• 1
  • 2
2025-06-26, 18:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag undrar varför generation Z verkar ha svårt med allt. Skola, ekonomi, jobb, karriär, förhållande och familj.

Man ser typ jätte många som lever efter dåliga arbetsförhållanden, knappt något riktigt boende. I USA så bor dom flesta hemma i källaren.

Vissa verkar vilja sträva ett liv efter Instagram och bara fokusera på sitt yttre. Lånar pengar för att köpa dyra saker, typiskt amerikanskt.

Så hur ska vi tolka dom? Framgångsrika eller inte?
Jag tycker många inom generation Z verkar inte följa åsikten "No pain? No gain!" När det kommer till karriär.

Denna generation saknar självförtroende då dom alltid förlitar sig på vad andra tycker.
Citera
2025-06-26, 18:45
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag undrar varför generation Z verkar ha svårt med allt. Skola, ekonomi, jobb, karriär, förhållande och familj.

Man ser typ jätte många som lever efter dåliga arbetsförhållanden, knappt något riktigt boende. I USA så bor dom flesta hemma i källaren.

Vissa verkar vilja sträva ett liv efter Instagram och bara fokusera på sitt yttre. Lånar pengar för att köpa dyra saker, typiskt amerikanskt.

Så hur ska vi tolka dom? Framgångsrika eller inte?
Jag tycker många inom generation Z verkar inte följa åsikten "No pain? No gain!" När det kommer till karriär.

Denna generation saknar självförtroende då dom alltid förlitar sig på vad andra tycker.

Jag tror absolut att det är vanligare att generation Z är så jämfört med andra generationer. De flesta av dem har inte uppfostrats av livets hårda skola, utan blivit helt influerande av internet.

Men sen finns det ju vi som blev uppfostrade hårt och fick diverse personlighetsstörningar
Citera
2025-06-26, 19:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag tror absolut att det är vanligare att generation Z är så jämfört med andra generationer. De flesta av dem har inte uppfostrats av livets hårda skola, utan blivit helt influerande av internet.

Men sen finns det ju vi som blev uppfostrade hårt och fick diverse personlighetsstörningar

Livets hårda skolan har olika definitioner beroende på vem man talar med. Jag tolkar livets hårda skola som ett WT-term för folk som inte tog sin framtid seriöst. Dom gick en sliten skola och gick ut med dåliga betyg. Det var ändå ingen idé att ens försöka bli något.

Generation Z klagar jag egentligen inte så mycket på. Dom fyller ändå en viktig funktion i samhället. Dom masskonsumerar och belånar sig. Detta gynnar bankerna.
Citera
2025-06-26, 19:29
Medlem
triptykens avatar
Fråga dina föräldrar som sa så om din generation med. Eller en mer tekniskt passande variant.

ALLA generationer säger så om nästa och näst-nästa. Det är världens mattaste spaning vid det här laget, att "redan dom gamla grekerna" sa att generationen efter dom var en variant av hur du snackar om generation Z.
Citera
2025-06-26, 20:25
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Med risk för att låta efterbliven, men vilka tillhör generation Z?
Citera
2025-06-26, 20:50
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Med risk för att låta efterbliven, men vilka tillhör generation Z?

Generation Z, eller Gen Z, är en benämning på personer som vuxit upp efter millennieskiftet, ibland preciserat som personer födda mellan 1995 och 2012 eller mellan 1997 och 2009.

Wiki
Citera
2025-06-26, 21:17
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Livets hårda skolan har olika definitioner beroende på vem man talar med. Jag tolkar livets hårda skola som ett WT-term för folk som inte tog sin framtid seriöst. Dom gick en sliten skola och gick ut med dåliga betyg. Det var ändå ingen idé att ens försöka bli något.

Generation Z klagar jag egentligen inte så mycket på. Dom fyller ändå en viktig funktion i samhället. Dom masskonsumerar och belånar sig. Detta gynnar bankerna.

Jag var en av de gen Z som växte upp i en sliten ort, smutsig skola och hade dåliga betyg. Hade mina svårigheter men blev uppfostrad hårt, så det var bara att bevisa sig på andra sätt att man dög för föräldrarna genom att jobba arslet av sig på andra sätt för att de ens skulle klara av att kolla på dig. Men sen blir det svårare att umgås med andra generation Z personer, man har svårt att relatera till deras gnäll.
Citera
2025-06-26, 21:40
Mycket bra tråd, och i allra högsta grad relevant. Jag håller med. Tiktok har nog förstört väldigt mycket, yngre dras med och tror att dom kan överleva på sociala medier & gör bort sig.

Disaster...
Citera
2025-06-26, 21:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fråga dina föräldrar som sa så om din generation med. Eller en mer tekniskt passande variant.

ALLA generationer säger så om nästa och näst-nästa. Det är världens mattaste spaning vid det här laget, att "redan dom gamla grekerna" sa att generationen efter dom var en variant av hur du snackar om generation Z.

Jo. Men Gen Z är unik på sitt sätt faktiskt. Dom har vuxit upp i en värld utan krig.
Citera
2025-06-26, 21:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Mycket bra tråd, och i allra högsta grad relevant. Jag håller med. Tiktok har nog förstört väldigt mycket, yngre dras med och tror att dom kan överleva på sociala medier & gör bort sig.

Disaster...

Lägg även till alla "poddar" som Gen Z lyssnar på idag. Visst kan väll Joe Rogan vara intressant, men det är bara show av allt. Det är sällan något tekniskt revolutionerande eller upptäcktsresande individer som gästar.
Citera
2025-06-26, 21:44
Medlem
kinjinhoofers avatar
Känns som att Gen Z är plågad av psykisk ohälsa och jämförelsementalitet. Det är inga nya fenomen, men depression är exempel på en term som slängs runt som om det vore trendigt att må dåligt.

Kan tänka mig att det blir svårt att klara av skolan och ha ambitioner om man är omringad av folk som mår dåligt över allt och inget och jämför sig med varandra på sina sociala plattformar.
Citera
2025-06-26, 21:53
Medlem
Var och varannan har en "diagnos".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem