2025-06-26, 15:57
Medlem
Pepsinudels avatar
Vill du köpa en själv finns det ett gäng till salu!

https://autoline24.se/-/forsaljning/...22075964743800
Citera
2025-06-26, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tyckte det även stod "elbuss", har dom infrastruktur?

Rapsoljebuss.
Citera
2025-06-26, 16:04
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Dom har nog inte sålt den till mellanöstern utan sålt den till någon som själv exporterat den.
Lagen om offentlig upphandling gör att många bussbolag får kontrakt om att sköta busstrafiken under en tioårsperiod, är det då ett annat bolag som vinner upphandlingen efter dessa tio år brukar dom ha egna bussar så dom gamla säljs.
Det vore extremt korkat att skrota bussen då den kan inbringa betydligt större summor om den säljs komplett.

Bolaget som har exporterat är Bussmarket, det är inte SL (som benämns som Keolis Sverige AB).

Så nej, det är inte någon annan i Sverige som exporterat den. Oavsett, så är det extremt slarvigt av ett bolag som Bussmarket, att systematiskt sälja på export, utan att faktiskt exportera fordonen på korrekt vis.

De är i samma koncern som ett större antal demonteringsfirmor, och har även bolag i Lettland, som de säkert använder.

Oavsett, så sker uppenbarligen inte förfarandena på rätt vis, och det syns ganska väl både på den fordonspark som företaget byggt på sig, men även på att bussen faktiskt inte stripats av, eller ens rensats på reklam.
Citera
2025-06-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Det är ingen stulen buss utan en som är såld! Inget konstigt alls, går massor av bussar och lastbilar runt om i världen med svensk text!

SL säljer bussar med reklam och allt fortfarande på? Tjeeeeena.

Har staten botar på Flashback eller varför skulle man vilja ursäkta denna enorma tabbe?
Citera
2025-06-26, 16:25
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Vill du köpa en själv finns det ett gäng till salu!

https://autoline24.se/-/forsaljning/...22075964743800

Vilket djävla slöseri med våra skattepengar. Den där hade säkert kunnat användas i 10 år till utan allvarliga problem i stället för att beställa nya för 3-4 miljoner (tror jag) styck.
Citera
2025-06-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är mer fundersam över denna mening i texten.

Men under sommaren är de ute och reser i Mellanöstern. De liftar sig igenom Libanon, Syrien, Irak, Iran och Afghanistan.

Vem fan kommer på idéen att semestra i mellanöstern som dessutom är i krig och dessutom genom att lifta?

Fattar de inte att de svävar i livsfara? Helt absurt att deras föräldrar släppt iväg dem. Har de riktig tur så kanske de kommer överleva. Tänk om de hamnar i det där Evin fängelset i Iran. Hur kan de vara så naiva? Jag skulle inte våga ens lifta här Sverige.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2025-06-26 kl. 16:33.
Citera
2025-06-26, 16:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Det är en svennebanan med brytning som är intresserad av den kulturen och gör content med sin vän.

Absolut, men hade inte valt de länderna ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Folk med litet äventyrslusta antar jag? Syrien är ju ifred just nu, allt bortom Södra Libanon är rätt ok, Irak, Iran och Afghanistan vette fasen men den sista är i alla fall i fredstid för tillfället.

Lifta är nog enklare också eftersom dom ju ser ut som liftare/backpackers båda två.

Men folk hittar ju på knepig skit. Typ bada med hajar, bungy jump - varför inte detta?

Det är ju inte direkt så att UD uppmuntrar resor till dessa länder. Det är fred idag men imorgon kan det vara fullt krig, med dessa länder vet man aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av De14Orden
Inte konstigare än att Jonas Sjöstedt åkte tåg genom Ukraina under pågående krig för något år sedan. Det är inte krig i hela landet eller på hela kontinenten.

Absolut, förstår jag också men skulle ändå inte åka till dessa länder och lifta.

Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Fattar de inte att de svävar i livsfara? Helt absurt att deras föräldrar släppt iväg dem. Har de riktig tur så kanske de kommer överleva. Tänk om de hamnar i det där Evin fängelset i Iran. Hur kan de vara så naiva? Jag skulle inte våga ens lifta här Sverige.

Ja, jag hade inte valt semester i något av dessa länder just nu men de och jag är tydligen olika. Skulle inte valt semester i dessa länder någonsin. Känns som jag får tillräckligt av dessa människor här hemma.
Citera
2025-06-26, 16:42
Medlem
Det är väl inge konstigt, såg själv en buss i Ryssland för typ 15 år sedan, där texten Kopparbergs landsting, kommun eller nåt sånt syntes fortfarande trots avlägsnandet av text.
Var väl nån pickup som dök upp hos en milisgrupp i Syrien för några år sedan, med en kulspruta på flaket och typ ”Al’s plumbing Fort Lauderdale” på sidan m tel nr. Sålt på en USA auktion och sen utskeppad.
Tycker det verkar vara 50/50 som reser ner. Vissa säger det är för ostabilt, andra chansar och besöker släkten. Om UD avråder från resor till vissa länder gäller ingen reseförsäkring där, vad jag vet.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-06-26 kl. 16:46.
Citera
2025-06-26, 16:55
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Det är väl bra att syrierna får känna på svenska bussar etc innan de importeras hit av den kommande MP-regeringen.
Citera
2025-06-26, 17:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Jo, det är jävligt konstigt. Självklart säljer inte Stockholms stad bussar till Syrien, och varför skulle Syrien köpa begagnade bussar från Sverige utan att ta bort all Svensk text före användning?

Nej Stockholms stad säljer inga bussar, SL tillhör Stockholms region/län. De tar inte bort svensk text för de gör ingenting i onödan i Mellanöstern.
Citera
2025-06-26, 17:14
Medlem
Pepsinudels avatar
SL äger inga bussar utan de köps in, ägs och säljs av trafikutövarna, i detta fall Keolis. Det rullar mängder med gamla svenska bussar i fattiga länder både i SL-, Västrafik- och många andra färgsättningar.
Citera
2025-06-26, 17:14
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Jo, det är jävligt konstigt. Självklart säljer inte Stockholms stad bussar till Syrien, och varför skulle Syrien köpa begagnade bussar från Sverige utan att ta bort all Svensk text före användning?

Stockholm stad har inga bussar.
Det är Region Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in