra någonting.

Nej du förstår fortfarande inte. Koranen pratade för över 1400 år sedan om vad upplysning var och det kommer aldrig att lyckas att få en muslim att ändra uppfattning. Så del fajten kan du bara släppa om du vill må bättre. Nästa punkt är ifall upplysningens idéer som du kallar dem bidragit till att västvärlden koloniserade andra länder och skapade mer avancerade vapen och maskiner som gjorde denne överlägsen. Länka gärna till tydliga studier i så fall. Nästa punkt är ifall man har försökt att hindra andra delar av världen, i detta fall just muslimer, från att få tillgång till sådana bra delar med upplysningen och ville istället "exportera" bara de dåliga aspekterna. Jag får väl själv leta upp en bra studie om detta.

En sak är säker: oavsett vad så är ansvaret i den delen som vi är misslyckade med alltid vårt tyvärr.
Och ännu viktigare, ni är misslyckade i en annan lika viktig del och det är faktiskt just den delen denna tråd handlar om.
Senast redigerad av TheSamePerson 2025-06-27 kl. 00:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in