Citat:
Ursprungligen postat av
Masinga
Jag har gamla fördomar mot franska bilar, att de är uselt. Är dessa fördomar berättigade än idag?
Nej. Du ska dock akta dig för att köpa en bil med "våt" kamrem. Det blir problem och motorras då den vittrar sönder och förstör smörjningen i motorn.
Vi har bara franskt i bilparken hemma. En 20år gammal Megane och en 6år gammal Duster. Båda funkar superbra. Köpte Megane för 7år sedan och har kört den strax under 10 000mil på den tiden. Under den tiden har jag servat och bytt få delar, bla tändspolar samt broms ledningar i bak (rost). Dustern har jag haft i 1.5år och kört 3000mil. Ingen av dessa bilar kräver mer underhåll än någon annan bil jag ägt och delarna är typ gratis när det behövs bytas något och de är således billiga att drifta. När det kommer till bilekonomi så undrar jag om inte vår Megane tar hem priset? Köpt för 14000kr och kan skrotas och då får jag 25 000kr för den om jag köper en elbil. Komforten är bra men detaljkvaliteten är inget vidare och den är plastig och omysig interiört. Slö som tusan (1.6l sugmotor). Rostar i princip inget alls! Dustern är både mysig i interiören och har bra komfort. Dieselmotorn på 136hk är tillräckligt stark.
Det finns bättre, snyggare och dyrare bilar men vi är nöjda med Renault/Dacia då de alltid startar och har under vår ägo visat sig vara både driftsäkra och ekonomiska.