2025-06-26, 01:15
Medlem
Har du möjlighet köp en Toyota, bättre bilar finns inte.
Citera
2025-06-26, 06:19
Medlem
NyaHenriksss avatar
Just de märkena du räknar upp är sådana jag ALDRIG skulle köpa själv.
De franska behöver ingen förklaring.
Nissan är ”japansk” men utan japansk kvalitet.
Om jag måste välja under hot hade jag gråtande valt Nissan.
Citera
2025-06-26, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jag har gamla fördomar mot franska bilar, att de är uselt. Är dessa fördomar berättigade än idag?

Nej. Du ska dock akta dig för att köpa en bil med "våt" kamrem. Det blir problem och motorras då den vittrar sönder och förstör smörjningen i motorn.

Vi har bara franskt i bilparken hemma. En 20år gammal Megane och en 6år gammal Duster. Båda funkar superbra. Köpte Megane för 7år sedan och har kört den strax under 10 000mil på den tiden. Under den tiden har jag servat och bytt få delar, bla tändspolar samt broms ledningar i bak (rost). Dustern har jag haft i 1.5år och kört 3000mil. Ingen av dessa bilar kräver mer underhåll än någon annan bil jag ägt och delarna är typ gratis när det behövs bytas något och de är således billiga att drifta. När det kommer till bilekonomi så undrar jag om inte vår Megane tar hem priset? Köpt för 14000kr och kan skrotas och då får jag 25 000kr för den om jag köper en elbil. Komforten är bra men detaljkvaliteten är inget vidare och den är plastig och omysig interiört. Slö som tusan (1.6l sugmotor). Rostar i princip inget alls! Dustern är både mysig i interiören och har bra komfort. Dieselmotorn på 136hk är tillräckligt stark.

Det finns bättre, snyggare och dyrare bilar men vi är nöjda med Renault/Dacia då de alltid startar och har under vår ägo visat sig vara både driftsäkra och ekonomiska.
Senast redigerad av flat7 2025-06-26 kl. 07:38.
Citera
2025-06-26, 08:03
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Hej

Jag ska köpa en ny (begagnad) bil och de nedan är de jag har funderar på. Jag kan väldigt lite om bilar, framförallt nyare bilar än 2007 som min nuvarande bil är.

Alla bilar har gått under 10 000 mil, alla är bensindrivna. Jag har bara kopierat rubrikraden i annonserna så ni vet om det inte står dragkrok så har inte bilen dragkrok. Vi hyr så vi har inte möjlighet att ha elbil och dieselbilarna brukar vara dyra i skatt.
Jag kör mest stadstrafik förutom första/sista streckan till och från hemmet, jag bor på landet.

Nissan Qashqai 115hk Tekna 360° Kamera Navi Skinn Elstolar

Peugeot 3008 1.2 PureTech 130hk Active CarPlay Cockpit

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160hk Tekna 360° Navi Dragkrok

Renault Kadjar TCe 130hk Zen Farthållare Sensorer 0,55l/mil

Peugeot 2008 131hk GT-Line Pano Dragkrok M&K-Värmare P-Sensorer

Citroën Grand C4 Picasso 150hk 7-Sits Panorama Kamera Skinn
Nissan Qashqai och Renault Kadjar är i stort sett samma bil. Nissan och Renault samarbetar.

Ingen av dessa är några kvalitetsbilar. Tror det individuella skicket och tidigare ägare spelar större roll. Hellre en välvårdad Peugeot än en misskött Nissan.
Citera
2025-06-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Just de märkena du räknar upp är sådana jag ALDRIG skulle köpa själv.
De franska behöver ingen förklaring.
Nissan är ”japansk” men utan japansk kvalitet.
Om jag måste välja under hot hade jag gråtande valt Nissan.

Jo snälla, förklara varför man inte ska köpa franska bilar?
Citera
2025-06-26, 12:01
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Jag kör mest stadstrafik förutom första/sista streckan till och från hemmet, jag bor på landet.
Sträckan. Alla bilar du nämnde är skit. Ska du köra japanskt så är det Toyota som gäller. Opel eller Volkswagen tycker jag att du ska titta på också.
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Jo snälla, förklara varför man inte ska köpa franska bilar?
Du måste skämta? Eller gillar du att behöva besöka verkstäder varje år?
Citera
2025-06-26, 12:16
Medlem
Klas-Vegass avatar
Va fan är dig-T

Hur kan så många på flashback ha så svårt för att första vad mottagare behöver för information? Alla kan ju inte ha autism?

Undvik franska bilar. Hur många ggr måste det skrivas? Du kan ha tur med en fransk bil naturligtvis. Undvik våt kamrem och undvik turbo.

Köp en vanlig bil med 4 hjul och en ratt.
Citera
2025-06-26, 12:22
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger

Kör han VW?

Alla bilarna på listan är skit. RAV4 eller Mazda CX-5 är bättre val.
Citera
2025-06-26, 12:26
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Alla bilarna på listan är skit.
Det har du rätt i Laban!
Citera
2025-06-26, 13:19
Medlem
Citat:
Hej

Jag ska köpa en ny (begagnad) bil och de nedan är de jag har funderar på. Jag kan väldigt lite om bilar, framförallt nyare bilar än 2007 som min nuvarande bil är.

Alla bilar har gått under 10 000 mil, alla är bensindrivna. Jag har bara kopierat rubrikraden i annonserna så ni vet om det inte står dragkrok så har inte bilen dragkrok. Vi hyr så vi har inte möjlighet att ha elbil och dieselbilarna brukar vara dyra i skatt.

Nissan Qashqai 115hk Tekna 360° Kamera Navi Skinn Elstolar

Peugeot 3008 1.2 PureTech 130hk Active CarPlay Cockpit

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160hk Tekna 360° Navi Dragkrok

Renault Kadjar TCe 130hk Zen Farthållare Sensorer 0,55l/mil

Peugeot 2008 131hk GT-Line Pano Dragkrok M&K-Värmare P-Sensorer

Citroën Grand C4 Picasso 150hk 7-Sits Panorama Kamera Skinn
Hahahaha, finns det folk som betalar pengar för en fransk bil? Det sjukaste jag hört!
Citera
2025-06-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Sträckan. Alla bilar du nämnde är skit. Ska du köra japanskt så är det Toyota som gäller. Opel eller Volkswagen tycker jag att du ska titta på också.

Läste du ens mitt inlägg om mina erfarenheter? Berätta nu om dina!
Citera
2025-06-26, 14:03
Medlem
Du ska i allmänhet inte köpa europeiska bilar, och i synnerhet inte franska eller tyska.
Har du önskemål/krav på tillförlitlighet, komfort och en förutsägbar bilbudget och säkerhet väljer du mellan Honda, Toyota, Suzuki och Mazda.
Honda och Toyota är världen bästa bilar, tätt följda av Suzuki och Mazda.
Efter dessa bilar kommer KIA och Hyundai.

Föreslår i första hand Honda CR-V och Toyota RAV-4.
Båda rymliga och rymmer stora hundburar eller dubbla barnvagnar - om den ena är en s k paraplyvagn.
Om du har "bilstolsbarn" är det mycket lättare och bättre för ryggen att "ladda" en bilbarnstol.
Barnen sitter bättre och högre i dessa två bilar och mår följaktligen bättre då de bättre ut jämfört med vissa andra låga bilar med snipiga sidofönster av brevlådeinkasttyp - t ex Volvo V50, V60, V90.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in