Hej,
Jag är en 27 år gammal man och är just nu ganska orolig över att jag har cancer. Jag genomgick en undersökning på vårdcentralen och följande skrevs:
En remiss skickades till kirurgi och då kunde jag se i 1177 (enbart diagnoskoder, inga anteckningar annars):
__________________________________________________ ___________________
Hur fuckad är jag? Jag söker inte medicinsk rådgivning från Flashback, jag planerar att genomgå vidare undersökning. Jag vill bara veta om jag är körd nu i förväg eller inte.
Jag är en 27 år gammal man och är just nu ganska orolig över att jag har cancer. Jag genomgick en undersökning på vårdcentralen och följande skrevs:
Kod:
__________________________________________________ ___________________Annan tidigare sjukdom Tidigare haft järnbristanemi. Står på *** och ***. Enligt patienten tidigare haft besvär med hemorrojder. För övrigt frisk. Aktuellt Söker på grund av utbuktning som han haft vid ändtarmskanalen sedan ungefär en månad. Ibland ömmar det. Ingen blödning. Patienten misstänkte att det kan vara hemorrojder varför han provade med Scheriproct stolpiller utan stor effekt. Inte ont. Blöder inte. Sköter magen som vanligt. Inga konstigheter med avföringen. Har inte sett blod, slem eller svartfärgad avföring. Inga buksmärtor. Har gått ner i vikt från 105 kg till 65 kg på ungefär 3 år. Frivillig viktnedgång då patienten har ändrat på kosten och motionerat. Ingen långvarig feber. Inga nattliga svettningar. Patienten är orolig att han har något farligt. Status Allmäntillstånd Gott och opåverkat allmäntillstånd. Buk Vid inspektion sammanfallen buk. Vid auskultation livliga tarmljud. Vid palpation mjuk buk och oöm. Inga resistenser. Per rectum Vid inspektion ser en utbuktning som ligger vid ungefär klockan 5, mäter 1 cm. Ingen färgskiftning. Ingen lokal värmeökning. Ingen palpömhet i själva utbuktningen. Per rektumundersökning utan anmärkning. Inga blodspår på handskar. Undersökningar Mage-tarm Proctoskopi Utan anmärkning. Bedömning En 27-årig man anamnes enligt ovan utbuktning i ändtarmskanalen som kliniskt inte ser ut som typiska hemorrojder. Dessutom har den inte svarat på Scheriproct. Kliniskt inga röda flaggor. Skickar en remiss till kirurgen för bedömning. Lugnande besked till patienten.
En remiss skickades till kirurgi och då kunde jag se i 1177 (enbart diagnoskoder, inga anteckningar annars):
Kod:
Op/åtgärdskod VB210 SVF tjock- och ändtarmscancer - beslut välgrundad misstanke om cancer Op/åtgärdskod VB215 SVF tjock- och ändtarmscancer - välgrundad misstanke om cancer - remiss mottagen Op/åtgärdskod VB220 SVF tjock- och ändtarmscancer - välgrundad misstanke om cancer - remiss bedömd
__________________________________________________ ___________________
Hur fuckad är jag? Jag söker inte medicinsk rådgivning från Flashback, jag planerar att genomgå vidare undersökning. Jag vill bara veta om jag är körd nu i förväg eller inte.
Senast redigerad av Martian-Sand 2025-06-26 kl. 17:28.
Senast redigerad av Martian-Sand 2025-06-26 kl. 17:28.