2025-06-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Och hur skulle det gå till menar du?
Var på jordklotet har dessa exemplar hittats, berätta gärna när och hur det gick till då Ötzi är det enda fyndet som ens påminner om det du påstår.

Bland annat västkusten i Sverige. Välbevarade exempel, dock inte lika välbevarade som Ötzi. Vilket jag har sagt hela tiden att det finns fler av.

Citat:

Du har kanske aldrig varit i en ladugård så du kanske inte känner till hur mycket flugor och avföring som finns där och enkelt kan hamna i mjölken.

Jag tror att det är du som aldrig satt din fot i en lada. Om du nu har erfarenhet av att ha egna mjölkkor så är det skrämmande att du tror att opastöriserad mjölk är farligt. Varför var det inte farligt de 10 000 åren innan nu när alla drack opastöriserat?

Citat:

Du känner inte till Robert Kennedy jr?
Son till JFKs bror Bobby?

Du har redan visat i dina svagbegåvade svar att dina kunskaper baseras på propaganda och blind tro.
Att försöka förolämpa mig är meningslöst då det inte går att förolämpa någon som ser ner på dig, du har bevisligen ljugit om dom påhittade stenåldermänniskorna som hittats intakta så din trovärdighet är lika med noll.

Det är rejält ynkligt att ljuga om saker som lätt kan motbevisas förstår du lilla vännen.

Varför slänger du med någon politikers namn i en naturvetenskaplig diskussion? Inte så konstigt att jag inte kopplar eftersom jag trodde du syftade på en forskare. Den enda här som baserar sin bild på propaganda är du, det är smärtsamt uppenbart att du aldrig läst naturvetenskap.
Citera
2025-06-25, 21:10
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Bland annat västkusten i Sverige. Välbevarade exempel, dock inte lika välbevarade som Ötzi. Vilket jag har sagt hela tiden att det finns fler av.
Hur skulle en människokropp kunna bevaras i ett svenskt klimat?
Ge exempel på dessa imaginära kroppar, länka gärna...

Citat:
Jag tror att det är du som aldrig satt din fot i en lada. Om du nu har erfarenhet av att ha egna mjölkkor så är det skrämmande att du tror att opastöriserad mjölk är farligt. Varför var det inte farligt de 10 000 åren innan nu när alla drack opastöriserat?
Det var farligt även då, du borde jämföra dödligheten några hundra år tillbaka och jämföra med dödligheten idag så kanske även du begriper detta.
Tror du att Mjölkfabrikanterna skulle satsa stora pengar på att pastesisera mjölk om det inte behövdes min kära foliehatt?

Citat:
Varför slänger du med någon politikers namn i en naturvetenskaplig diskussion? Inte så konstigt att jag inte kopplar eftersom jag trodde du syftade på en forskare. Den enda här som baserar sin bild på propaganda är du, det är smärtsamt uppenbart att du aldrig läst naturvetenskap.
Det är han som är den mest kända personen som propagerar för detta så man kunde tro att du kände till det, du måste vara unikt okunnig om du inte hört talas om familjen kennedy innan...

Och lägg ner tramset om att ha läst naturvetenskap, hade du ens läst en enda bok hade du inte haft anledning att ljuga och hitta på fakta om t.ex dessa bevarade människokroppar som inte existerar, åtminstonde inte i Sveries klimat.
Som sagt, att du försöker förolämpa mig påminner mest om en liten kackerlacka som angriper ett lejon, eller hur herr kackerlacka?
Citera
2025-06-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nu utgår du från att det är optimal kost. Det var just det som skulle bevisas. Har du hört talas om cirkelbevis?

Ja, det är väldigt fascinerande att du reagerar så i en vetenskaplig diskussion. Och jag blir i allmänhet väldigt mycket mindre benägen att tro på folks påståenden när de reagerar som du, eftersom det är en väldigt stark indikation på antingen lögner eller missuppfattningar.

Jag hade möjligtvis köpt de här tramsiga härskarteknikerna om det hade handlat om något som verkligen alla borde kunna, såsom att fiskar har gälar eller dylikt. (Vilket inte stämmer för alla fiskar, men får tjäna som exempel) Dock har jag märkt att varje gång som någon har bett mig om källa på något som alla borde kunna så har det krävts i princip noll ansträngning för att hitta en källa.

Eller denna, lite mer seriösa

Citat:
The archaeologist used data from 17,000-year-old human remains excavated nearby and details from the tracks themselves, such as foot size and stride length.

The bones suggest the people were tall, in good health, and very athletic.

What's more, Webb calculates that one hunter was running at 23 miles (37 kilometers) an hour, or as fast as an Olympic sprinter.

"If you weren't fit in those days, you didn't survive," Webb said.

To date, Webb and his colleagues have identified about 700 footprints.

https://www.nationalgeographic.com/h...d-in-australia
Citera
2025-06-25, 21:14
Medlem
Citat:
Eller denna, lite mer seriösa

https://www.nationalgeographic.com/h...d-in-australia
Det är onekligen imponerande, men du måste väl ändå förstå att det inte på något sätt bevisar "och den genomsnittliga personen då var i lika god fysisk form som en OS idrottare"? Inte ens om man accepterar sprinthastighet som ett bra mått för att jämföra fysisk form.
Citera
2025-06-25, 21:16
Medlem
Citat:
Hur skulle en människokropp kunna bevaras i ett svenskt klimat?
Ge exempel på dessa imaginära kroppar, länka gärna...

Citat:
Så vad vet vi idag om skelettet som låg gömt i en skalbank, nedanför en klippa i Bohuslän i tusentals år – och som grävdes upp och glömdes bort igen i nära 100 år? Kol-14-analyser visar att skelettet är omkring 10.000 år gammalt, och alltså ett av de äldsta fynden av ett såpass komplett skelett som gjorts i norden från mesolitisk tid. Osteologen Torbjörn Ahlström har gjort en grundlig analys av skelettet och kommit fram till att det rör sig om en kvinna. Främst tittar man på bäckenet, ögonbrynsbågar och formen på ögonhålan, för att ta reda på könet. Kvinnan, som numera kallas Österödskvinnan på grund av att det var här hon hittades, har varit förhållandevis lång, cirka 170 centimeter, och frisk för sin ålder.

"Hennes ben uppvisar visserligen en del tecken på förslitningar och artros men detta tolkas som normala ålderskrämpor. Förmodligen har hon haft en viss nackstelhet och även sviter efter benhinneinflammation. Ett isotopprov från en framtand visar att hon troligen vuxit upp i inlandet och inte så nära havet som hennes grav indikerar. Hon verkar ha ätit både marin kost och föda från inlandet. Hon kan ha rört sig i ett område där det var mest gynnsamt att hitta förda efter säsong. Österödskvinnan var omkring 70 år när hon dog och begravdes vid klippan i Bohuslän."

Hennes ben uppvisar visserligen en del tecken på förslitningar och artros men detta tolkas som normala ålderskrämpor. Förmodligen har hon haft en viss nackstelhet och även sviter efter benhinneinflammation. Ett isotopprov från en framtand visar att hon troligen vuxit upp i inlandet och inte så nära havet som hennes grav indikerar. Hon verkar ha ätit både marin kost och föda från inlandet. Hon kan ha rört sig i ett område där det var mest gynnsamt att hitta förda efter säsong. Österödskvinnan var omkring 70 år när hon dog och begravdes vid klippan i Bohuslän

https://goteborgsstadsmuseum.se/utst...ldsta-skelett/

Citat:

Det var farligt även då, du borde jämföra dödligheten några hundra år tillbaka och jämföra med dödligheten idag så kanske även du begriper detta.
Tror du att Mjölkfabrikanterna skulle satsa stora pengar på att pastesisera mjölk om det inte behövdes min kära foliehatt?

Så dödligheten för ett par hundra år sedan var för att de drack opastöriserad mjölk? Varför drack man opastöriserad mjölk i 10 000+ år om det uppenbarligen var farligt?
Anledningen till varför man pastöriserar idag, vilket jag redan förklarat för dig, är för att man producerar på en enorm skala. Om du inte producerar storskaligt så behöver du inte pastörisera.

Citat:

Det är han som är den mest kända personen som propagerar för detta så man kunde tro att du kände till det, du måste vara unikt okunnig om du inte hört talas om familjen kennedy innan...

Låter som att det är du som läser massa propaganda och trams på internet. Med tanke på att du har koll.

Citat:

Och lägg ner tramset om att ha läst naturvetenskap, hade du ens läst en enda bok hade du inte haft anledning att ljuga och hitta på fakta om t.ex dessa bevarade människokroppar som inte existerar, åtminstonde inte i Sveries klimat.
Som sagt, att du försöker förolämpa mig påminner mest om en liten kackerlacka som angriper ett lejon, eller hur herr kackerlacka?

Har du någon form av diagnos eller handikapp?
Senast redigerad av Zeddis 2025-06-25 kl. 21:26.
Citera
2025-06-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är onekligen imponerande, men du måste väl ändå förstå att det inte på något sätt bevisar "och den genomsnittliga personen då var i lika god fysisk form som en OS idrottare"? Inte ens om man accepterar sprinthastighet som ett bra mått för att jämföra fysisk form.

Jo eftersom att detta stärks genom att man har funnit, på helt andra ställen, relativt välbevarade exemplar som man kunnat analysera. Av alla man hittat så säger alla samma sak:
De var på samma nivå som OS atleter, ibland ännu bättre. De Österödskvinnan, Ötzi m fl.
Citera
2025-06-25, 21:27
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Min farsa fick TBC av opastöriserad mjölk när han var liten och fick spendera en sommar på sanatorium.
Aj fan. Hur vanligt är det att man får sjukdomar av opastöriserad mjölk? Jag har efterfrågat det men fått nej eftersom det är förbjudet. Kanske av en god anledning?
Citera
2025-06-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Dagens lamm är produkter av årtusenden av selektiv avel och således knappast någon "naturlig produkt". Likt all tamboskap. Ska du leva fullt ut efter din helt godtyckliga princip om att helt naturliga saker skulle vara bäst för människan kan du bara äta viltkött.
Fast om renen betat vilt och råkat ta en omväg via tjernobyl så borde den gå använda som lampa,dock med ett grönaktigt sken..
Citera
2025-06-25, 21:38
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
https://goteborgsstadsmuseum.se/utst...ldsta-skelett/
Så ett skelett är vad du kallar en välbevarad kropp?
Det syns knappast spår efter vanliga sjukdomar i skelett, det behövs givetvis vävnadsprov för att kunna avgöra något sådant.
Du ljög alltså precis som jag trodde, synd att du inte klarar av att erkänna att du haft fel, skört ego eller dålig självkänsla tro?
Citat:
Så dödligheten för ett par år sedan för att de drack opastöriserad mjölk? Varför drack man opastöriserad mjölk i 10 000+ år om det uppenbarligen var farligt?
Anledningen till varför man pastöriserar idag, vilket jag redan förklarat för dig, är för att man producerar på en enorm skala. Om du inte producerar storskaligt så behöver du inte pastörisera.
Jag antar att du är dåligt påläst om historia så du känner inte till att det var farligt att dricka vatten.
Detta eftersom vatten blir dåligt om det förvaras, just därför drack adeln och överklassen alltid mjöd eller öl då det går att lagra.
Sverige har haft en enda kung som drack vatten och det var Gustav II Adolf, och han blev också dålig några gånger.
Känner du inte ens till att en av dom vanligaste dödsorsakerna på den tiden var kolera som spreds med flugor.
Det dog betydligt fler av dåligt vatten och mat än som dog i strid.

Citat:
Har du någon form av diagnos eller handikapp?
Återigen ett patetiskt försök till förolämpning, det är nästan lite gulligt att du tar i så men akta dig så du inte bajsar på dig, din mamma har säkert tröttnat på att byta dina blöjor lilla vän.

Det verkar som att du har extremt svårt att ta saklig kritik, kan det bero på att du blivit bortskämd som barn och fått suga på mammas bröst varje gång du blev törstig?
Eller du kanske föredrog att suga pappas kuk, precis som du gör än idag...
Citera
2025-06-25, 21:44
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Käkar vanlig mat, precis som mina föräldrar och generationen innan det gjorde.

Kan inte påstå att någon dragit på sig någon åkomma orsakad av varken det ena eller det andra livsmedlet. Allt beror på måttlighet, ät lagom av allt och du klarar dig bra. Såtillvida du inte är allergisk mot något.
Citera
2025-06-25, 21:47
Medlem
Citat:
Så ett skelett är vad du kallar en välbevarad kropp?
Det syns knappast spår efter vanliga sjukdomar i skelett, det behövs givetvis vävnadsprov för att kunna avgöra något sådant.
Du ljög alltså precis som jag trodde, synd att du inte klarar av att erkänna att du haft fel, skört ego eller dålig självkänsla tro?

Jag skrev aldrig kropp. Jag skrev välbevarade exemplar.

Citat:

Jag antar att du är dåligt påläst om historia så du känner inte till att det var farligt att dricka vatten.
Detta eftersom vatten blir dåligt om det förvaras, just därför drack adeln och överklassen alltid mjöd eller öl då det går att lagra.

Vattnet var farligt på grund av avföring.

Citat:

Sverige har haft en enda kung som drack vatten och det var Gustav II Adolf, och han blev också dålig några gånger.
Känner du inte ens till att en av dom vanligaste dödsorsakerna på den tiden var kolera som spreds med flugor.
Det dog betydligt fler av dåligt vatten och mat än som dog i strid.

Absolut inte. Om du inte räknar pesten som mat och vatten. Men nu är du fortfarande i relativt nutid historia. Du är inte ens 500 år bak.
Citera
2025-06-25, 21:48
Medlem
makuhiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Aj fan. Hur vanligt är det att man får sjukdomar av opastöriserad mjölk? Jag har efterfrågat det men fått nej eftersom det är förbjudet. Kanske av en god anledning?

Svårt att säga hur stor risken är, men opastöriserad mjölk kan innehålla massor av läckerheter likt Listeria, E-coli, streptokocker, campylobacter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in