• 1
  • 2
2025-06-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Mycket Maizena-tjat här inne. Majsstärkelse heter det på svenska. Maizena är ett varumärke, jag handlar för det mesta off brand.

Och så skrev jag också om att man kan få en gräddsås att bli tjock bara genom att reducera den.

Men det missade du kanske, miffo.

Maizena är bra för de som är lata.

Att ha extra mycket grädde och reducera såsen så den tjocknar av sig av sig själv är det bästa.

Fattar du nu?
Citera
2025-06-26, 22:15
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Och så skrev jag också om att man kan få en gräddsås att bli tjock bara genom att reducera den.

Men det missade du kanske, miffo.

Maizena är bra för de som är lata.

Att ha extra mycket grädde och reducera såsen så den tjocknar av sig av sig själv är det bästa.

Fattar du nu?

Jag skummade ditt inlägg, förlåt mig. Inser vad du menar.
Citera
2025-06-26, 22:20
Medlem
Citat:
Jag skummade ditt inlägg, förlåt mig. Inser vad du menar.

Och med reduceringsmetoden behöver du för övrigt inget smör.

Men för smakens skull ska det vara äkta vispgrädde. Färsk 40 % och ingen jävla UHT behandlad 36 % skit.

Hade du äkta grädde i din sås?
Citera
2025-06-26, 22:22
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Och med reduceringsmetoden behöver du för övrigt inget smör.

Men för smakens skull ska det vara äkta vispgrädde. Färsk 40 % och ingen jävla UHT behandlad 36 % skit.

Hade du äkta grädde i din sås?

Matlagningsgrädde. Och ska jag vara riktigt ärlig var det nog margarin istället för smör, som jag brassade ihop alltsammans i. Har inga pengar på banken.
Citera
2025-06-26, 22:32
Medlem
Citat:
Matlagningsgrädde. Och ska jag vara riktigt ärlig var det nog margarin istället för smör, som jag brassade ihop alltsammans i. Har inga pengar på banken.

Du har inga pengar på banken, och?

Alltså matlagningsgrädde och margarin och mjöl. Då kan du lika väl använda pulversås.

Sen är jag inte rik så visa genvägar kör man som typ att buljongtärningar istället för fond i sin sås, som du gjorde.

Men äkta vispgrädde är liksom det viktigaste.

Soya är bra, det ger en fin umamismak.

Men en gräddsås behöver också sötma. Svartvinbärssaft eller gelé eller lingonsylt. Sirap eller socker om man är fattig.

Sen så är jag lite speciell. Piffi Alkrydda. Det kan man ha i. Fast det är säkert inte PK.
Citera
2025-06-26, 22:51
Medlem
Sladdarens avatar
Vilket béchamelsås recept följde du iom att du är ovan med det här just nu ?

Citat:
Hade i mjöl och grädde och smör och timjan, soja, buljongtärning, salt och peppar och rörde om alltsammans.

Du ska inte ha i allt direkt liksom ..

Det du gjorde va béchamelsås eller vitsås fast lite fel med grädde och det saknas ju mjölk

Du kan ha tagit för mycket mjöl och för lite vätska (mjölk + grädde och puttra upp) Sen så ska du röra mjölkplumparna tills du inte ser dom med en visp på ganska låg medelvärme, rör , rör och rör till såsen är homogen och rätt lagom tröghet
Citera
2025-06-26, 22:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Vill du tjocka till grädde tar du för 3 dl grädde, 1/2 halv msk till en msk mjöl räcker och sen en msk smör
och sen bryner du ihop det i tex en stekpanna så det luktar lite kakor
Sem häller du på 1 dl grädde och vispar som fan så det blir slätt.. Sen häller du på resten av grädde och vispar lite till under värme
Citera
2025-06-27, 08:44
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ändrad.

Gräddsaucen klumpar sig – MISSLYCKAD? -->> Gräddsåsen klumpar sig - MISSLYCKAD?

//Mod
Citera
2025-07-26, 11:35
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Vettiga människor använder någon av följande metoder.

Man fixar såsen och sen tillsätter man maizena för att få den tjock.

eller

Man har generöst med grädde och reducerar såsen tills grädden gör att den tjocknar av sig själv.

Man behöver inte använda majsmjöl. Räcker med vanligt. Annars finns idealmjöl så klumpar det inte till sig.
Citera
2025-07-26, 12:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Du har rört för lite. Rör mer, eller använd Maizena som är en bättre förtjockare än mjöl. Det är inte 1930 längre, man behöver inte vetemjöl för att göra en brun”sauce”. Maizenan rör du ut i lite kallt vatten.
Jag tar mjöl och maizena och beroende på vad jag ska göra.
Just brunsås föredrar jag mjöl, men nog mest maizena totalt sett.(Där lägger jag in arrowrot också, men den är inte så ofta alls.)

Och för TS, ja, man kan göra toppredning på maizena eller mjöl, man kan göra en beurre manié om man vill vara säker på det inte ska bli klumpar.
Sen hur man räddar såsen i detta faller, så funkar nog en trådsil om man inte har en såssil
Citera
2025-07-26, 21:37
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Maizena har en annan fördel: om man inte gillar grädde
Gräddsmaken kan dra ner en rätt ordentligt tycker jag.
I rätt mängd enligt mina smaklökar, så binder den för dåligt.
Så - majsstärkelse
Citera
2025-07-27, 00:10
Medlem
Vem0ths avatar
En stavmixer löser det mesta när det kommer till sås kontra pulverproblem. Då en stavmixer hackar upp och mixar på ett annat sätt mot vad en elvisp gör. Mer centrerat och mer energi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in