2025-06-25, 23:26
Medlem
Hejsan

Finns det några här på FB med erfarenhet av neuroendokrin cancer och/eller PRRT?

Min bakgrund: man, kring 50, rektal-net med spridning (metastaser) i lever och skelett (sedan första diagnos). Grad 3, Ki-67 på 26%. Genomgått fyra behandlingar med Lutetium (PRRT), vilket verkar ha gett viss effekt med krympande metastaser.

Det verkar vara en ganska ovanlig diagnos, så det vore intressant att höra om andras erfarenheter/tips från de i samma sits

/SSS
Senast redigerad av Snickelisnicksnack 2025-06-25 kl. 23:36.
Citera
2025-06-26, 01:16
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Jag har inte erfarenhet av att vara drabbad själv eller haft någon anhöriga.
Men jag har jobbat på onkologen i några år, visserligen är det några sedan nu.

Det du skriver visar bland annat på en aggressiv cancer som växer snabbt och har en otroligt hög risk att sprida sig. Men det vet du antagligen redan.
Det fina med forskningen är att fler och fler överlever cancer, eller i alla fall att cancern kan hållas i schack längre.

Det enda tipset jag kan ge är att verkligen leva ditt liv medans du kan, du vill inte ångra någonting när din tid är kommen.
Det syns så väl på personer både innan och efter döden när dom inte har varit klar med livet.

Hur det än är, så ska vi alla den vägen vandra och jag önskar dig TS allt gott! ❤️
Citera
2025-06-26, 02:16
Medlem
Tack så mycket för det. Funderat mycket på just de sakerna, och försöker att ta det till mig så gott det går.
Citera
2025-06-26, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickelisnicksnack
Igång med vad?
Oj hur ser dina utsikter ut?
Tips till andra cancerpatienter med vården mm?
Kämpa!
Citera
2025-06-26, 07:44
Medlem
De är tydliga med att det inte går att bota, med tanke på spridningen. Men att det med lyckad behandling går att leva ”flera år, ibland t o m ganska många”. Så känns rätt öppet.

Ska fundera lite på det där med tips till andra.
Citera
2025-06-26, 10:32
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickelisnicksnack
Tack så mycket för det. Funderat mycket på just de sakerna, och försöker att ta det till mig så gott det går.

Har du frågor eller funderingar, så kan jag försöka svara så gott det går.

Jag jobbade som undersköterska och var den som var närmast patienterna på daglig basis och utöver det hade vi dagliga ronder med sjuksköterskor som i sin tur hade ronder med läkare. Så jag har rätt stor kunskap och erfarenhet av cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in